Forfatter Emne: Blæser kører lige pludselig for fuld kraft - hele tiden...  (Læst 7641 gange)

ReneBC

  • Gæst
Blæser kører lige pludselig for fuld kraft - hele tiden...
« Dato: 11. September 2014, 15:16 »
Hej.

Har fået et irriterende problem med klimaelektronikken i min 406'er (under normale omstændigheder fuld klimakontrol).

Mens jeg kører bykørsel, begynder blæseren pludselig at køre for fuld kraft!!
Jeg kan ikke justere blæserstyrken eller temperatur - selvom jeg kan se at det bliver gjort i displayet...

Nogen der ved, hvad der kan være galt?
...og om jeg kan "nulstille" l*rtet ved at tage strømmen fra batteriet??

Det er en "smule" belastende at sidde i orkan inde i bilen og samtale kan man da glemme alt om :| :(


EDIT:
Glemte at skrive, at problemet er der hele tiden, efter det startede!
Så hver gang jeg starter bilen, har jeg orkanstyrke i bilen :(

Pft.


René
« Senest Redigeret: 11. September 2014, 17:52 af ReneBC »

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.056
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
RE: Blæser kører lige pludselig for fuld kraft - hele tiden...
« Svar #1 Dato: 11. September 2014, 19:10 »
Hej!
 sammen med loftslyset over bakspejlet sidder en sensor, der styrer indeklimaet. Den sidder bag en lille blæser, der kan blive stoppet eller gå i udu...

Rensning/ udskiftning af blæser løser rigtig mange problemer...
mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

ReneBC

  • Gæst
RE: Blæser kører lige pludselig for fuld kraft - hele tiden...
« Svar #2 Dato: 11. September 2014, 19:26 »
@Superpjok
Takker :)

Jeg prøver om jeg kan hitte ud af det??
- Jeg læser det som, jeg skal have loftslyset ud og inde under "loftet" sidder sensoren/blæseren... :)


/René

ReneBC

  • Gæst
RE: Blæser kører lige pludselig for fuld kraft - hele tiden...
« Svar #3 Dato: 11. September 2014, 19:46 »
Oki??
Haynes siger jeg "bare skal vippe coveret af og så skrue de to skruer, der sidder under coveret, løse. Så kan jeg vippe hele "lyskonsollen" ned og pille den ud!
Menøh.......det er en model med elektrisk soltag de viser det på!

Det har min ikke! Det er en model uden soltag! Har prøvet at vippe, men der er så meget modstand, at jeg er bange for at knække noget, hvis jeg bare tager fat! Og det vil sq ikke være så fedt, at have lyset hænge og dingle, fordi jeg har knækket nogle tapper :(

Hvordan hulan får jeg den &%#&%#¤ ud af/fra loftet??

EDIT: Det fandt jeg så ud af :)
Lys/pære ud og så sidder der 2 skruer derinde bagved :P

Men, men, men........en gang støvsugning af "risten" og den lille blæser, har ikke givet nogen ændring :(

Hvad kan jeg ellers forsøge??
Skal jeg i gang med vatpinde - og stor tålmodighed??
- Og.............kan jeg skrue den lille blæser af dækslet, så jeg bedre kan komme til den??



/René
« Senest Redigeret: 11. September 2014, 20:18 af ReneBC »

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.056
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
RE: Blæser kører lige pludselig for fuld kraft - hele tiden...
« Svar #4 Dato: 11. September 2014, 20:24 »
Hej!
Hvis jeg ikke husker helt galt kan du vippe den lampe, der virker på dørkontakterne, ud i den ene ende. Herunder sidder der to skruer og når du har løsnet dem kan du fjerne hele lampesoklen mv.
mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Blæser kører lige pludselig for fuld kraft - hele tiden...
« Svar #5 Dato: 11. September 2014, 22:03 »
Det er styringen til din kabineblæser der er stået af, hvis det er denne model kan du købe den for 100,- der er skiftet regulator til en kraftigere model:





Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

ReneBC

  • Gæst
RE: Blæser kører lige pludselig for fuld kraft - hele tiden...
« Svar #6 Dato: 11. September 2014, 23:37 »
@Holt - Er det den dims (den jeg kalder den lille blæser) der sidder ved kabinelyset, du har taget billede af??

Har den et serienummer, eller noge i den stil, så jeg kan finde ud af om det er samme model?
- Hvis det er, vil jeg vist godt købe den :)

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Blæser kører lige pludselig for fuld kraft - hele tiden...
« Svar #7 Dato: 12. September 2014, 04:15 »
Nej - den lille der er tale om sidder rigtigt nok i loftslyset og ser sådan ud:


Den Holt viser er den der laver orkanen :) I øvrigt et fantastisk tilbud hvis det er den den er gal med, hvilket det sikkert, er da de styringer sælges lystigt rundt omkring (en go' indikator at bruge ved fejlfinding). Den lille har jeg skiftet en gang, den er ikke større end en lille PC-Mølle.

På billedet kan du se 2 aflange slidser, det er der skruerne sidder. Som Pjok siger under dørlyset, der bare kan vippes ned ved at puffe det til en af siderne med en finger eller negl på en 406.
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Blæser kører lige pludselig for fuld kraft - hele tiden...
« Svar #8 Dato: 12. September 2014, 06:16 »
Det er rigtig som Guppy skriver, det er selve kabineblæseren jeg har liggende, den stammer fra en 405, men på eBay sælges de som passende til begge modeller.
Det er  de to effekttransistorer du kan se på kølerpladen der kortslutter så strømmen passerer ureguleret til motoren og får den til at køre fuld kraft hele tiden.
Den passer ikke på min nuværende bil, så derfor ligger den bare og samler støv.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Blæser kører lige pludselig for fuld kraft - hele tiden...
« Svar #9 Dato: 12. September 2014, 06:31 »
Jeg har lagt den i bilen, hvis du er interesseret kan du hente den i Billund.
du kan fange mig på 24240191.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

ReneBC

  • Gæst
RE: Blæser kører lige pludselig for fuld kraft - hele tiden...
« Svar #10 Dato: 12. September 2014, 09:34 »
Jeg fandt ud af det med at komme ind til den lille blæser/sensor/føler oppe i loftet :)

Jeg er IKKE mekaniker, så ovenstående svar fra Holt & Guppy giver unægtelig nogle spørgsmål fra min side af!

