Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: miredu efter 17. November 2015, 10:24
-
Hej min 406 2.0 HDI motor døde i sidste uge, så har købt en 2.2 HDI fra 2002i stedet, fuld servicebog, tandrem skiftet ved 260.000, ny turbo og intercooler ved 375.000 og nye bremser hele vejen rundt, bilen er fuldt dokumenteret med regninger på alle reparationer og gav 11.000 hvilket jeg syntes er et rent røverkøb :-) Er der nogen der har erfaringer med 2.2 HDI og er der noget man skal være opmærksom på med denne motor ? Den forige ejer sagde at han altid havde kørt på 5w30 olie men i manualen skriver Peugeot at bilen skal have 5w40 så vil høre om nogen har erfaring med hensyn til brug af 5w30 olie i bilen
-
Jeg kørte med 5W30 på min 406'er. Først Castrol Edge, skiftede derefter over til TOTAL Quartz Ineo ECS, som er lidt billigere. Ingen problemer, og heller ikke et forbrug der var bemærkelsesværdigt. Jeg fyldte en god liter på mellem skiftene. De skriver vist, at den ikke må køre på det, men den kørte sgu godt alligevel 😊
-
sgt skrev:
Jeg kørte med 5W30 på min 406'er. Først Castrol Edge, skiftede derefter over til TOTAL Quartz Ineo ECS, som er lidt billigere. Ingen problemer, og heller ikke et forbrug der var bemærkelsesværdigt. Jeg fyldte en god liter på mellem skiftene. De skriver vist, at den ikke må køre på det, men den kørte sgu godt alligevel 😊
Den forrige ejer sagde den altid havde kørt på 5w30, blev bare nervøs da instruktions bogen siger at den kun må køre på 5w40. Tak for svar er der andre der har erfaring med 5w30 ?
-
Hej miredu.
Ja olievalg kan være vanskeligt, især hvis man vælger anden olie end den, som står anført (anbefalet) i instruktionsbogen. I dit tilfælde står nok anført Total Quartz 9000 5W/40 (måske flere), så hvorfor bare ikke vælge en af dem.
Der er også nævnt;
Castrol Edge og TOTAL Quartz Ineo ECS, men disse olier er vist opstået efter fødselstidspunktet f.s.v. din nyerhvervelse, så hvorfor vælge en sådan olie ! ?
MIN MENING:
Skift olie en gang ekstra pr. anbefalet skifteinterval. Det er jeg begyndt med, og det er ca. for hver 15.000 km (en gang årligt), så er der altid frisk olieskift ,
når den 4-hjulede skal til eksamen.
vh: Niels............(NB: nej disponeret for "oliekrig" denne gang)