Forfatter Emne: fejl på indsugningsspjæld, motor hopper i tomgang  (Læst 3627 gange)

grib

  • Gæst
fejl på indsugningsspjæld, motor hopper i tomgang
« Dato: 03. Februar 2014, 22:20 »
kære Peugeot kollegaer,

Har en 307sw 1.6 HDI fra 2005 (motor - TED4 9HZ) som i nogen tid har brugt mere disel end normal og har til tider et ujævn træk når den er på farten. Når den er kold hopper motoren (køre normal i 2 sek og unormal i .5 sek).
Har længe haft mistanke til indsugningspjæld/intercoller-by-pass og har bemærket at et af spjældene klaprer og nogle gange trækker den gummislange imellem delen og indsugningen til motoren sig sammen.
Har fået fat i nogle tekniske tegninger over bilen og intercoller-by-pass spjæld er markeret som M24 og det andet M40, kan ikke helt lokalisere hvor det klappre, men jeg tror det er M40 spjældet som klaprer og det er den som sider lige før indsugningen til motoren.
Har haft den ved et peugeot forhandler og ifølge dem er der flere forbindelser der mangler imellem styreboks og M24 og M40 og ledningsnettet skal skiftes ud, men efter selv have tjekket kunne jeg ikke finde nogle fejl....

køre 25000km årligt, og det meste af tiden køre den ok.

nogle ideer?!:|

bilglad

  • Gæst
RE: fejl på indsugningsspjæld, motor hopper i tomgang
« Svar #1 Dato: 08. Februar 2014, 08:55 »
Kan det ikke være tilsodet undsugningmanifold og evt. spjæld det vil give fejlkoder, men kan muligvis renses og

Du bør få løst problemet inden du skal til syn, da den højst sandsynligt ikke vil bestå co2 testen!

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: fejl på indsugningsspjæld, motor hopper i tomgang
« Svar #2 Dato: 07. Marts 2014, 07:41 »
Hey grib

Det du skriver der er præcis det samme som min 407 1,6HDI gør,, altså det med normalt 2 sek og unormal ,5 sek... har du fundet ud af om din mistanke er korrekt ?
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

grib

  • Gæst
RE: fejl på indsugningsspjæld, motor hopper i tomgang
« Svar #3 Dato: 22. Marts 2014, 23:52 »
til info,

har jeg stadig problemerne men har anskaffet min en billig tester fra kina og ifølge den har jeg følgende fejl P2124 og P2127 som indikere fejl på speeder sensor (correct me if im wrong).
Jeg tvivler på det er tilsodning da delen og sensorene er forholdvis nye, men jeg har efter lang tiden på google fundet de rigtige fagudtryk for delen (throttle botterfly) og har fundet følgende muligheder.

1) gaspedals føler "skal måle 5V på 3G2, 0V på 3H3, (0,1-0,3V på 3C2 0,3-0,6V på 3G3 speeder sluppet), (1,7-2V på 3C2, 3,5-4V på 3G3 speeder i bund)
2) Luftmassemåler
3) kontrollere position sensorne til indsugningsspjæld (throttle valve) 0,8-1V med tænding, 2,4-3V i tomgang målt på 2K3på ECU eller ben 6 på indsugningspjæl2 (M40).

er dog 100% sikker på det ikke er de kabler som peugeot teknikeren sagde fejlede, så havde jeg brugt 12000kr og fejlen ville stadig have være der....


Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: fejl på indsugningsspjæld, motor hopper i tomgang
« Svar #4 Dato: 23. Marts 2014, 08:15 »
Hmm okey,, det lyder dejligt hvis det er det :) ud fra de fejlkoder du får kan jeg høre det ikke er det samme problem vi har :(
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)