Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Jack M efter 11. Maj 2015, 12:31
-
Hej Folkens
Jeg undre mig en smule over en af mine kammeraters 307 1,6HDI, lige når bilen starter samt slukker og ved gearskift/igangsætning hvor bilens omdrejninger risikere at ramme de 800rpm kommer den med en pive lys som en V-rem der ikke er ordentlig stram, lyden kommer dog fra siden mod gearkassen.
Nogle ideer hvad der kan være? det kom efter der blev skiftet kobling, trykplade og udrykkerleje. Det lyder også til tider som om den er ved at rasle fra hinanden fra den side.
Jeg tænker måske svinghjul, er der andre der har en ide ?
-
et motorophæng der er gået i vulkaniseringen, vil være en mulighed
-
eller så har vi luftfilter kassen der sidder løst
-
Det kunne selvfølgelig forklare hvorfor den rasler,, men den lille pivelyd kan vel ikke komme fra et ophæng ?
-
et ophæng kan lave meget balade, men uden at have hørt lyden, så vil jeg ikke lægge hoved på blokken;)
-
Er der forresten en måde at tjekke på om det er motorophænget hvis ikke der er noget at se på det? Her tænker jeg evt at lægge et pres på motor eller gearkasse fra bunden af bilen, evt med en en donkraft eller hive den op på liften og bruge en gearkasseløfter..
Kunne der være andre muligheder ?
-
Jeg kan lige prøve at optage den i morgen :) jeg undre mig nemlig meget over at lige så snart vi rammer omkring de 1200rpm så forsvinder alt hvad der hedder rasle lyde.. Lidt sjovt syntes jeg
-
Jack M skrev:
Er der forresten en måde at tjekke på om det er motorophænget hvis ikke der er noget at se på det? Her tænker jeg evt at lægge et pres på motor eller gearkasse fra bunden af bilen, evt med en en donkraft eller hive den op på liften og bruge en gearkasseløfter..
Kunne der være andre muligheder ?
Prøv evt at stå på bremsen, prøv så at køre den på koblingen i 1 og bakgear, så skulle det evt være muligt at se om motoren bevæger sig unormalt
-
Må den overhovedet bevæge sig hvis man gør det?
-
Der kommer en lyd om 5 minutter
-
motoren vil altid bevæge sig lidt frem og bag over
-
Han siger den bevæger sig ufattelig lidt med håndbremsen trukket og bakgear mens han køre den på koblingen...
Lyd:
https://www.dropbox.com/s/9nz4lovfbk4rz8k/New%20Recording%207.m4a?dl=0
-
Han siger den bevæger sig ufattelig lidt med håndbremsen trukket og bakgear mens han køre den på koblingen...
Lyd:
https://www.dropbox.com/s/9nz4lovfbk4rz8k/New%20Recording%207.m4a?dl=0
-
Det lyder som en utæt trykslange, oser den sort, trækker den normalt
-
Den ryger faktisk lidt sort når der hives lidt hårdt gas.. Så det er et sted der måske skal ledes lyder det til
-
Efter selv at have set på bilen i dag spændte jeg den bærearm der ikke var spændt, og ligeledes gjorde jeg med partikkelfilteret som også sad løs... Jeg lagde mærke til at partikkelfilteret var faldet sammen så jeg tænker det måske er derfor hans vogn ryger lidt sort ved hård acceleration
-
Partikelfilteret gør jo ikke at en bil ikke ryger sort.
-
Det ved jeg godt, forkert blandingsforhold i kammeret... Men det at partikkelfilteret praktisk talt ikke er eksisterende gør ikke ligefrem røggas testen bedre, og taget i betragtning af hans bil ligger på 0,97 der og den max skal ligge på 0,51 vurdere jeg at filteret er skyld i det sidste.. Når det er sagt så der hvor den egentlig ryger sort er kun i 2. gear når den rammer de 3000rpm ellers gør den ikke, en anden ting jeg lægger mærke til er at den ikke ryger sort hver gang den er i 2. gear, det er kun når bilen er blevet kørt med blød hat i mange km, så det kan jo sagtens være noget sod der bare skal ud af udstødningssystemet når den altid bliver kørt meget stille og roligt..