Forfatter Emne: 307: mere lys til bak  (Læst 3920 gange)

JensP

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 25
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
307: mere lys til bak
« Dato: 05. August 2014, 14:22 »
Hej alle
Der er ikke meget lys til bak på min 307. Hvad gør man? Kraftigere pære,  evt led?  Ekstra lampe,  hvilken?

Mvh Jens
Peugeot 307 1.6 stc,  2007,  benzin

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: 307: mere lys til bak
« Svar #1 Dato: 05. August 2014, 17:36 »
21W pære er da nok, de skal jo kun vise at du køre tilbage, du kan godt montere ekstra lygter men så skal det nok være med en kontakt så du kan tænde dem ved behov, da det nok ikke er lovlig til syn:)
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 307: mere lys til bak
« Svar #2 Dato: 06. August 2014, 03:11 »
Ja - I en større by som Aalborg markerer de ganske fint at "Nu bakker jeg" Når man så kommer her ud på "Lars Tyndskids Matrikler" Så ønsker man sig lynhurtigt meget mere lys en de 21w kan gi', i mit tilfælde gennem sorte baglygter. Du må ikke ha' en kontakt til baklyset, da man kan fristes til at chikanere bagved kørende røvhuller der ikke blænder ned :). Så vidt jeg ved er der ikke noget synsmæssigt i vejen for at montere stærkere lygter der lyser med baklyset. Jeg købte endda et par smarte runde til min, men valgte et bakkamera med infrarødt nattesyn og skærm i spejlet i stedet. Og!! Så er jeg i øvrigt overbevist om at indførelsen af baklys egentlig skete efter et ønske om at kunne se mere i mørke når man bakker, end som egentlig markering. (Ka' faktisk huske da de første kom ;)) jeg kan i øvrigt anbefale sådan et kamera. Når man vænner sig til det er det super. Det har en vidvinkel så man næsten tror det kan se om hjørner (Lige som Chuck Norris)
« Senest Redigeret: 06. August 2014, 03:14 af Guppy »
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: 307: mere lys til bak
« Svar #3 Dato: 06. August 2014, 10:50 »
Citér
Guppy skrev:
jeg kan i øvrigt anbefale sådan et kamera. Når man vænner sig til det er det super. Det har en vidvinkel så man næsten tror det kan se om hjørner (Lige som Chuck Norris)


Hvad med et link til herlighederne?
Jeg mener heller ikke der er noget galt i en ekstra lygte koblet over baklyset(selvfølgelig med relæ, sikringer und alles) jeg mindes det var meget normalt at få lavet på bilerne fra halvfjerdserne, dengang brugte man små tågelygter boret fast i underkanten af kofangeren, men om det ser godt ud på moderne biler skal jeg være usagt.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

JensP

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 25
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 307: mere lys til bak
« Svar #4 Dato: 06. August 2014, 11:45 »
Citér
Holt skrev:
Citér
Guppy skrev:
jeg kan i øvrigt anbefale sådan et kamera. Når man vænner sig til det er det super. Det har en vidvinkel så man næsten tror det kan se om hjørner (Lige som Chuck Norris)


Hvad med et link til herlighederne?
Jeg mener heller ikke der er noget galt i en ekstra lygte koblet over baklyset(selvfølgelig med relæ, sikringer und alles) jeg mindes det var meget normalt at få lavet på bilerne fra halvfjerdserne, dengang brugte man små tågelygter boret fast i underkanten af kofangeren, men om det ser godt ud på moderne biler skal jeg være usagt.


Holt


Ja,  bakkamera kunne være en løsning,  så et link til billig løsning ville være rart ☺
Ellers tænker jeg i ekstra lygte koblet på eksisterende lys med relæ etc.  Min gamle Hyundai havde meget stærkere baklys,  der gjorde det nemt at se ved bakning.  Peugeot'ens kan man dårligt se,  og jeg måtte ud af bilen for at se,  om pæren var gået.... (hvad den ikke var...)

Mvh Jens
Peugeot 307 1.6 stc,  2007,  benzin

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: 307: mere lys til bak
« Svar #5 Dato: 06. August 2014, 19:44 »
Citér
Guppy skrev:
Ja - I en større by som Aalborg markerer de ganske fint at "Nu bakker jeg" Når man så kommer her ud på "Lars Tyndskids Matrikler" Så ønsker man sig lynhurtigt meget mere lys en de 21w kan gi', i mit tilfælde gennem sorte baglygter. Du må ikke ha' en kontakt til baklyset, da man kan fristes til at chikanere bagved kørende røvhuller der ikke blænder ned :). Så vidt jeg ved er der ikke noget synsmæssigt i vejen for at montere stærkere lygter der lyser med baklyset. Jeg købte endda et par smarte runde til min, men valgte et bakkamera med infrarødt nattesyn og skærm i spejlet i stedet. Og!! Så er jeg i øvrigt overbevist om at indførelsen af baklys egentlig skete efter et ønske om at kunne se mere i mørke når man bakker, end som egentlig markering. (Ka' faktisk huske da de første kom ;)) jeg kan i øvrigt anbefale sådan et kamera. Når man vænner sig til det er det super. Det har en vidvinkel så man næsten tror det kan se om hjørner (Lige som Chuck Norris)

