Forfatter Emne: Kondensator peugeot 407  (Læst 8073 gange)

FlemmingL

  • Gæst
Kondensator peugeot 407
« Dato: 20. Maj 2013, 16:54 »
Jeg har sidste sommer konstateret at mit klima anlæg var utæt og kun kunne holde tryk i ca en måned. jeg har nu fået kigget på det og ved hjælp af en snuser fundet frem til at det er kondensatoren der er utæt.

så mit spørgsmål er så, er der nogen der har prøvet at skifte sådan en og kunne fortælle mig hvordan man skal gribe det an....?

Har kigget lidt på det og den er jo godt gemt væk foran den normale køler og kan ikke rigtigt vurdere om køleren skal ud eller den kan trækkes opad. Og udskiftes på den måde.

OG den sidste ting er, at når man søger på nye kondensatorer på nettet, er siderne lidt uenige om hvilke model år de passer til. nogle skriver at det bare er fra 2004 og frem til alle modeller. nogle skriver at det er fra 2004 til 2008 men ikke hvad man så skal bruge efter 2008. og min er fra 8 måned 2008 og har det nyere forbedrede klima anlæg som den faceliftede model fik. jeg har set 2 forskellige kondensatorer på nettet, en mere firkantet og en aflang. så vidt jeg kan se ude i bilen, ser den mere aflang ud end firkantet. så er en smule forvirret. den er lige så lang som den normale køler, men lavere.

ville være glad hvis der sidder en som har prøvet dette før, og lige kunne give et par gode råd.....;)

på forhånd tak.

Flemming

larsK

  • Gæst
RE: Kondensator peugeot 407
« Svar #1 Dato: 21. Maj 2013, 06:51 »
hey Flemming

jeg plejer normalt at hive køleren af da det giver det pæneste resultalt, har set nogen gøre det uden men det er noget med vold og du risikere at både køler og kondenser tar skade, så er det nemmere at hive køleren af..

men har du A/C anlæg til aftapning og påfyldning?

Ang. kondensor ved jeg ikke lige hvilken årgang kondenser din høre under.

Tonny1970

  • Gæst
RE: Kondensator peugeot 407
« Svar #2 Dato: 21. Maj 2013, 18:11 »
Jeg har lige fået skiftet min og fik at vide at jeg under ingen omstændigheder måtte skifte sådan en selv hvis jeg ikke havde udstyret til det. gassen inden i er sundhedsskadelig hvis det bliver lukket ud i det fri. Så pas på. Jeg gav 1800kr for kondenser 1000kr for væske og så vil jeg sige 1500kr til arbejdsløn + mons

FlemmingL

  • Gæst
RE: Kondensator peugeot 407
« Svar #3 Dato: 21. Maj 2013, 20:12 »
Hej begge to...

Jeg har adgang til værksted, med alt aircon udstyr. Der er også en helt ny automatisk aircon maskine, der selv kører en cyklus med både tømning og genfyldning. så alt det er der styr på, selvom jeg nu ikke så sikker på at den gas man bruger idag er så farlig endda...;)

Men Lars, den rigtige kondensor er købt hjem idag, min kammerat der har et værksted har fundet frem til den rigtige. Men er det så simpelt at man bare demontere køler og derefter kondenser. og samler igen den modsatte vej...?
eller er der noget man skal være specielt opmærksom på...?

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Kondensator peugeot 407
« Svar #4 Dato: 21. Maj 2013, 22:18 »
Citér
Tonny1970 skrev:
Jeg har lige fået skiftet min og fik at vide at jeg under ingen omstændigheder måtte skifte sådan en selv hvis jeg ikke havde udstyret til det. gassen inden i er sundhedsskadelig hvis det bliver lukket ud i det fri. Så pas på. Jeg gav 1800kr for kondenser 1000kr for væske og så vil jeg sige 1500kr til arbejdsløn + mons


Ja du kan godt have ret  , men hvis der er tæret hul i kondenseren hvor meget kølemiddel tror du så der er i anlæget ?    og når i skifter de ting så husk at påfylde den rigtige mængde olie

FlemmingL

  • Gæst
RE: Kondensator peugeot 407
« Svar #5 Dato: 21. Maj 2013, 22:41 »
Det er jeg godt klar over, men med sådan noget udstyr er det nu ret simpelt. Man plotter ind hvor meget væske den skal have. I en 407 er det 650 gram. Så tømmer den systemet helt først, måler hvor meget den tømmer af. Så fylder den op til de 650 gram og fortæller hvor meget der manglede, printet ud på en strimmel. Og den fylder også selv kompressor olie i til smøring af systemet.

