Forfatter Emne: Quiz: Hvad er følgende fejl på min 308 SW  (Læst 4964 gange)

djhyre

  • Gæst
Quiz: Hvad er følgende fejl på min 308 SW
« Dato: 06. Januar 2013, 19:40 »
Har en lidt over ét år gammel Peugeot 308 SW... Den har kørt ca. 25.000 på helt almindelig familiebasis + nogle lange ture pr. mdr. i forbindelse med arbejde. Det er en diesel!

Vil I gætte med på, hvad følgende fejl kan være? Kører på værksted med den i næste uge, men det er vel bare "arbejdslyde", når jeg kører ud til dem (host host, skal læses som... "vi fralægger os aaaalt ansvar") ;)

GÆT ENDELIG MED - Det kan jo være, det kan hjælpe værkstedet med fejlfinding...


1. Knagelyd når der drejes:

Når der drejes ved lavere fart, kan der høres en tydeligt knagelyd fra midten af instrumentbræt (måske motor)?

SVAR:________________________________

2. Kobling kører ikke glat:

Når bilen startes og man kobler ud, så "hakker" koblingen en til to gange ved, når den trykkes ned?? Har jeg aldrig oplevet før. Er lige pludselig kommet. Der er dog ikke noget af dette, når man reelt kører, men stadig??

SVAR:________________________________

3. Rungelyden:

HØJ Rungende metalisk lyd (kommer fra foran), både når man bakker, eller når man sætter i gang ved lyskryds osv. (hvis det er fugtigt i vejret el. regner, forekommer ikke når der er tørt) NB! Bagbremser er renset på det grundag, men har ikke fjernet lyden.

SVAR:________________________________

4 Ryster ved opbremsning:

Bilen ryster (mere end normalt) ved opremsning (gør den næsten HELE tiden, så det er ikke vejbelægning).

SVAR:________________________________

5. Raslende gearskift:

Ved gearskifte fra 1. til 2. til 3. og omdrejninger er over 1000, så høres en svag, men træls "raslende lyd" (ved tidligere værkstedsbesøg blev 2 skruer strammet i midterkonsol på det grundlag, men har ikke fjernet lyden). NB!" Lyden er næsten væk ved 90 graders varme.

SVAR:________________________________

6. Beskadigt køler"spjælder":

10-15 procent af "spjældende" på køleren er bukket ind / beskadigt. (Tror selv det har været dårligt mekainerarbejde ved fejlfinding af løst skjold) Opdagede det for et par uger siden, da jeg skulle komme sprinklervæske på...

SVAR:________________________________

7. Begge fordøre + bagagerumsklap knager:

Hmm, bør være noget smmørelse, men stadigvæk?

SVAR:________________________________


UDOVER dette, så har jeg også bøvlet med en høj resosnanslyd, som den var afsted med nogle gange, og først efter gentagende besøg hos værksted, fandt de ud af, det var et løst "skjold" af en art i motoren. Tsk tsk. Denne lyd er i øvrigt kommet tilbage en lille smule...

larsK

  • Gæst
RE: Quiz: Hvad er følgende fejl på min 308 SW
« Svar #1 Dato: 07. Januar 2013, 06:57 »
ikke fordi jeg skal lyde som et røvhul, men der har ikke været de helt store problemer med 308 de har faktisk kørt uden de store problemer.. så ved ikke om du har kørt Audi eller porshe som du sammenligner med, kan ihvertfald ikke genkende de problemer du har..

strada

  • Gæst
RE: Quiz: Hvad er følgende fejl på min 308 SW
« Svar #2 Dato: 07. Januar 2013, 09:18 »
Ovenstående svar er i mine øjne ikke løsningsorienteret. Man bør som Peugot værksted tage kunders problemer seriøst og ikke afvise henvendelser med, hvilke fejl der normalt "ikke" er på denne model. Håber du får fejlene rettet på et seriøst værksted, da det ikke kan være rigtigt at man skal affinde sig med så mange fejl på en ny bil !
« Senest Redigeret: 07. Januar 2013, 11:41 af strada »

djhyre

  • Gæst
RE: Quiz: Hvad er følgende fejl på min 308 SW
« Svar #3 Dato: 07. Januar 2013, 12:17 »
Hehe, jeg har skam kørt Citroen før, samt 2 yderligere 308'er og en 107'er (mener jeg den hed)

Alle kørte flere år uden problemer.

Jeg har været stor fortaler for franske biler, men jeg må indrømme, at jeg har ramt muren nu...

Problemet er nok lidt, at når der lige pludselig er SÅÅÅ mange småting galt med en bil på lidt over ét år, så bliver alle de småfejl også megatrælse, når de lægges sammen. For man kan fint leve med nogle ting, men det er for meget nu.

Især en bil hvor jeg og min kone virkelig har kørt pænt. Det var noget andet, hvis den var blevet revet rundt.

Min svigerfar købte en 308 af samme model (dog større motor) samtidigt, og der er INTET galt med den... Så begrebet mandagsbil lever vist endnu.

Jeg har været tålmodig, men nu får de den ud igen igen...

Ovenstående er ligeså meget for at lave en "huskeseddel" jeg kan smide med til dem, og så på en lidt skæv måde for at høre nogle af jer, om I oprigtigt har nogle bud på, hvad der kan være galt...

Og tak for svar begge :) Man bliver s** lidt desperat til sidst...

larsK

  • Gæst
RE: Quiz: Hvad er følgende fejl på min 308 SW
« Svar #4 Dato: 07. Januar 2013, 16:47 »
ang. bremser de kan drejes af.. og hvis den er under 1 år eller 10000km er der garanti på skiver og klodser..

ang. køleripper så er det formentlig mekaniker fejl, men vil sige til deres forsvar at det er svært ikke at lave mærker..

Renebp

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 93
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Quiz: Hvad er følgende fejl på min 308 SW
« Svar #5 Dato: 07. Januar 2013, 22:24 »
Vi har en 308 sw 1.6 e-hdi esg indreg. Juni 12. Den har p.t. Kørt ca 12000 kr. Lige p.t. oplever jeg at der er en svag rasle lyd ved ca . 30 km/t og ved ca. 50 km/t.

Endvidere oplevede jeg forleden ved kørsel på motorvejen, at hvis jeg slap gassen ved 120-130 km/t at den kortvarigt rystede i ratten. Det kunne gentages flere gange. Så jeg tror desværre også den skal afsted inden længe.

Andre der har oplevet noget lignende?

Mh65140

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 187
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Quiz: Hvad er følgende fejl på min 308 SW
« Svar #6 Dato: 08. Januar 2013, 07:57 »
Vi glæder os til at høre værkstedets løsning.
_______________________
5008 2.0 hdi 2012/8
diagbox 7.xx og PP2000 i Aarhus V.