Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Carsten O efter 28. December 2014, 14:16
-
Hej folkens. Mine svigerforældres 1.8 406 fra 2003 driller. Bedst som man kører ud af vejen kommer der STOP Engine temp to high. Mærkværdig nok er både olie og vand temp helt i bund. Varmen ud af luftdyser bliver koldere selv om at den stilles på max varme. Forstår ikke hvorfor den melder for høj temp når den er gået i bund i viserne. Da den gjorde det i dag kørte kølerblæseren efter den blev stoppet.
Den har gjort det 1 gang før og der ville den ikke starte igen når man stoppede den. Så næste dag startede den uden problemer.
Den fik ny tandrem mm for 2 mdr siden hvis det har noget at sige.
Mvh Carsten
-
Hej
Det lyder som en defekt føler et sted.
-
Hej Ole. Hvorfor forsvinder varmen så fra defrosteren?
-
Har i undersøgt om der er kølervæske nok på bilen, hvis der mangler kan det ikke cirkulere, og visse steder kan temperaturen blive alt for høj samtidig med at den ingen varme kan levere.
Det kan også ske hvis der er utilstrækkelig frostsikring i vandet så de får en isprop i systemet.
Holt
-
Hvad hvis i slår AC fra holder den så op ? hvis modstanden til ventilatorens lave hastighed er afbrudt kan den fejl komme selv om motoren er kold
-
Update: I dag var jeg ude og køre i den. Var meget længe om at komme varme i den. A/C var on . Da stop så kom gik jeg ud og tjekkede div. Blæser var på fuld smadder. Stoppede den ventede lidt satte tænding på igen og startede. Stop gik ikke ud. Vandtemperaturen steg lidt indtil vi kørte igen, så faldt den helt ned igen. Olie temperatur var i det lave men ikke helt kold. Først efter 30min. uden tænding forsvandt Stop. Nu slukkede jeg for A/C og kørte hjem. Nu hjalp det meget på varmen i bilen. Stop kom ikke på turen hjem.
Nu tænker jeg. Er det mon ikke thermostaten der står åben?, men så er Stop fejlen vel en temperatur føler fejl?
Nogen bud?
-
hvis thermostaten stod åben, så vil bilen koge over, da den ikke kan køle vandet ned når det cirkulere
-
Aghhhh pug det er da sort. Hvis vandet IKKE cirkulere ville den koge
-
lyder som det samme problem jeg har haft med 405(1989) og 406(1996). Det var Temperatursensor samt en termostat som ikke virker.
-
Carsten O skrev:
Aghhhh pug det er da sort. Hvis vandet IKKE cirkulere ville den koge
på min gamle Renault gik thermostaten, og den kogte over:)
-
PUG: da din thermostat gik, var det så ikke fordi den ikke åbnede,at motoren kogte,tror du?
-
Kølevædske SKAL cirkulere for at blive afkølet. Alt andet er sort snak. Hvis den ikke skulle det, skulle fanden da stå i at skifte vandpumpe ved hvert tandrems skift. Det Thermostaten gør er jo at forhindre at vædsken cirkulerer før bilen er ordentlig varm, og først ved en given temperatur åbner den, hvorved vædsken kan cirkulere indtil det ikke er nødvendigt mere, så lukker den igen. Thermostaten kan blive defekt i alle stillinger, åben, lukket og midt imellem. Hvis den altid står åben, har du en bil der er længe om, eller slet ikke kan blive driftsvarm. Hvis den er fanget i lukket stilling, bliver motoren hurtigt, først varm, og derefter meget varm og til sidst for varm :) Hvis det pug skriver holder vand, kunne vi jo undvære køler, vandpumpe og thermostat.B)
Nå! bortset fra det, så hægter jeg mig lige på indlæget, da jeg døjer med nogle af de nævnte symptomer, dog uden nogen lamper der lyser