Forfatter Emne: Kobling ryster ved tilkobling i 1.gear 406 1.8  (Læst 7343 gange)

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Kobling ryster ved tilkobling i 1.gear 406 1.8
« Dato: 30. Maj 2013, 09:05 »
Døjer lidt med vores ellers fine 406'er 1.8 fra '02.

Selv efter at have kørt bilen i mere end to år, er det meget svært at undgå, at bilen ryster ved tilkobling i første gear og det irriterer mig!
Der er ingen problemer i andre gear.
Har forsøgt at smøre pedalfjederen, men det har vist ikke den store effekt.
Kan kablet evt smøres?
Nogen der har en forklaring og meget gerne en løsning på problemet?

Vh Claus
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Kobling ryster ved tilkobling i 1.gear 406 1.8
« Svar #1 Dato: 30. Maj 2013, 22:31 »
Citér
406st skrev:
Døjer lidt med vores ellers fine 406'er 1.8 fra '02.

Selv efter at have kørt bilen i mere end to år, er det meget svært at undgå, at bilen ryster ved tilkobling i første gear og det irriterer mig!
Der er ingen problemer i andre gear.
Har forsøgt at smøre pedalfjederen, men det har vist ikke den store effekt.
Kan kablet evt smøres?
Nogen der har en forklaring og meget gerne en løsning på problemet?

Vh Claus


Du skal få målet svinghjulet for skævhed  og sætte en ny kobling i

larsK

  • Gæst
RE: Kobling ryster ved tilkobling i 1.gear 406 1.8
« Svar #2 Dato: 31. Maj 2013, 06:44 »
Enig med KHJ formentligt dit svinghjul der skal drejes af samt en ny kobling..

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Kobling ryster ved tilkobling i 1.gear 406 1.8
« Svar #3 Dato: 31. Maj 2013, 18:24 »
Tak for svarene, selvom de ikke just var opløftende ;-)

Fik lige en anden til at trykke på koblingen et par gange. Der kommer en "fjeder-knirkelyd" fra motorrummet, når pedalen trædes i bund der, hvor kablet kommer ud fra kabinen. beklager min ringe beskrivelse, men I der kender motoren kan måske greje, hvad jeg mener. Der sidder et stykke fleksibelt gummi på koblingskablet og det er som om kablet har en skarp vinkel her. Kan det passe, der på kablet sidder et lille fjeder, som er i forbindelse med kablet, som kan være blevet tør og derfor giver øget modstand, som forårsager at pedalen ikke glider så nemt og bilen derved har en tendens til at ruske?
Kan jeg måske smøre det ved hjælp af en fedtspray, eller risikerer jeg at gøre skade ved at spraye fedt ind omkring kablet?

Vh Claus
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Kobling ryster ved tilkobling i 1.gear 406 1.8
« Svar #4 Dato: 31. Maj 2013, 21:41 »
Hej
Jeg er enige med de foregående, det du beskriver kan måske nok frembringe en lyd, men at bilen rusker stammer højest sandsynligt fra kobling/svinghjul.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

JR Peu406geot

  • Gæst
RE: Kobling ryster ved tilkobling i 1.gear 406 1.8
« Svar #5 Dato: 01. Juni 2013, 20:46 »
Jeg prøvekørte i 2004 2 stk 406 1,8 de ruskede begge en smule ved tilkobling, jeg endte med at købe en 3. Fra 2000, Som også ruskede en smule, men jeg tænkte whatever, det var den bil jeg ville have.
Ca. 1 år efter går trykpladen og jeg skifter komplet kobling og tror så at nu er det ovre, men nej, den nye kobling gjorde det også lidt.

Bytter i 2009 bilen ud med en stc. Fra 2004 og den rusker også en smule, skifter dog stepmotor/tomgangsmotor en dag og det var i en længere periode væsentligt bedre, men væk er det ikke.

Hvis jeg hæver motor omdr. Ganske lidt i tilkoblingsøjeblikket, så er der ingen rusken overhovedet, ruskeriet forekommer kun hvis motoromdr. Får lov at falde for langt ned når jeg kobler til, det var den nye stepmotor/tomgangsmotor bedre til at tackle åbenbart.
Jeg ser en klar sammenhæng imellem rusken og for lave omdr. Ved tilkobling og tror derfor ikke at det er koblingen, men simpelthen motoren der får det hele til at ryste, iøvrigt er problemet ikke blevet værre efter 60.000 km. Hvilket styrker min mistanke....

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Kobling ryster ved tilkobling i 1.gear 406 1.8
« Svar #6 Dato: 06. Juni 2013, 22:02 »
Tak for jeres svar.

Det er muligvis kobling/svinghjul, der fremprovokerer rystelser, men efter at have kørt i bilen efter at have læst din beskrivelse, JR, kan jeg genkende det, du skriver.
Jeg har smurt koblingsstangen/kablet forsigtigt ved at skubbe den lille gummimanchet til side og smøre med lidt fedt på sprayform og skal ikke kunne sige, om det har den store betydning, men jeg synes tidligere omtalte fjederknirken er blevet mindre.

Jeg er enig i at rystelserne kan minimeres ved at hæve omdrejningerne lidt en brøkdel før tilkoblingen, men det er mig noget irriterende at den er så sart ved tilkobling. Lyder på din beskrivelse som at det er et lettere udbredt 406 (1.8) problem...
Overvejer også om det kan være motorophæng, da motoren også giver rystelser, når bilen startes.

Vh Claus
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.