Havde jeg ikke adgang til alt dette, var det bestemt ikke noget jeg selv gik igang med, det er ikke en reperation man laver hjemme i carporten....:)

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Kondensator peugeot 407
« Svar #6 Dato: 22. Maj 2013, 06:15 »
Selv om man ikke har adgang til fyldestation er der jo ikke noget galt i at skifte defekte komponenter selv for derefter at få værksted/kølemontør til at fylde anlægget.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Kondensator peugeot 407
« Svar #7 Dato: 22. Maj 2013, 16:30 »
Citér
FlemmingL skrev:
Det er jeg godt klar over, men med sådan noget udstyr er det nu ret simpelt. Man plotter ind hvor meget væske den skal have. I en 407 er det 650 gram. Så tømmer den systemet helt først, måler hvor meget den tømmer af. Så fylder den op til de 650 gram og fortæller hvor meget der manglede, printet ud på en strimmel. Og den fylder også selv kompressor olie i til smøring af systemet.

Havde jeg ikke adgang til alt dette, var det bestemt ikke noget jeg selv gik igang med, det er ikke en reperation man laver hjemme i carporten....:)


Hvordan taster du ind der er udskiftet nogen komponenter  , for de dele der udskiftes skal der fyldes den mængde olie på som ligger i   samt det olie der skilles fra ved aftapning

FlemmingL

  • Gæst
RE: Kondensator peugeot 407
« Svar #8 Dato: 22. Maj 2013, 23:28 »
Så vidt jeg har forstået det, så bliver alt tømt af med vacum når maskiinen kører sin cyklus. Altså også alt tilsat olie. Og den væske der bliver påfyldt systemet skal have en bestemt procentdel tilsat af olie, og hvis ønsket, sporstof som er det samme på alle biler. Så man behøver ikke fylde olie på separat. Så det er ligegyldigt hvor mange komponenter du har udskiftet, da olien er bare en procentdel af væsken.

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Kondensator peugeot 407
« Svar #9 Dato: 23. Maj 2013, 00:30 »
Citér
FlemmingL skrev:
Det er jeg godt klar over, men med sådan noget udstyr er det nu ret simpelt. Man plotter ind hvor meget væske den skal have. I en 407 er det 650 gram. Så tømmer den systemet helt først, måler hvor meget den tømmer af. Så fylder den op til de 650 gram og fortæller hvor meget der manglede, printet ud på en strimmel. Og den fylder også selv kompressor olie i til smøring af systemet.

Havde jeg ikke adgang til alt dette, var det bestemt ikke noget jeg selv gik igang med, det er ikke en reperation man laver hjemme i carporten....:)

Man kan da ikke bare gøre sådan, når der har været et hul på anlæget, den mængte der er smutet ud af hullet kan maskinen jo ikke måle;)
fremgangsmåden du beskriver er på et anlæg uden defekter:)
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

FlemmingL

  • Gæst
RE: Kondensator peugeot 407
« Svar #10 Dato: 23. Maj 2013, 06:09 »
Det skal den da heller ikke.... Du for tæller maskinen at bilen skal have 650 gram på anlæget. Så starten den og tømmer det der er tilbage. I min var det 70 gram sidst. Så fylder den de 650 gram på som du har fortalt den og da der var 70 gram da tilbage, som den jo genbruger, betaler du så for 580 gram ny væske. Så det er ligegyldigt om det er et anlæg med defekter eller ej. Det er da rimeligt simpelt....;)

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Kondensator peugeot 407
« Svar #11 Dato: 23. Maj 2013, 17:46 »
Citér
FlemmingL skrev:
Det skal den da heller ikke.... Du for tæller maskinen at bilen skal have 650 gram på anlæget. Så starten den og tømmer det der er tilbage. I min var det 70 gram sidst. Så fylder den de 650 gram på som du har fortalt den og da der var 70 gram da tilbage, som den jo genbruger, betaler du så for 580 gram ny væske. Så det er ligegyldigt om det er et anlæg med defekter eller ej. Det er da rimeligt simpelt....;)


Hvis der udskiftes nogen dele skal der efterfyldes med olie  fordi olien ligger i den afmonterede del  , der er  omkring  160 cm3  olie total på anlægget  
så hvis du udskifter en kondensator skal der fyldes  40cm3  + det aftappede udskilte olie  nu snakker vi ren olie og ikke kølemiddel  , kølemiddel på 650 gr kommer oven i olien   , normalt siger man at halvdelen af olien ligger i kompressoren og den anden halvdel  i systemet

FlemmingL

  • Gæst
RE: Kondensator peugeot 407
« Svar #12 Dato: 23. Maj 2013, 19:42 »
Ok... Jamen så meget er jeg slet ikke inde i det. Så du har da sikkert ret. Har bare set at der på maskinen sidder en olie beholder på siden, som den automatisk. Tilsætter noget af, og regnede med at det så var det. Men er sikker på at min kammerat, som ejer værkstedet har fuldt styr på det...;);)