Forfatter Emne: drilsk 306 xt - højre side foran en bankelyd  (Læst 3111 gange)

helsekost

  • Gæst
drilsk 306 xt - højre side foran en bankelyd
« Dato: 17. Marts 2014, 10:17 »
vi prøver igen:

Vedr. kørsel kommer lyden over 60 kmt i timen,
og er tydligere. når der er med passager i højreside person på 125 kg.

vedr. bilen
Når højreforhjul vrikkes fra side til side, er der slør føles som 1 til 2 milimeter.Dvs. meget lidt.

Jeg mener ikke det skyldes styre- eller bærekugle, og hjullejen er også god nok!

Er der lejer bøsninger  jeg har glemt i min konstatering her ?

Tårnleje er dog skiftet pga. af skarp drejning og gok gok lyde.
I højreside.

Tips fra Holt her i forummet.

hvis der kun er slør sideværts, og ikke når du rykker for oven og neden i hjulet og du har frikendt styre og bærekugler samt hjulleje, kan det næsten kun være "den glemte styrekugle" der sidder i enden af tandstangen inde i bælgen, det er særdeles svært at svare på uden selv at have mærket det, men slør i trækakslen kan ikke mærkes ved den beskrevne øvelse.
Der kan også opstå slør i ophænget mellem karosseri og bærearm, men det vil jeg mene føles anderledes

Holt

ophænget mellem karos og bærearm, er det ikkk en dyr sag at fixe ?
og ka det fixes såfremt det er årsagen til bankelyden. ?

hvad ved det slør er begge stillinger på hjulet side og op og ned ?

hvordan checkes trækakslen ?

Att: Lyd

Kunne det være drivaksel, lyden opstår når der køres ex. 80 og man speeder kraftig op og slipper gaspedalen og speeder op igen kraftig. Vedr. ex 60 høres intet.

Så ligenu ligner jeg et storts spørgsmålstegn !!
Og er det farligt at køre med ? el. kan være ?

Håber på noget input fra jer, der har viden ;)

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: drilsk 306 xt - højre side foran en bankelyd
« Svar #1 Dato: 17. Marts 2014, 11:50 »
Du får lige min erfaring :)

Når du rykker hjulet "højre venstre" og det gir sig har du noget slør i hhv, styrekugle eller styrestang,, det kan kan teste det ved at have en makker til at presse hårdt omkring styrekuglen, er sløret vær mens dette gøres er det styrekuglen,,, for at tjekke styrestangen sættes bilen på jorden og du hiver du før styrekuglen for at se om du kan mærke slør længere inde... når det er sagt giver slør i styrekugle normalt ingen bankelyde, det slider bare forkert på dækkene (og kan ikke gå igennem syn) så få skiftet hvad end der nu gør det slør...

Er der slør ved "højre venstre" samt "top bund" kan der være snak om bærekugle enten i toppen eller bunden, men det kan også være et hjulleje,, hvis det er en bærekugle kan du tydeligt mærke det ved at rykke i top bund og sætte en hånd ved bærekuglen for at mærke slør, er der intet kan det være hjulleje,, det kan du tjekke ved at hæve hjulet over jorden og spinne det rundt med hånden mens du holder den anden hånd på fjederen,, vibrere fjederen er det lejet, en anden måde at tjekke det på er at hæve det mistænkte hjul, sætte bilen i første gear og køre,, differantielet vil sørge for kun det hævet hjul køre, og her kan du også høre om det er lejet... Igen, ingen af disse dele burde give anledning til bankelyde...

Trækaksel kan du tjekke som du selv skriver ved at køre, slippe gassen og give gas igen, en anden måde er at hæve hjulet og spinne det rundt med hånden til den ene eller anden side, her vil du også kunne mærke og høre en bankelyd...

Jeg hælder mest til bærearm der kan være gået,,tjek det ved at hæve bilen, tag et dækjern og riv i det og ser om det giver sig... jeg undre mig bare over det kun er over 60?? har du lagt mærke til at det er ved nogle bump på vejen eller andet den gør det?? det er nemlig typisk en form for stabilasering der er gået når en bankelyd opstår...

Håber du kan bruge det, selvom jeg godt ved det første ikke er til så meget hjælp ;)
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

helsekost

  • Gæst
RE: drilsk 306 xt - højre side foran en bankelyd
« Svar #2 Dato: 18. Marts 2014, 09:35 »
det er altid fedt med feedback, skal nok svare på dine spg. senere! ;)

jeg har nu været på værkstedet og fik en køretur jeg aldrig glemmer, det
blev kørt hårdt og svinget hårdt.

bankelyden opstod klart nok!

Værkførens dom, et stk. defekt højretrækaksel, så når den er skiftet.

Så håber jeg på en stk. køreklar bil igen.;)
« Senest Redigeret: 18. Marts 2014, 12:17 af helsekost »

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: drilsk 306 xt - højre side foran en bankelyd
« Svar #3 Dato: 18. Marts 2014, 12:01 »
Det er bare i orden ;)
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)