Forfatter Emne: slingrer på is  (Læst 6287 gange)

cjensen

  • Gæst
slingrer på is
« Dato: 11. December 2012, 18:07 »
206 sw 2,0 hdi
som i andre tråde med slingre på is, er min 206 når det er rigtigt glat helt umulig i bagvognen, selvom bilen ligger stabilt ved fx 60-70 km/t på motorvejen sejler bagvognen fra side til side - ikke voldsomt men nok til at det er ubehageligt for alle og jeg må korrigere lidt på rattet.
andre kører 80-100 km/t uden problemer og egentlig føles den først sikker nede omkring 40-50 km/t - men det kan man jo ikke køre på motorvejen.
jeg havde samme problem sidste år på en tur til sverige hvor bilen var lastet i bagenden så det hjælper ikke.
bagbro er skiftet så intet slør der
dæk med 65 % mønster tilbage blev skiftet sidste år efter sveriges tur så nu er der 95 % mønster.
peugeot siger at alt er ok og alt er tjekket 2 gange
i anden tråd siger nogle at en 4 hjuls udmåling kan hjælpe, peugeot siger dog at der egentlig ikke er noget der kan justeres i bagvogn da toe inn og camber er styret via. bagbroen.

hvad gør man så ?


Christian Jensen
Kastrup

midph

  • Gæst
RE: slingrer på is
« Svar #1 Dato: 11. December 2012, 18:54 »
..er det så ikke "kun" når du kommer op og ride på disse fastkørte isspor fra lastbiler???.. der lå mit største og mest skræmmende problem sidste år,..har ikke prøvet det i år,da jeg ikke har været på motorvej,men skal lige spørge konen nu når hun kommer hjem om hun har oplevet noget..fik nye sutter på sidste år ,uden at jeg dog fik prøvet om det forsvandt på disse spor..men esp`skulle gerne korrigerer..men ja..det er fanme ubehageligt og irriterende,at de større biler bare fræser henover dem uden problemer:o:o

midph

  • Gæst
RE: slingrer på is
« Svar #2 Dato: 11. December 2012, 21:47 »
..ingen problemer melder konen..vi skal til Esbjerg i morgen,så mærker jeg lige om der er noget..;)

cjensen

  • Gæst
RE: slingrer på is
« Svar #3 Dato: 12. December 2012, 06:49 »
det er ikke kun i lastbilspor men også når det "kun" er spejlglat.
aflyser turen til sverige i weekenden, orker ikke at sidde 100 % anspændt hele vejen og køre trække en kø bag mig ...
havde byttet den væk for noget andet på stedet hvis økonomien var til det

midph

  • Gæst
RE: slingrer på is
« Svar #4 Dato: 12. December 2012, 07:36 »
...ja jeg kan godt følge dig,det er skide træls..hvilke dæk har du på ?og har dine fælge de rigtige mål?..tilsyneladende har du fint med mønster på,..MEN, vi havde købt nogle brugte dæk privat(Michelin winter) på fælge,som skulle passe på vores,sagde sælger,men men men ..den dansede rundt på vejen som din..men så fik vi monteret nye vinterdæk 185/65 15,på de "originale" alu`er der sad på i forvejen (de gamle sommerdæk var færdige) og så forsvandt problemet..så spørgsmålet er,om det var dæk eller forkerte mål på fælgene..men nok en kompination..nu kører den normalt ..mvh Preben

midph

  • Gæst
RE: slingrer på is
« Svar #5 Dato: 12. December 2012, 20:22 »
..ok..Esbjerg tur/retur i dag..selvfølgelig ingen is eller andet på motorvej,men blot på de små biveje,hvor jeg tvang den op på issporene og sammenkørt sne..ingen problemer..den kører ligeud..det eneste tidspunkt jeg mærkede lidt uro i bagenden,var tidligt i morges på kolde dæk og kombinationen af frost og sne på et vejstykke lidt uden for byen,men ikke noget at være bekymret over..mvh

silverfox

  • Gæst
RE: slingrer på is
« Svar #6 Dato: 12. December 2012, 20:46 »
Hvis Peugeot siger at alt er som det skal være, kan det jo være at alt sent faktisk er ok? Nøgne gange passer bil og fører bare ikke sammen. Det er vel heller ikke mærkeligt at bilen "sejler" når der er spejlglat?
Prøv et andet værksted og få dem til at udtale sig, får du igen besked om at den er ok, er den nærme det?

