Forfatter Emne: Olie i kølesystemet på 206'er  (Læst 6000 gange)

Anderson

  • Gæst
Olie i kølesystemet på 206'er
« Dato: 06. Februar 2014, 21:10 »
Hej alle,

Synes bilen virkede lidt sjov idag, når den trillede stille og roligt, og åbnede derfor motorhjelmen.

Opdagede så, at kølevandet indeholdt meget olie. For en uges tid siden kiggede jeg det hele igennem, og der havde vandet en fin klar gul farve. Tjekkede så efter om der var løbet kølevand i olien, men det ser ikke sådan ud

Her er billeder fra beholderen samt oliepinden:
http://imageshack.com/a/img809/3299/hlpf.jpg
http://imageshack.com/a/img547/5856/4uxx.jpg
http://imageshack.com/a/img809/4647/yj7v.jpg

Mit bud er at toppakningen har gået sig en tur, og har behov for et slibesæt, men vil meget gerne lige høre jeres erfaringer.

Den har lidt ventiltikken især fra cylinder 1, men har den haft i et stykke tid nu, og lang tid før olien er gået i vandet :) Men vil det eventuelt blive løst, hvis jeg får slebet dem ned og skiftet oliehætter :)?

Forresten så er det en Peugeot 206 1.4 fra 2002

joachim92

  • Gæst
RE: Olie i kølesystemet på 206'er
« Svar #1 Dato: 06. Februar 2014, 21:31 »
har du tjekket ventil pakningen det er jo sjældet at en topparkning på en peugeot går  
bruger den ellers vand og olie ud over det normale

mvh
« Senest Redigeret: 06. Februar 2014, 21:36 af joachim92 »

Anderson

  • Gæst
RE: Olie i kølesystemet på 206'er
« Svar #2 Dato: 06. Februar 2014, 21:41 »
Den bruger slet ingen vand eller olie. Den har på 10.000 km brugt under 200 ml olie, så synes ikke det er spor galt.

joachim92

  • Gæst
RE: Olie i kølesystemet på 206'er
« Svar #3 Dato: 06. Februar 2014, 21:52 »
bobler det når du kigger ned i vandbeholderen vis ikke så er det ikke topparkningen der er gået det kan evt. være termostaten den er gal med

joachim92

  • Gæst
RE: Olie i kølesystemet på 206'er
« Svar #4 Dato: 06. Februar 2014, 21:56 »
evt. prøv at kigge her

http://http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/36600.page
http://http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/14295.page

der står en vejledning til hvordan man kan rense kølesystemet

mvh

Anderson

  • Gæst
RE: Olie i kølesystemet på 206'er
« Svar #5 Dato: 06. Februar 2014, 22:10 »
Kunne være jeg skulle kontrollere om termostaten er gået. Så ødelægger den i hvert fald ikke den nye toppakning ;)

bilglad

  • Gæst
RE: Olie i kølesystemet på 206'er
« Svar #6 Dato: 08. Februar 2014, 08:46 »
Citér
Anderson skrev:
Kunne være jeg skulle kontrollere om termostaten er gået. Så ødelægger den i hvert fald ikke den nye toppakning ;)


Inden du skifter alverdens, så er følgende punkter værd at tjekke!

Utæt køleslange selv en lille revne er nok! eller udluftningsventil, dæksel til kølervæske kan være defekt og så kommer der desværre luft i systemet, og så bliver motoren varm og topakningen bliver belastet!

Ryger den fra udstødningen og hvordan er står den i tomgang?

Anderson

  • Gæst
RE: Olie i kølesystemet på 206'er
« Svar #7 Dato: 12. Februar 2014, 20:26 »
Hej,

Den står fint i topgang, ryger ikke udover det normale og ingen utætheder af se eller noget. Har ikke kontrolleret dæksel til kølervæsken eller udluftningsventil. Hvordan tjekker jeg dem eventuelt? :-)

Har i weekenden skiftet toppakningen, tandremmen, vandpumpen, remstrammeren, Knastakselpakningen og oliehætterne. Og så kontrollerede jeg termostaten, og den virkede fint nok. Vandet holder sig rent og pænt lige nu. Kan godt nok ikke lige se årsagen udover ælde, der har skulle dræbe toppakningen. Der var heller ingen synlige spor efter vandring fra oliekanal til kølekanal :|?

Danni

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 76
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Olie i kølesystemet på 206'er
« Svar #8 Dato: 14. Februar 2014, 05:24 »
Kører du mange korte ture??
Det har de samme symptomer ;-)

vinther63

  • Gæst
RE: Olie i kølesystemet på 206'er
« Svar #9 Dato: 14. Februar 2014, 07:32 »
1,4 motorerne i 306érne fra først /midt i 90érne havde lidt problemer med toppakningen. Om det også gør sig gældende i de nyere modeller ved jeg ikke

Anderson

  • Gæst
RE: Olie i kølesystemet på 206'er
« Svar #10 Dato: 14. Februar 2014, 10:13 »
Den kører mange og lange ture :) Mindst 70 km dagligt.
Synes ikke jeg har hørt noget om, at den model skulle have haft problemer med toppakningen. Men nu den i hvert fald skiftet, så må jeg vel håbe det bare var pakningen som var enlig skyld i dens defekt ;)