Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: excaliburst efter 16. November 2015, 16:15
-
Hej,
Jeg har en P307 1.6 HDI, hvor jeg er blevet kasseret til syn. Min røggasmåling ligger på 2,5, og skal ned under 0,5.
Bilen fik i sidste måned nyt partikel-filter. Virker det ikke ordentligt, hvis røggasmålingen er så høj?
Jeg har siden jeg blev kasseret til sidste syn, kørt 2 flasker additiv igennem motoren, med relativt høje omdr. over 3.000 rev. Og lige lidt hjælper det. Og det er så over 4 tankfulde diesel.
Hvad kan man herefter med fordel checke?
Hvor kan røggas udviklingen ligge i denne motor?
Tak
Morten
-
Du kan med fordel få lavet en regenering af filtret med tester lige inden syn, vi er flere her der kan hjælpe dig med det, men kun hvis dine gløderør ikke er defekte
-
2,5 er ikke så højt , jeg tror hvis du kører den rigtig varm og kører dig en tur ud af landevejen 10km med 3500omdr så er den nede under 0,51 inden du kører til syn igen og sørg for luftfilter ikke er møget til
-
pug407aut skrev:
Du kan med fordel få lavet en regenering af filtret med tester lige inden syn, vi er flere her der kan hjælpe dig med det, men kun hvis dine gløderør ikke er defekte
Hej Pug407aut,
Det lyder udtroligt at man skal regenerere filteret efter kun 2 mdr. Det kan simpelthen ikke passe. Mener du virkeligt partikel-filteret?
Og KHJ, Jeg har netop gjort sådan i de sidste 14 dage. Uden nærmere resultat på det sidste. Jeg startede på en måling på 10! Så den er kommet langt. Men det sidste tror jeg ikke man kan klare.
Så det rykker ikke længere med en regenerering via høje omdr. Jeg kommer ikke nærmere med det nu, tror jeg.
Andre idéer. Kan det være gløderørene? Og hvad koster de at udskifte?
-
Nu er alle de (billige) gængse ting vel skiftet i forsøg på at tvinge den ned. Luftfilter, olie og oliefilter.
-
excaliburst skrev:
pug407aut skrev:
Du kan med fordel få lavet en regenering af filtret med tester lige inden syn, vi er flere her der kan hjælpe dig med det, men kun hvis dine gløderør ikke er defekte
Hej Pug407aut,
Det lyder udtroligt at man skal regenerere filteret efter kun 2 mdr. Det kan simpelthen ikke passe. Mener du virkeligt partikel-filteret?
Andre idéer. Kan det være gløderørene? Og hvad koster de at udskifte?
Den regenerere automatisk partikelfiltret for hvert 700km kørt i gennemsnit
Det jeg mener med gløderørende, er at hvis man laver en tvungen regen med tester og glødererende er defekte så kan man ikke få lov til at fortage en regen, da den aktivere gløderør, A/C, defrost i bagruden og tænder kølerblæseren, for at få et støre press på motoren, alt det giver en støre temperatur i partikelfiltret
Den giver også lidt diesel i udstødningstakten for at hæve temperaturen.
ved defekte gløderør, så kan bilen godt selv lave en regen af filtret, men ikke via tester
-
Ole S skrev:
Nu er alle de (billige) gængse ting vel skiftet i forsøg på at tvinge den ned. Luftfilter, olie og oliefilter.
Mangler at skifte luftfilter. Så det prøver jeg først. Tak for alle jeres input. Den skal nok komme igennem syn.
-
Du kan prøve og tage slangen af ind til turboen og gi den en eller 2 spray bell add til diesel den kan være kokset til i indsugningen som giver dårlig luftgennemstrømning og underskud af luft jeg har selv givet en der var oppe på 8 og fik den ned på 0.34 med 2 bell add servicerens på spray
-
Hej gutter,
Jeg har netop for 3. gang været til syn og er blevet kasseret på en for høj røggas-måling på 1,9. Som burde være under 0,51.
Jeg har inden dette syn, fået
- skiftet partikelfilter og luftfilter.