1. Har sensoren/føleren i loftet så overhovedet nogen betydning? For hvis ja, hvad så hvis den også er gået, så hjælper det vel ret beset ikke at skifte blæseren?! Hvilken opgave HAR føleren/sensoren i loftet?

2. HVORDAN skifter jeg blæseren (LÆS: HVOR sidder den henne i bilen), og i den forbindelse, hvor meget skal jeg skille ad?

3. Hvor lang tid skal en rookie-mekaniker regne med at det tager??

4. HVIS det nu er den lille sensor/føler/blæser i loftet den er gal med, hvad skal jeg så regne med, at sådan en bandit vil koste mig?

5. Hvor meget kan jeg nå at ødelægge i bilen, inden jeg har fået skidtet i? ;)


/René
« Senest Redigeret: 12. September 2014, 09:41 af ReneBC »

ReneBC

  • Gæst
RE: Blæser kører lige pludselig for fuld kraft - hele tiden...
« Svar #11 Dato: 12. September 2014, 13:52 »
Tillægsspørgsmål!!
Hvis det er blæseren den er gal med (de to effekttransistorer), hvorfor ken jeg så ikke skrue op eller ned for temperaturen??

Det har vel som sådan ikke noget med blæserens hastighed at gøre, men bør vel blive styret et andet sted fra...

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Blæser kører lige pludselig for fuld kraft - hele tiden...
« Svar #12 Dato: 13. September 2014, 03:33 »
Jeg fandt den lille blæser hos huggeren, rensede den selv, gav vist 75,- incl moms for den. Hvis du hellere vil ha' en ny kan du på det her billede skimte et reservedelsnummer:



Så må du selv finde en pris

Der sidder så vidt jeg ved 2 kabine sensorer. Den i loftet og den midt for bunden af forruden i brættet. Disse to antager jeg så leverer signaler til en elektronhjerne, der ved hjælpe af en sindrig algoritme og nogle nuller og et taller omsætter det hele til et sprog vi ikke forstår, og giver dit klima anlæg besked om hvordan det skal bruge kræfterne.
Med andre ord : Er lortet defekt, så skift det . Hvis ikke det løser problemet så var det ikke det  :((Derfor mekaniker regninger er så dyre)

Har aldrig haft kabineblæseren ud, så det overlader jeg til Holt. Der er vist en YT video der viser hvordan.

Helt fra min gamle Golf 2, har det altid været reglen at hvis din blæser kører fuld blæs, så skift blæser modstanden (Det hed den den gang). Kan godt passe at de i dag er transistorer der styrer svinet i stedet for modstande. Eller oz er det bare "Same Shit----Another Wrapping" Men det er et meget velkendt problem - og tilsyneladende er løsningen næsten altid den samme.

Til sidst : Man kan dælme nå at ødelægge meget når man roder med biler :) Men en simpel søgning på YT giver mange gode hits, altid nemmere at se det man skal til. Den første er fra en der laver mange gode 406 videoer. Han viser så hvordan handske rummet tages ud for at komme til recirkulations klappen, som også er svagelig. Men du kan se blæser motoren, og høre den. Og så selv finde de sidste skruer. Så det er vel bare at klø på og huske at tage stel kablet af batteriet så man ikke switcher noget-

PS!! Skal spejlvendes da det er en engelskmand ;)

http://www.youtube.com/watch?v=7jPIo7P_XG8

og her kan du så se styringen som sikkert er skyld i dine kvaler

http://www.youtube.com/watch?v=YJDGhSuGFv8
« Senest Redigeret: 13. September 2014, 03:47 af Guppy »
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Blæser kører lige pludselig for fuld kraft - hele tiden...
« Svar #13 Dato: 14. September 2014, 19:28 »
Desværre sidder der ikke sådan en styring i Renès bil, jeg havde hovedet inde under handskerummet, og der går bare to kraftige ledninger til motoren direkte fra ledningsnettet, så et eller andet sted sidder der en anden model regulator og er defekt. Jeg havde desværre ikke tid til at gå i detaljer da jeg var på arbejde, men der må være andre der kender den model styring, samt placeringen af den.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Blæser kører lige pludselig for fuld kraft - hele tiden...
« Svar #14 Dato: 15. September 2014, 01:01 »
Fandt det her på en engelsk side: "The blower motor stopped working on the other halfs 54 plate 307 and after a quick google I checked the resistor which is handily located inside the air re-circ pipe and only accesible if you start the car and hit the re-circ button (only the french!!!)"
Så den kan åbenbart sidde flere steder - Med mine engelskundskaber lyder det ikke til den er så let at komme til. Nå! læsete så at det var en 307'er der spurgte på et 406 forum - men måske et bud alligevel.
Der var også en anden der skrev om at D8 og D9 havde forskellige modstande. Men en 2002 må da være en D9'er ?

"So I have a D8, and the normal resistor is dead, however on the d8's the resistor is built into the motor and has no box with green plugs :( . So would it be possible to retrofit the d9 blower and resistor to a d8?"
« Senest Redigeret: 15. September 2014, 01:10 af Guppy »
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)