midph

  • Gæst
RE: slingrer på is
« Svar #7 Dato: 12. December 2012, 22:38 »
..jeg er delvis enig Silverfox..selvfølgelig svanser biler lidt på is og hvis peugeot siger ,at alt er ok,må man prøve at stole på det,men det ER vildt skræmmende første gang man oplever dette at bilen næsten kører sidelæns og så slår modsat ud og igen kører næsten sidelæns og du må sagtne farten for at få kontrol og ikke har oplevet det i andre bilmærker,så tror vi jo at det er vores biltype det er helt galt med..men ja..så blir`man meget anspændt og tror at sker hver gang den slår med halen..så jeg har lært at slappe af og "stole" på ESP`n efter jeg har fået nye vintersutter på og oplever det da heller ikke mere..grunden til,at jeg spørger om det er de rigtige fælge er,at jeg fik en snak med Peugeot om problemet da det stod på og en af tingene de sagde var,at man f.eks ikke bare kunne sætte fælge fra en 206+ på min 206 sw..de passede ikke til min model var hans ord..og så skal dækkene jo også være i orden..måske et glatførekursus,så man lærte bilen at kende til bunds og bilens grænser at kende inden den slår helt rundt :D

jensjen

  • Gæst
RE: slingrer på is
« Svar #8 Dato: 16. December 2012, 10:31 »
Prøv at tjekke dækkene, om de er slidt i kanterne.
Jeg havde nøjagtigt det samme problem, men på forhjulene. Det var en bærekugle, der var gået, og dækkene blev MEGET hurtigt slidt på den side af dækkene, der vender indad.

Bochr

  • Gæst
RE: Samme problem . hvad gør man ??????
« Svar #9 Dato: 08. Januar 2013, 09:17 »
Hejsa
jeg har en 206 1.4 Hdi SW , den er utrolig levende på glat vej det er som om bagenden hele tiden vil skride ud ,

Jeg kan mærke når jeg køre over noget ujævn så er det som om den ikke er lige hård i begge sider af bilen !
Er det støddæmper, bagbro eller bøsninger ?

Jeg har fået skiftet den ene stabilisator arm men det hjalp ikke, ud over den ikke siger gok når jeg køre over en tændstik.

Synes heller ikke det knirker alverden og når jeg hopper op på anhænger trækket.

er der nogle bud eller er det at skifte fra en kant , det løber jo op det skidt. Pfh Tak Mvh Bo
« Senest Redigeret: 08. Januar 2013, 09:19 af Bochr »

midph

  • Gæst
RE: slingrer på is
« Svar #10 Dato: 08. Januar 2013, 10:02 »
..som du kan læse,handler det meget om dækkenes tilstand,så start der,er mit forslag..for mit vedkommende fik jeg nye vinterdæk på og så forsvandt problemet..endog en billig udgave...dog kan den "svanse" lidt på glat vej,men hvilken bil gør ikke det??..jeg har kørt lidt agressivt her hvor vi havde sne og is,for at prøve dens grænser af og den reagerer som andre biler..der hvor vores største problem ligger(lå) er det der på motorvej,hvor alle andre fiser derudad uden problemer og vore modeller danser(dansede) med røven ..især på disse fatkørte isspor,men det føler jeg er næsten væk..så prøv lige at tjekke dine dæk inden du ofrer for meget på andet sporing ect. ..mvh Preben

Bochr

  • Gæst
RE: slingrer på is
« Svar #11 Dato: 08. Januar 2013, 11:24 »
Okay tak for svar.  der er 6mm mønster på baghjulene goodyear ultragrip , nu er jeg ny i denne klasse , men min gamle Audi cabrio  og alle andre biler jeg har haft, har ikke det problem, heller ikke på mere eller mindre nedslidte vinterhjul, så det undre mig virkelig meget.

Det kan da ikke passe at man har lavet en så dårlig afbalanceret bil.
Det skulle ikke være lovligt at sælge den nord for Hamborg. øv øv

silverfox

  • Gæst
RE: slingrer på is
« Svar #12 Dato: 08. Januar 2013, 12:29 »
@bochr: er du sikker på at din bagbro ikke er gået? Hvis der er slør i den, kan den opføre sig ret mærkeligt.

midph

  • Gæst
RE: slingrer på is
« Svar #13 Dato: 08. Januar 2013, 13:45 »
Citér
silverfox skrev:
@bochr: er du sikker på at din bagbro ikke er gået? Hvis der er slør i den, kan den opføre sig ret mærkeligt.


..er det ikke noget man tjekker ved syn??.. (nu du nævner det "borch",jeg tror i øvrigt også at  jeg skal ha`set mine stabilisatorer efter også,da min klonker lystigt..(undrer mig også at det ikke blir`bemærket ved syn,det må da være tegn på slør et sted) :o:o

Bochr

  • Gæst
RE: slingrer på is
« Svar #14 Dato: 08. Januar 2013, 14:45 »
det er jo lidt det jeg håber , hvis støddæmper er færdige har bilen jo ikke skide godt fat i vej, og slet ikke hvis den ene er defekt i forhold til den anden.

Det med bagbroen er jeg lidt i tvivl om , er der en måde man kan konstatere det 100 % , vi har haft den på lift og rykke i hjulene men der er ikke noget slør "tror mest det er hele bilen man rykker i ", men når man så går i gang med et dæk jern så er der flere ting der gir sig , mest var dog den ene stabilisator arm, bøsningen var helt væk .
Håbede bare lige der var et super svar fra en der havde været gennem samme tur....Tror ikke på dæk....  
Den lille løve går mig på nerverne, det er som om den forsøger at slå en ihjel med en rask lille bagende finte . meget ubehageligt .... og alle de ting den fejler ruinere mig jo helt :-( uheldigt indkøb...