- Og jeg har kørt 3 gange additiv med høje omdrejninger,
- samt fået sprøjtet en hel flaske ind i indsugningen.
- Mekanikeren foreslog et vildt trick med at påfylde 50% petroleum i tanken og køre den på det til syn, for at få røggas-målingen under kontrol.
Sidst til syn var den 1,8, og idag var den så steget til 1,9. Så det er ikke her vi skal finde fejlen. Er der nogle som har idéer til hvordan dette kan klares uden de store regninger... Pengene er små efter en flytning.
Jeg er helt i vildrede med, hvad der med fordel nu kan forslå sig at prøve. Og min deadline til syn er d. 19/1 HASTER!!!!
Hjæææælp :(
-
Hvad med egr røret fra egr til indsugningen, prøv at gøre det rent da det kan være sodet til
-
Er der en god how-to på nettet om hvordan jeg griber dette projekt an?
-
Det er røret på billedet, og husk at du skal have et nyt spændebånd (nr 6 på billedet)
-
Og hvad med de 3 silikone slanger ved indsugninger, er de hele, er der evt olie omkring dem
-
Den ene indsugnings-slange er revnet og der er olie omkring den. Er det en kilde til problemet??? Men en ny koster 650 kr!!! Så jeg har veget tilbage for at købe en ny.
Kan man finde dem billigere end hos Peugeot?
-
excaliburst skrev:
Den ene indsugnings-slange er revnet og der er olie omkring den. Er det en kilde til problemet??? Men en ny koster 650 kr!!! Så jeg har veget tilbage for at købe en ny.
Kan man finde dem billigere end hos Peugeot?
Kører du til en mekaniker og synsfolk med en slange der er revnet på indsugningssiden? :o
Det er da helt sikkert derfor den ikke kommer længere ned i forureningen.
Jeg er målløs hvis fagfolk har kendt til dette problem uden at reagere på det...!!!!!
-
excaliburst skrev:
Den ene indsugnings-slange er revnet og der er olie omkring den. Er det en kilde til problemet??? Men en ny koster 650 kr!!! Så jeg har veget tilbage for at købe en ny.
Kan man finde dem billigere end hos Peugeot?
så er det der dit problem er, da det er tryk slanger fra turbo, og kan købes ved Citroen, Peugeot, Ford og alle de andre der køre med denne motor
Hvis du spørger en ophugger pænt så kan det være du kan købe en brugt der
-
Eller du kan købe dem på ebay, linket vil ikke lige blive aktivt, så copy past selv
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=1.6+hdi+inlet+presure+hoses&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.X0382FN+.TRS0&_nkw=0382FN+&_sacat=0
-
excaliburst skrev:
Den ene indsugnings-slange er revnet og der er olie omkring den. Er det en kilde til problemet??? Men en ny koster 650 kr!!! Så jeg har veget tilbage for at købe en ny.
Kan man finde dem billigere end hos Peugeot?
Du har da så også nået at bruge 650.- på rens og synsgebyr..........
-
Du kan tro jeg har brugt mange penge på at jagte dette spøgelse...
Det er denne slange jeg mistænker skaber problemerne.
-
ja det er helt sikkert den slange der giber problemet, og det er ikke den slange jeg linker til på ebay
-
Så det godt. Det er en anden motor.
Peugeot har sendt mig dette eksplotions-diagram. Slangen jeg mangler er nr. 9 på denne.
Tak for hjælpen gutter. Nu skal jeg bare have den klaret, og synet bilen, for 4. (og forhåbentligt sidste) gang.
-
ØV! Den dumpede igen, selv med en ny hel indsugningsslange. Røggasmålingen er stadig på 1,8. Så det hjalp altså ikke med ny slange.
Jeg er helt fortabt. Hvad kan ellers være problemet?
Idéer - nogensomhelst??? Please
Morten
Tlf; 4098 0898
-
Den skal jo lige have lov til at lave en regen af filtret
-
Hvordan provokerer jeg den til det hurtigt? Jeg har i flere uger kørt med relativt høje omdr. (over 3000), og med bel-add og andre additiver. Så jeg tror ikke helt på den længere.
