Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: olsendk efter 03. Juli 2016, 13:49
-
er desværre rendt ind et problem mere, med min Peugeot 407 SW 1,6 HDI SR 109HK stc.car fra Dec 2005.
når jeg starter om morgen, går den lidt ujævnt og ryger lidt og det lugter af uforbrændt diesel. tænkte på om gløderørene skal tænde eller ej??, da der aldrig kommer bare lidt lys i lampen når nøglen drejes.
-
Lampe eller ej.. Ved de temperature vi har pt, så er det ikke meget gløderør overhovedet bruges/træder til ;)
Lampen tænder KUN ved meget lavere grader.. Tæt omkring/evt. under de nul grader..Og selv når den ikke lyser, så er der en vis forvarmning efter koldstarten.. Men ret sikkert ikke lige pt.
Jeg har samme fejl med min Partner 1.6 hdi. Uanset temperatur så ryger den en del i sekunderne efter koldstarten.. Og går ujævnt indtil den kort får lidt "pedal" Forvarmer relæ/gløderør ER ok.
Jeg tror mere på en dyse, der "savler" lidt natten over. Således at den ved koldstart lige skal brænde det "overskud" af.
-
En starter der ikke køre hurtig nok
eller et snavset dieselfilter, så kan den nemlig finde på at suge luft ind efter filtret
-
syntes bare at gløderørs lampe har lyst et par sekunder om morgen??, og det er ca,2-3 minutter den går ujævnt og ryger. syntes det er lidt svært og blive klog på om den skal forvarme eller ikke :)
men ja det kunne da også være en dysse der savler lidt natten
dieselfilter luftfiltert olie og oliefiltret blev skifte da jeg købte den for et par måneder siden, et stoppet dieselfilter giver også problemer ved varm mortor.
-
Teorien om den utætte dyser er jo sådan set meget godt og meget mulig. Jeg tænker bare hvis det er blå røg må det være motorolie og hvis det var dysen ville det jo være sort røg???
-
olsendk skrev:
et stoppet dieselfilter giver også problemer ved varm mortor.
Ikke nødvendig vis
-
martin306xsi skrev:
Teorien om den utætte dyser er jo sådan set meget godt og meget mulig. Jeg tænker bare hvis det er blå røg må det være motorolie og hvis det var dysen ville det jo være sort røg???
Som udgangspunkt så opfatter JEG farver sådan. (ikke at det altid er sådan)
Blå/Lys blålig os = diesel/brændstof. (hvilket defekte gløderør netop giver = dårlig forbrænding ved koldstart)
Sort fæl os = motorolie. (En sådan kørte jeg bagefter forleden på motorvejen. Føj for en olie stank) ;)
Hvid "os" = vanddamp/kondensvand.. (meget normalt i koldt vejr)
Men farver kan have mange lyde. Lidt efter "øjet der lytter" ;) ;)
Bemærk også at trådstarter skriver: "Lugter af diesel."
-
Jeg må give Morten ret.
Sort= Brændstof
Blålig = Olie
Hvid = Vand
Det er derfor de fleste udstødninger er sorte bagi - langsom kørsel = uforbrændt brændstof.
-
Michael LK skrev:
Jeg må give Morten ret.
Sort= Brændstof
Blålig = Olie
Hvid = Vand
Det er derfor de fleste udstødninger er sorte bagi - langsom kørsel = uforbrændt brændstof.
Det er ikke korrekt.
Sort røg skyldes manglede luft, undertryk på turbodiesel biler. I 9 ud af 10 tilfælde skyldes det en utæthed, revnet slanget.
blålig røg er smøreolie.
Hvid røg er utætte dyser. udstødningen lugter som regel også surt.
Det sorte i ustødningen har intet med langsom kørsel at gøre. Det er bare sådan, der vil altid aflejres lidt kulstofforbindelser.
-
Manglende luft eller for meget brændstof - same same, sort bliver det.
Hvid røg er kølevæske der bliver brændt af. Men self ikke altid, når morteren er kold, så er det kondensvand.
Ellers kan det sagtens Googles.
-
hvad er gul røg??? en kina diesel bil?? :D
men skal gløderørene skal tænde eller ej??, og evt hvor sider temp føleren?? går ud fra det også er den der viser temperatur i displayet
-
olsendk skrev:
hvad er gul røg??? en kina diesel bil?? :D
men skal gløderørene skal tænde eller ej??, og evt hvor sider temp føleren?? går ud fra det også er den der viser temperatur i displayet
Opgiver alt det med farven.. ;) ;) Den snak stopper nok aldrig..
Men med nuværende temperatur, så hverken lyser lampen eller gløderør eftervarmer ??? Så kan vi diskutere "nuværende temp" ;)
Se denne tråd. Det drejer sig om en Citroen C5. Men giver et overblik over HVORNÅR gløderør anvendes af bilen.
http://citronik.prophpbb.com/topic2202.html
Det hele kan testes med en Diagbox/pp2000.
-
Michael LK skrev:
Jeg må give Morten ret.
Sort= Brændstof
Blålig = Olie
Hvid = Vand
Det er derfor de fleste udstødninger er sorte bagi - langsom kørsel = uforbrændt brændstof.
Jeg er helt enig i dette...
Og det kan faktisk ret nemt på vises. Find en video på youtube med traktortræk - de ryger altså ikke sort pga de køre på motorolie.
For meget brændstof i forhold til luft vil altid giv sort røg.
Blålig røg har jeg ikke lige et eksempel på, men hvis der er en der vil lægge motor til at vi jo hurtig prøve - det gælder sådanset alle de forskellige røg farver:)
Hvid er og bliver vand/kølervæske. Næste år til sankt hans, kan man jo prøve at pisse på bålet:D
Mikhan> Hvis din motor har kørt 350.000km og ryger blå røg de første sekunder, skal du nok nærmere kigge på dine olietyve ;)
-
martin306xsi skrev:
Michael LK skrev:
Jeg må give Morten ret.
Sort= Brændstof
Blålig = Olie
Hvid = Vand
Det er derfor de fleste udstødninger er sorte bagi - langsom kørsel = uforbrændt brændstof.
Jeg er helt enig i dette...
Og det kan faktisk ret nemt på vises. Find en video på youtube med traktortræk - de ryger altså ikke sort pga de køre på motorolie.
For meget brændstof i forhold til luft vil altid giv sort røg.
Blålig røg har jeg ikke lige et eksempel på, men hvis der er en der vil lægge motor til at vi jo hurtig prøve - det gælder sådanset alle de forskellige røg farver:)
Hvid er og bliver vand/kølervæske. Næste år til sankt hans, kan man jo prøve at pisse på bålet:D
Mikhan> Hvis din motor har kørt 350.000km og ryger blå røg de første sekunder, skal du nok nærmere kigge på dine olietyve ;)
De ryger sort pga totakts olie i dieslen, men dem der kore uden totakts olie ryger også, men dem der tilføre det ryger mest :)
-
Ok, det kan godt være de tilsætter olie, men det er 100% ikke den olie du ser der kommer udforbrændt ud gennem udstødningen, det er altså brændstof ;)
-
har været nede og få udlæst fejl :o, og der er en fejlkode p1350 der er strøm til relæet på et af de brede ben i midten. skal jeg prøve et nyt relæ?? eller hvad??