Forfatter Emne: Motorrens 1,6 hdi?  (Læst 4365 gange)

FH7500

  • Gæst
Motorrens 1,6 hdi?
« Dato: 27. Juni 2013, 14:15 »
Hej

Hvad siger I til nedenstående fremgangsmåde i forbindelse med motorrens og forbedring af den kære 1,6 HDI motor.

1. Kør bilen til den er varm
2. Den beskidte motorolie tilsættes rensemiddel, hvorefter den skal køre 15 min. ved ca. 1.500 omdr.
3. Olien tappes af og oliefilter fjernes.
4. Følgende afmonteres: bundkar, olierør til turbo, banjobolte
5. Bundkar rengøres og modificeres så olien fremover kan tømmes helt – alternativt ny type bundkar.
6. Der monteres nyt olierør, banjobolte og oliesi
7. Bundkar monteres, dog uden flydende pakning, da det skal afmonteres igen.
8. Der påfyldes ny olie og oliefilter.
9. Motoren skal nu igen køre 15 min. ved 1.500 omdr.
10. Olie aftappes og oliefilter fjernes.
11. Bundkar afmonteres og rengøres.
12. Bundkar monteres med flydende pakning.
13. Der påfyldes ny olie og oliefilter

Spørgsmål:
Pkt. 2. Bør man skifte olien inden rensemidlet tilsættes, så den virker i ren olie?
Pkt. 7. Kan man allerede her montere bundkar endeligt, eller kommer der meget skidt i oliesien ved den sidste ”skyldning”, som bør renses?
Skal man evt. vente med af skifte olierør, banjobolte og oliesi til efter det sidste olieskyl?

Alle kommentarer til ovenstående fremgangsmåde modtages med tak.

Mvh. Flemming

Ole Edslev - 407

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 395
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Motorrens 1,6 hdi?
« Svar #1 Dato: 27. Juni 2013, 18:31 »
Du må da være mekaniker!
Hvis jeg skulle lave alt det der, så ville jeg sælge bilen.
Og købe en ny!

Jeg vil vaske bilen og kikke efter luften, alt det der med motor osv det må være Peugeot værkstedet der klarer.
Sedan 40http://7-2,0 HDI- dec 04. 188.000

Carsten O

  • Gæst
RE: Motorrens 1,6 hdi?
« Svar #2 Dato: 09. Oktober 2013, 21:28 »
Hej. Jeg er lige i mandags blevet ejer af en 207'er årg2006 1,6Hdi. Den har bare en defekt turbo men det vidste jeg inden. I den forb spurgte jeg min lokale Automester,hva de gjorde ved de famøse 1,6'ere. Han sagde at de tømte bundkarret. Derefter fyldte de 5 l diesel i motoren. Startede den i tomgang 15 min. Tømte bundkar. Gentog processen. Skifter bundkar. Smøreslanger til turbo med banjo osv. Ny olie+filter. Evt en belladd motor rens og motoren var som ny indv. Olien var helt klar efter prøvekørsel. Ved ikke om det er måden frem, men det lyder som en metode jeg vil afprøve snart. Mvh Carsten O

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Motorrens 1,6 hdi?
« Svar #3 Dato: 10. Oktober 2013, 01:42 »
Hej
Carsten du mener vel ikke seriøst at de tilsætter diesel istedet for motorolie, og starter motoren op på det???
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Michael LK

  • Gæst
RE: Motorrens 1,6 hdi?
« Svar #4 Dato: 11. Oktober 2013, 17:40 »
5 liter i en motor der kun skal indeholde ca. 3,5 liter....jow jow. :/

Carsten O

  • Gæst
RE: Motorrens 1,6 hdi?
« Svar #5 Dato: 12. Oktober 2013, 07:54 »
Hej Ole. Seriøst jow. Tricket er brugt i årevis med helt utrolig resultet(De må jo være sikker på hva de laver,de giver jo motorgaranti på de biler de sælger) Tricket er jo tomgangen. Der løber motoren faktisk uden belastning. Prøvede selv engang at starte en motor der skulle skrottes alligevel,med bundproppen liggende på mit arb.bord. Motoren gik en time...... Så hev vi overfaldene til plejlstængerne. De fejlede intet. Havde vi derimod kørt med den er jeg 100 på den ville være brændt sammen hurtig.
Om fidusen virker skal være op til folk selv, på eget ansvar. Ved bare jeg står med en motor med meget sod og slam i. Prøver at tage billeder undervejs.
Om det er 4 el 5 liter afhænger selvfølgelig af motorstørrelse. Er der ikke plads under stemplerne pga. olie behøver man mere en Karlsson's klister for at lime skidtet sammen igen;)