Den øvelse bragte mig fra en røggas-måling på 10, ned til den nu 1,8. Men tilsyneladende gav den nye tætte slange ingen effekt (på røggas-målingen).
Hvornår kan jeg regne med at den laver en regen af filteret?
-
Jeg har en defekt ventilator, så jeg kan ikke høre om regen kører efter en køretur længere.
Normalt kører ventilatoren af og til efter stop af bilen i nogle minutter. Indikerer det et partikel-filter regen? Det gjorde den indtil jeg havde et mindre uheld, som pressede den forreste tvær-vange lidt ind i ventilatoren. Siden da har ventilatoren ikke kørt. Jeg udskiftede dog tvær-vangen med en fra en hugger, men ventilatoren er ikke kommet igang igen. Så den er måske trykket lidt ind i motor-navet.
Er ventilatoren nødvendig for at partikelfilter kan lave regen?
-
Er det et originalt partikelfilter eller uoriginalt, har oplevet de uoriginale filter ikke fungere ordentligt
-
Lars,
Jeg tror ikke partikelfilteret er originalt. Men er ikke sikker. Jeg gav næsten 10.000 kr for det.
Jeg kontaktede Peugeot om ventilatoren er nødvendigt for partikel-filter regen. Det er den! Så min defekte ventilator kunne have kostet mig et nyt partikel-filter IGEN!
Se svar fra Peugeot her:
******************
_____________________________________
Tilføjet: 1 dag siden. af Morten Enevoldsen Beskeden er læst d.: 13-01-2016 11:07:17 af: Michael Gerstenfeldt Til: Forhandler (Fra dig)
Kære Peugeot,
Jeg har en 307 1.6 HDI (110), som jeg netop har skiftet partikel-filter på. Der er additiv fyldt op. Så alt skulle være iorden på den.
Jeg har dog haft et uheld, hvor ventilatoren er blevet defekt, men kan køre OK med det som det er. Jeg ville bare høre om ventilatoren er nødvendig for at partikel-filteret kan regenerere?
Mvh
Morten
____________________________________
Kære Morten Enevoldsen.
Tak for din henvendelse.
Et partikel filter tilstoppes løbende af frasorterede partikler fra udstødningen, og har derfor brug for rensning med jævne mellemrum. En sådan rensning, kaldet en regenerering, sker ved at partikelfilteret opvarmes til en meget høj temperatur (450 – 550 grader) hvorved de ophobede partikler brændes af.
Regenerering af partikelfilteret igangsættes efter behov, og er ikke styret af et fast tids- eller kilometerinterval.
For at en regenerering kan finde sted, skal temperaturen i partikelfilteret være mindst 450 grader. Det kan kræve længere tids kørsel at opnå så høj en temperatur – især i vintermånederne, hvor afkølingen fra omgivelserne er betydelig. Din Peugeot 307 har nogle indbyggede mekanismer, der skal hjælpe med at få hævet temperaturen i partielfilteret, når en regenerering er nødvendig. I praksis foregår dette ved, at belastningen af motoren øges. Dette gøres ved at der tændes for forskelligt udstyr, der kræver kræfter af motoren. B.la. tændes for bilens aircondition-kompressor, ligesom der tændes for elektrisk udstyr som el-varmen i sidespejle og bagrude samt motorens kølerblæser.
Så for at svare på dit spørgsmål, er jeg desværre bange for at det ikke vil være muligt at opnå den nødvendige temperatur i partikelfilteret når kølerblæseren ikke fungerer, og jeg anbefaler derfor at få fejlen udbedret.
Med venlig hilsen
Stig Jørgensen
Værkstedschef Helsinge
-
Jeg tror nu ikke på at den alene skulle gøre der ikke regenereres, han nævner heller ikke at der i forbindelse med regenereringen tændes for gløderørene for at bruge energi.. Jeg har det mange eksempler på at den sagtens kan regenerere selvom der er lidt teknik der ikke er i orden.. Min egen 1,6HDI heriblandt gør det uden problemer skønt gløderør som ikke virker.. Men en tester kan fortælle dig om den regenerere og i så fald hvornår det sidst blev gjort samt et interval gennemsnit over det