Peugeot Club Danmark
Teknik => Elektronik => Emne startet af: AllanLarsen efter 23. Juli 2015, 19:17
-
Hejsa herinde. Jeg er ny ejer af en Peugeot 406 (for første gang i mit liv). Jeg undre mig lidt over hvorfor der ikke kan findes på nettet en oversigt over hvad de forskellige sikringer står for.
Jeg skulle gerne have fat i en da jeg har monteret et par tågelys lygter og disse vil ikke tænde.
Er her en sjæl som ville hjælpe med at få fat i en oversigt af de sikringer som gemmer sig under førersædet og de par enkle som sidder ude i motorrummet.
På forhånd tak
-
hvad er årgangen på den
-
Hej !
Det kan du finde i manualen!
hvis du ikke har en selv kan du finde den her:
http://public.servicebox.peugeot.com/ddb/
og ellers her:
http://www.peugeotlogic.com/#fuses
mvh
-
Hejsa. Jeg har aldrig fået en manual med, så derfor har jeg forgæves søgt på nettet efter en sikringsoversigt.
Det er en årgang 98 406 1.8 sr
Jeg leder efter sikringen til mine tågelygter som jeg gerne skulle have til at fungere.
Og bliver sådan et sæt lygter ikke styret af et relæ ???
-
Nu går servicebox ikke længere tilbage end 2002, men er sikringerne ens med din, skal du lede efter sikring nr 6 15a i motorrummet den er til tågeforlygter.
Kan iøvrigt anbefale dig at anskaffe en Haynes reparations manual, hvis du selv skal rode med et og andet i bilen. ;)
-
Hej!
http://
http://www.peugeotlogic.com/#fuses
Har netop oversigter på de tidlige modeller ;-)
F12 og F13 i motorrummet skulle være hhv højre og venstre forreste tågelygter (10A)
mvh
-
Hej!
.. og der skulle være et relæ...
Sidder/burde sidde i boksen under rattet...
du kan måske blive lidt klogere her ;-)
http://
http://www.406oc.co.uk/viewtopic.php?f=3&t=2411&sid=6a583c4431d7e2df491f3229b9162dc7
mvh
-
Tusind tak for de mange svar der er kommet.
Lad mig lige opsummere;
Jeg har luret diagrammet ud, men det stemmer ikke rigtig overens med de F1 nr som står skrevet og de sikringer jeg har i bilen. Mine er nummeret med et tal og ikke et F nr.
Og de par sikringer som gemmer sig ude i motorrummet, der står heller ikke nogen nr på. Så jeg er lidt på Herrens mark. Jeg kunne jo begynde med udelukkelses metoden og trække sikringer og notere ned hvad der er hvad.
-
Så er det nok en god idé at skaffe den Haynes, kan lånes på bibliotek, eller købes
Her (http://www.birgersbilligebilboeger.dk/)
-
F står for Fuse (sikring) så om der F1 eller bare 1 så er det det samme
-
Jeg må kigge om jeg kan få fat i den korrekte Haynes bog..
-
Nu har jeg brugt en halv formiidag i bilen for at nedfælde de sikringer som jeg kunne lokalisere.
Her er hvad jeg kom frem til;
Sikring i førerkabinen:
F5 Højre lys (kørerlys)
F20 Venstre lys (kørerlys)
Sikring i motorrummet:
F14 venstre langt lys
F15 højre langt lys
F12 venstre tågelys
F13 højre tågelys.
Det som undre mig utroligt meget er at min tester slår ikke ud når jeg tester sikringen, det flipper total ud. Sætter jeg derimod min tester på en sikring som jeg ved der er iorden, så slår den normalt ud med at fortælle at det er plus siden jeg har fundet.
Kan det være en overgang ? Det viser sig også fjernlyset ikke fungere i den højre side
-
Hvad mener du med flipper ud, er der overgang til stel, eller??? Hvis der er, skal du nok tjekke for defekte ledninger.
-
Jeg har en tester som elektrikkerne bruger. Den kan finde plus og minus, måle strøm 6-220volt.
Så når jeg sætter den ene klemme til stel og den anden til enten plus eller minus, så fortæller den mig hvilken pol som er plus.
Så når jeg fortæller den flipper ud, så lyser alle lysdioderne op, men den gør den ikke hvis jeg vælger en pol som jeg ved er iorden.
Jeg havde selv lidt på fornemmelsen at der måske er overgang til stel et eller andet sted. Det undre mig bare at der var ikke noget galt da jeg købte bilen, men det er pludselig opstået.
Ja så skal jeg igang med det trælse møgsommelige job med at fejlsøge efter den defekte ledning..
-
Jeg er ikke så skarp udi smarte instrumenter. Kan du ikke bare måle på gammeldags manér om der er strøm der hvor der skal, og stel hvor der skal være det. Du kan jo også måle gennemgang, hvis du starter med en ledning ad gangen.
Det hele kompliceres jo selvfølgelig hvis der er noget relæ-værk imellem også.