Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Neros efter 02. Marts 2016, 21:32
-
Da jeg forleden kørte hjem fra arbejde i min nyerhvervede 307 T6 HDi 90 kunne jeg pludselig ikke selv regulere omdrejningerne - maskinen bare fortsatte med at accelerere og begyndte samtidig at udvikle rigtig meget grå røg i begge ender... Jeg koblede ud og trak ind til siden og selv om jeg slukkede tændingen gik der ca. 5-10 sekunder før motoren langsomt døede ud. Næsten samtidig kom en Falck bil bagfra - de standsede og spurgte om alt var vel - det var det jo bestemt ikke - men den ene kiggede ned i maskinen og spurgte hvad der var sket. Jeg forklarede og han sagde at det var turboen der var begyndt at "køre på ren motorolie" og at det da var heldigt at der ikke var gået brand i skidtet.
Mit spørgsmål er nu: hvordan i alverden kan der komme olie i turboen og er der nogen der har erfaringer med det?
-
Kan også være hvis oliestanden er over Max.
Man skal blive i gear, ikke koble ud og bremse helt ned til den går ud. Så kan motoren overleve.
Leje i turbo kan gå og den kan på den måde komme til at køre på motorolie.
Håber din motor overlever.
Det kaldes run away. Se på you tube
-
Tak for svar - jeg tjekkede YouTube og for den da også noget hø :o
Motor overlevede angiveligt ikke... Sælger har nu haft bilen til reparation i 3 uger - han har vedkendt at der må have været fejl ved købet - og i den periode forsøgt sig med udskiftning af turbo. Det tog ca. 14 dage! Da de så i sidste uge startede motoren op gik den efter deres udsagn ujævnt og osede, hvorefter de åbenbart har studeret det lidt nøjere og kom frem til at motoren nok også var død. Så nu bakser de med at lægge en enden gammel motor i. Jeg har nu undværet min "nye" bil i 3 uger og kan ane at påskeferien i bil er på højkant. Jeg vil nu undersøge muligheden for at ophæve købsaftalen...
-
Det er træls at høre sådan noget, men helt vildt det skal tage så lang tid
-
Hej
Har du været ved FDM?
Mvh. Frederik