det jeg mente var at ekstra lygten kun får strøv via en kontakt som på en traktor, og ikke så den er forbundet med bak lyset
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 307: mere lys til bak
« Svar #6 Dato: 06. August 2014, 22:09 »
Citér
pug407aut skrev:
Citér
Guppy skrev:
Ja - I en større by som Aalborg markerer de ganske fint at "Nu bakker jeg" Når man så kommer her ud på "Lars Tyndskids Matrikler" Så ønsker man sig lynhurtigt meget mere lys en de 21w kan gi', i mit tilfælde gennem sorte baglygter. Du må ikke ha' en kontakt til baklyset, da man kan fristes til at chikanere bagved kørende røvhuller der ikke blænder ned :). Så vidt jeg ved er der ikke noget synsmæssigt i vejen for at montere stærkere lygter der lyser med baklyset. Jeg købte endda et par smarte runde til min, men valgte et bakkamera med infrarødt nattesyn og skærm i spejlet i stedet. Og!! Så er jeg i øvrigt overbevist om at indførelsen af baklys egentlig skete efter et ønske om at kunne se mere i mørke når man bakker, end som egentlig markering. (Ka' faktisk huske da de første kom ;)) jeg kan i øvrigt anbefale sådan et kamera. Når man vænner sig til det er det super. Det har en vidvinkel så man næsten tror det kan se om hjørner (Lige som Chuck Norris)

det jeg mente var at ekstra lygten kun får strøv via en kontakt som på en traktor, og ikke så den er forbundet med bak lyset

Hej
Jeg ved ikke om jeg misforstår dig, men jeg mener IKKE den skal forbindes til en kontakt, den skal via et relæ tænde samme med det alm. baklys, altså det må ikke kunne tændes uden bilen er i bakgear.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 307: mere lys til bak
« Svar #7 Dato: 07. August 2014, 02:11 »
Citér
Ole S skrev:
Citér
pug407aut skrev:
Citér
Guppy skrev:
Ja - I en større by som Aalborg markerer de ganske fint at "Nu bakker jeg" Når man så kommer her ud på "Lars Tyndskids Matrikler" Så ønsker man sig lynhurtigt meget mere lys en de 21w kan gi', i mit tilfælde gennem sorte baglygter. Du må ikke ha' en kontakt til baklyset, da man kan fristes til at chikanere bagved kørende røvhuller der ikke blænder ned :). Så vidt jeg ved er der ikke noget synsmæssigt i vejen for at montere stærkere lygter der lyser med baklyset. Jeg købte endda et par smarte runde til min, men valgte et bakkamera med infrarødt nattesyn og skærm i spejlet i stedet. Og!! Så er jeg i øvrigt overbevist om at indførelsen af baklys egentlig skete efter et ønske om at kunne se mere i mørke når man bakker, end som egentlig markering. (Ka' faktisk huske da de første kom ;)) jeg kan i øvrigt anbefale sådan et kamera. Når man vænner sig til det er det super. Det har en vidvinkel så man næsten tror det kan se om hjørner (Lige som Chuck Norris)

det jeg mente var at ekstra lygten kun får strøv via en kontakt som på en traktor, og ikke så den er forbundet med bak lyset

Hej
Jeg ved ikke om jeg misforstår dig, men jeg mener IKKE den skal forbindes til en kontakt, den skal via et relæ tænde samme med det alm. baklys, altså det må ikke kunne tændes uden bilen er i bakgear.


Nej - der skal ikke være en "Traktorkontakt" De ska forbindes som du siger. Lygterne jeg købte var dem her fra biltema http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstra-lys/Tagelygter-2-stk-42138/ og kræver nok relæ m.m. kan se de har fået en LED version http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstra-lys/DRL-lys-42371/ som måske kunne tappes direkte fra baklys uden relæ (ved ikke hvornår systemet begynder at pive over overforbrug) Men LED lyser godt men ikke særlig langt så om de er velegnet er jeg ikke sikker på. Jeg er vendelbo så derfor køber jeg ikke nyt hvis jeg kan finde brugt. Så mit bakkamera er fundet brugt, afhentet af mig til 300,- på DBA. Så vidt jeg kan se er det identisk med dette fra Tante Hansen http://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/hifi-og-dvd/bakkamera/bakkamera-system-2-4ghz-bakspejl-monitor/n-1506646941/pn-1483524509/ Men modsat andet af deres ragelse fungerer mit perfekt. Hvis solen skinner meget kan det være svært at se billedet i spejlet versus en separat skærm placeret i skyggen - på den anden side er det jo ikke i solskin man har mest brug for det. Mit kamera er koblet direkte til baklyset (nemt på en 406 SW) og skærmen får strøm fra en ledning under loftslyset. Max en time tog det at montere. 2,4GHZ trådløst gør jo at der ikke skal trækkes yderligere kabel. En google søgning på "bakkamera" giver i øvrigt rigtigt mange hits for en hver smag og pengepung :)
PS! Sælger mine ubrugte lygter fra biltema for 100,- + evt. porto
« Senest Redigeret: 07. August 2014, 02:15 af Guppy »
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)