Forfatter Emne: nærlys 207  (Læst 4716 gange)

eaaj

  • Gæst
nærlys 207
« Dato: 22. Oktober 2013, 22:58 »
Jeg har monteret Osram ultra life nærlyspærer i min 207 1,6 120 hk 2008. Nu er den ene sprunget efter 2½ år. Da der er 3 års garanti på pærerne reklamerer jeg selvfølgelig over dem (købt hos mekonomen) De vil meget nødig erstatte dem, da de siger at der skal monteres en modstand i forlygterne, ellers springer de igen. Nogen som kender til det problem?

Michael LK

  • Gæst
RE: nærlys 207
« Svar #1 Dato: 22. Oktober 2013, 23:25 »
Kører med de samme pærer.
Jeg købte dem v. T-Hansen og fik intet at vide om modstande, tværtimod garanterede de en ombytning hvis de sprang indenfor de 3 år.
Det må jo være Osram, der giver garantien, så hvis der er noget om snakken med modstande, så burde Osram nævne det et sted - jeg har ikke set det nogen steder.

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: nærlys 207
« Svar #2 Dato: 23. Oktober 2013, 19:09 »
Hej
Jeg handler også ultralife hos t-hansen, der er aldrig problemer hvis man gemmer kvittering og pakken de er i. Det med modstand er sgu da noget vrøvl, de vil bare undgå at give et sæt nye. Skal de monteres med en modstand, for at garantien dækker, skal du jo oplyses om det da du købte dem, eller det skal stå på pakken eller faktura.
« Senest Redigeret: 23. Oktober 2013, 19:13 af Ole S »
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

eaaj

  • Gæst
RE: nærlys 207
« Svar #3 Dato: 24. Oktober 2013, 06:23 »
Jeg har fået pærerne byttet, men han påstod det var pr. kulance!!
Den med modstanden er der ingen som kender til?

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: nærlys 207
« Svar #4 Dato: 25. Oktober 2013, 03:06 »
Når man monterede org kørelys i ældre vw'er, stod der i vejledningen at der skulle anvendes en "Modstands ledning". Dette gjorde så at pærene lyste svagere/levede længere når der var kørelys på, men fik fuld styrke når lyset var rigtigt tændt. I øvrigt mener jeg man gik bort fra det da det satte bilerne i brand :) Det kan være at det er sådan en forældet teknik ham Meko-Fætteren gør sig klog på. 3 års garanti er 3 års garanti, med mindre der i pakningen er en indlægsseddel der beskriver anden montering eller forbehold. Men det er typisk at de mennesker slår sig i tøjret når de får deres defekte P** tilbage i hovedet.
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: nærlys 207
« Svar #5 Dato: 25. Oktober 2013, 19:09 »
Hej
Modstande på lyset i Peugeot vogne er vist rimelig brugt, om det har nogen virkning er der vist blandede erfaringer på. Uden at have målt på strømmen, kunne jeg forestille mig at den laver overspænding i start-øjeblikket, dette kan afhjælpes ved at slukke lyset når man starter, men hvem faen husker lige det. Personlig gider jeg ikke bøvle med modstande, jeg bruger Ultra life det virker for mig. ;)
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Carsten O

  • Gæst
RE: nærlys 207
« Svar #6 Dato: 25. Oktober 2013, 21:32 »
For år tilbage havde en kammerat købt en ny 207'er. Der gik Max 3uger mellem at han skiftede en af forlygtepærerne. Han reklamerede flere gange og til sidst fik han udleveret en modstand til hver forlygte. Han spurgte ekspedienten hvor den skulle monteres. Han sagde på plusledningen til p.lyset. Vidste ikke hvad det skulle hjælpe,da det aldrig var de pærer der sprang. Jeg målte på plusledningerne. Der var ca14,3v på pærerne. Kammeraten sagde at det altid var iforb. med op/nedblænding det skete. Der var åbenbart en spændingsspids af og til,af den ene eller anden grund. Jeg monterede modstanden på stelledningen istedet for. Derved fik alle 3 pærer lidt gavn af det. Jeg målte efterfølgende et spændingsfald på 1 volt. Hans pærer holdt derefter,hvad man kan kalde normalt og der var ingen nævneværdig lysforskel. Ved ikke om i kan bruge dette,men ville lige ville lige nævne det. Tror personlig at PSA koncernen har/har haft et problem med generatorleverandøren. Det er åbenbart spændingsregulatoren der arbejde for langsomt,så der ved visse belastninger kommer en spændingsspids.

Michael LK

  • Gæst
RE: nærlys 207
« Svar #7 Dato: 26. Oktober 2013, 18:29 »
Det er derfor det er smart med Osram's Ultralife, de har mere modstand end alm. pærer, så derfor holder de længe og man er fri for at smække deciderede modstande ind i ledningsnettet.  ;)