Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: hajen78 efter 13. November 2015, 21:05
-
Hejsa.
Jeg skriver fordi min bil er begyndt at bruge en halv liter vand hver måned, og den er lang tid om at starte når den har holdt stille, og om morgnen kommer der en del hvid røg ud af den og den går ujævnt indtil den er varm.
Jeg har læst man kunne prøve en lille test selv, hvor man skruer låget af til kølervæsken og holde den over 2000 rpm og så slipper gassen, og hvis den så bobler skulle det være sikkert at pakningen var gået. Jeg har prøvet denne test og der var ingen bobler.
Jeg har også tjekket kølervæsken for olie, men kan ikke umiddelbart se noget, og det ser heller ikke ud til at være vand i olien.
Min Peugeot mekanikker er ikke overbevist om at det er toppakningen, da han siger det er meget sjældent at toppakningen går på den model, men at det jo selvfølgelig kan ske.
Det er en Peugeot 406 3.0 V6 190HK der er tale om.
Hvad er jeres vurdering af det. Mener i det er toppakningen, og er der andre måder jeg kan tjekke det på ???
Mvh Henrik
-
En toppakning kan være "gået" på mange måder. Du kan ikke være sikker på at den "bobler" på den beskrevne måde. Hvis du kigger på en toppakning er der rigtig mange små mellemrum, og hvis et af dem er defekte er pakningen i udu'. Hvid røg/damp er i 99% af tilfældene vand/kølevædske. Så uden at skrive en komplet beskrivelse af toppakningens lyksagligheder, er jeg sikker på din toppakning er defekt. Så hvis du kan kende forskel på en dildo og et topnøglesæt, og ellers kan bruge nettet kan du skifte den selv for relativt små penge. Når det nu er en V motor har du så to pakninger at vælge mellem. En kompressionstest kan lede dig den rette vej. PS!! ved ikke hvad en tester viser ved sådan et tilfælde.
-
Tak for svar. Jeg har selv søgt vidt og bredt på det, og jeg kan se at man kan få lavet en 4gas test og den skulle kunne sige med 100% om det er toppakning eller ej. Passer det ???
-
Det er 100% toppakningen der er gået .... Hvid røg er damp .. Ingen diskussion om det ... Skift du nu bare begge 2
-
Hej igen. Den har nu været til to mekanikkere. Den ene peugeot specialist og begge siger det 100% ikke er toppakningen. De er dog enige om den halter på den ene cylinder og at den må være en lille smule utæt et sted med kølervand. Jeg har bestilt tid hos den ene og han er sikker på at der er et tændingsproblem eller en dårlig dyse. Og kigge efter utætheden.
Endnu en gang tak for svar.