Forfatter Emne: Hjælp, 307 reagerer ikke på speeder under kørsel  (Læst 4506 gange)

JensP

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 25
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Hjælp, 307 reagerer ikke på speeder under kørsel
« Dato: 30. August 2014, 14:20 »
Hej

Jeg købte for et par måneder siden en brugt 307 stc.
Den kørte absolut glimrende den første måned, hvorefter jeg fik monteret et anhængertræk. Umiddelbart efter oplevede jeg at bilen pludseligt under kørsel ikke reagerede på speederen, selv om motoren kørte!

Efter at have taget tændingen og ventet nogle sekunder kan jeg som regel starte motoren og speeden virker igen.

Det skete flere gange på en dag og jeg målte da spændingen på batteriet, der kun var 11.5V. Det skiftede jeg straks og tænkte at problemet nu var løst. MEN det er det ikke. I dag er det igen sket 4-5 gange, men heldigvis virker genstarten med tændingen stadig.

Mekanikeren der monterede trækket kunne ikke slette en fejl i systemet med sin Bosch tester. Hvad kan problemet værre?

Mon det kan løses ved at få en tester på, der kan slette gamle fejl?
Hvem kan evt hjælpe med det?

Testeren viste følgende, der ikke kunne slettes:

F98A  Centralelektronik foran pos. lys i h. side. sikringskasse
F905  AUX tilslutning fejlagtig
xxx   Kommunikation med centralelektronik for. Fejl erkendt (kan ikke se koden på det billede jeg tog af skærmen)
P0550 Ubekendt fejl
P2299 Ubekendt fejl
P1536 Bremsekontakt


Mvh Jens
Peugeot 307 1.6 stc,  2007,  benzin

Pokeras

  • Gæst
RE: Hjælp, 307 reagerer ikke på speeder under kørsel
« Svar #1 Dato: 30. August 2014, 19:55 »
Det kan være at der er noget i vejen med din gasspjæld og denspotetiometer..

JensP

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 25
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Hjælp, 307 reagerer ikke på speeder under kørsel
« Svar #2 Dato: 02. September 2014, 22:29 »
Hej

Så skete det igen et par gange. Denne gang forbandt jeg min simple OBDII adapter og kiggede i Torque efter "throttle" værdierne:

Værdien var konstant på ca 20 uanset gaspedalens stilling. De 20 er tilsyneladende den normale værdi, når motoren kører i tomgang.

Efter en "reset" med tænding off/on og start af motor virker pedalen igen.

Throttle værdien er ca 20 ved tomgang, max ca 27 ved 3-4000 omdr og efter sluk af motor er værdien ca 9.

Er dette normale værdier eller indikerer de en fejl?
JEg undrer mig over at throttle værdien er 9 i stedet for 0, når motoren ikke kører. Samtidig undrer jeg mig over, at værdien ikke går højere op ved høje omdrejning. Det skal siges, at det var koblet ud og bilen holdt stille.

Giver noget af dette et bud på, hvor fejlen skal findes?

Mvh Jens
Peugeot 307 1.6 stc,  2007,  benzin

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Hjælp, 307 reagerer ikke på speeder under kørsel
« Svar #3 Dato: 02. September 2014, 22:41 »
I tomgang skal den være på 0 (nul) og pedalen i bund skal der stå 100.
så det er muligt at det er kontaktfladeren i pedalen der skal rengøres eller en anden pedal
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

JensP

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 25
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Hjælp, 307 reagerer ikke på speeder under kørsel
« Svar #4 Dato: 03. September 2014, 00:52 »
Citér
pug407aut skrev:
I tomgang skal den være på 0 (nul) og pedalen i bund skal der stå 100.
så det er muligt at det er kontaktfladeren i pedalen der skal rengøres eller en anden pedal


Det var hvad jeg ville have forventet, men er du sikker?

Det der også undrer mig, er at når problemet ikke optræder og bilen kører som den skal, så er værdien som sagt 20 ved tomgang og ca 20-30 når man gasser op (i frigear). Vil prøve at måle under kørsel i morgen....

Mvh Jens
Peugeot 307 1.6 stc,  2007,  benzin

Pokeras

  • Gæst
RE: Hjælp, 307 reagerer ikke på speeder under kørsel
« Svar #5 Dato: 03. September 2014, 02:00 »
I forveksler en pedal og gasspjæld..

Throttle Pedal og Throttle Body er 2 forskellige ting!

Jeg har jo skrevet for 4 dage siden at du skal tjekke, potentiometer som sidder på gasspjældet.

Men hvis du stadig tror at det er pedalens skyld, kan du jo nemt tjekke det ved at låne en pedal (evt. hos en ophugger) og lige sætte stikket i og tjekke hvordan den/bilen opfører sig.
« Senest Redigeret: 03. September 2014, 02:04 af Pokeras »

JensP

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 25
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Hjælp, 307 reagerer ikke på speeder under kørsel
« Svar #6 Dato: 13. September 2014, 15:37 »
Tror problemet er løst. Opdagede at bremselyset tændte ved ekstremt let tryk på bremsepedalen men værre, at bremselyset også aktiveredes ved hårdt tryk på koblingspedalen (de sidder på samme metalophæng, der rykkes et par mm ved hårdt tryk på pedalerne).

After at have justeret bremselyskontakten, så den ikke aktiveres så tidligt og let, lader problemet til at være forsvundet! Håber det varer ved....

/Jens
Peugeot 307 1.6 stc,  2007,  benzin

Fartilmads

  • Gæst
RE: 308 de med samme problem
« Svar #7 Dato: 21. Juli 2015, 09:23 »
Hejsa

Er ny her med min nye 308 sw stationcar, jeg holder i Holland med samme problem at min speeder ikke vil gi gas til motor, Peugeot i Breda fortæller mig at det kan være viskermotoren der laver ballader og overtrumfer speeder signalet !! Andre der har hørt om dette .....?

Kasper