Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Scorpy efter 11. Juli 2016, 09:11
-
Hej alle sammen. Jeg har et problem med min Peugeot 307 hdi. På vej hjem fra arbejde begynde bilen at hakke og lidt efter gik den i står. Jeg trillede lidt til side og prøvede at starte, dog uden held. 5 min efter prøvede jeg at starte igen og den startede fint, men motor gik fint kun i 20 sek, hvorefter den døde igen. Bilen blev kørt til mekaniker som mente at slanger til brændstof i motorrummet var utætte, hvorfor den får luft i systemmet. De fik skiftet slangesæt og jeg fik bilen igen. Same aften kørte jeg en tur og bilen gik ud på samme måde. Nu vidste jeg at jeg kunne pumpe med brændstof- håndpumpe og det gjorde jeg så. Bilen gik i står flere gange inden jeg kom hjem. Jeg kørte den ud til samme mekaniker som fortæller mig senere at de ikke kunne finde nogle fejl på den. Ganske rigtig nu kommer fejl ikke så tit som den gjorde før dog kommer den igen uden nogen varsel. Når den kommer så pumper jeg med håndpumpe og bilen kan starte og køre igen. Dette er dog lidt træls når man holder på motorvejen.
Fejlen kan ikke aflæses på peugeot planet tester og der kommer heller ikke noget fejl på instrumentbrættet.
-Er der nogen der har oplevet samme fejl??
-Kunne det evt være noget med brændstofsfilter?
-Hvad det ellers kan være?
-
Ja det kan meget nemt være et stoppet brændstoffilter.. Det kan ikke udlæses som fejl.
Så jeg ville klart starte med et filterskift.. Inden noget som helst andet.. Det er jo et "billigt" forsøg ;)
-
Ethvert seriøst værksted ville ha skiftet det filter som noget af det første, prøv lige og hør dem ad, om de ikke har gjort det.
-
Tak til jer to
Hmm ja jeg har lige talt med mekaniker og nej de har ikke skiftet filter på den. Jeg har bestilt filter og den kan jeg selv skifte i morgen. Det vil undre mig hvis sådan en simpel ting mekaniker har overset.
-
Så er der lidt update på det her sag.
Jeg fik skiftet brændstofsfilter men det hjælp ikke.
Mekaniker har haft den igen og brugte flere timer for at fejlfinde dog uden held nu opgiver han.
Er desværre nødt til at køre bil til Peugeot værksted hvilket vil være en dyr fornøjelse. Hvis der nogen der har et andet forslag, jeg lytter. :)
-
Kan du høre pumpen når du sætter tænding på? Hvis ikke så er det nok den der er problemet.
Den skal lige køre 2-3 sekunder med tænding på.
Har også læst et sted at stikket til baklyset på gearkassen, kan være skyld i alle mulige problemer, hvis den er dårlig og der kommer overgang, så giver den fejl som vand i diesel. Tjek om stikket ser ordenligt ud. Rens det godt ( just in case).
Tror nu mest på pumpen.
-
Barbaren skrev:
Kan du høre pumpen når du sætter tænding på? Hvis ikke så er det nok den der er problemet.
Den skal lige køre 2-3 sekunder med tænding på.
Har også læst et sted at stikket til baklyset på gearkassen, kan være skyld i alle mulige problemer, hvis den er dårlig og der kommer overgang, så giver den fejl som vand i diesel. Tjek om stikket ser ordenligt ud. Rens det godt ( just in case).
Tror nu mest på pumpen.
nu er det jo ikke alle hdi motore der har en fødepumpe i tanken
-
Det kan evt være brændstof tryk regulatoren, føleren på railen kan have et stik der ikke får 100 % forbindelse, her kan man klemme benene lidt så de får bedre kontakt
-
Hmm. Mekaniker sagde til mig at bilen skulle være selvsugende dvs at den ikke har en pumpe i tanken. En tegn på dette er at man har den håndpumpe. Mht sensorer på comon rail det kan jeg sagtens se på, men skulle dette ikke komme når man tester med peugeot planet tester??
På tidspunkt nu her er der kommet to fejl P0335 og P0339. Jeg har skiftet krumptaps føler som giver P0335 for 2 måneder siden. Men det undre mig meget hvis det er det igen da der ikke kommer en motorfejl, hvilket var tilfælde før.
Gearkasse sensor ja det kan være alt muligt men det er der mystisk når bilen går i stå, kan jeg nøjes med at pumpe med håndpumpe og så køre den igen. Hvis jeg ikke gøre det så kan jeg ikke starte første 5 min.
-
Her vil en parameter måling gøre underværker, fx måling af brændstof tryk under startforsøg, og i tomgang, ligeledes mål hvor meget dyseren regulere i forhold til hinanden
-
Jeg har målt forskellige parametre i tømgang. Ingenting unormalt. Næste er så at jeg skal måle parametrene under kørslen når fejl opstår.
-
Det lyder ligesådan som min 307 gjorde det hjalp at rense og bøje benene i stikket på føleren til railtryk.
-
Ja men tak for det. Troede sådan dårlig forbindelse vil kunne aflæses på testeren. Men tak for tip. Vil går i gang med det når jeg kommer hjem
-
Det kunne jo også være noget så simpelt som en dårlig oring ved filteret. Nu ved jeg ikke hvad for en type brændstof filter din bil har, men eftersom den ikke har fødepumpe i tanken, og du kan håndpumpe den, så er der nok en utæthed et eller andet sted.
P0335 og P0339 kommer når bilen går i stå.
Men der har ham den næsvise Aalborggenser sikkert også en kommentar til.
Men en ting er sikkert og vist, den kan ikke tåle og køre tør, det ødelægger pumpen. Højtrykspumpen i en hdi er så højtydende, med så små tolerancer, at hvis den bare løber tør et øjeblik, så dannes der spåner. Disse spåner ender i dyserne og lukker for hullerne. Det kan ende med meget dyre reperationer. Ny pumpe, nye dyser og en rens af tanken og hele systemet. Spånerne løber med hele vejen rundt. Meget meget træls, har prøvet det med en Mondeo, kæmpe job.
-
Jeg har lige skiftet brændstofsfilter, hvorfor jeg tro at O ringene burde være gode nok. Jeg er stadigvæk lidt i tvivl om hvorfor bilen kan starte med det samme efter jeg punmper et par gange med den håndpumpe? Tænker bare hvis der kommer lidt luft til højtrykspumpe og den stopper, burde det ikke går lidt tid inden jeg kan starte når jeg drejer nøglen?
-
Hvis du vil ud med hvilken hdi motor det er, og hvor mange heste den er på 90, 110 eller 138 hp
-
motor er 1,6 hdi 110 heste med fap filter, kode på motoren ved jeg ikke lige. Bilen er fra 2006 :)
-
nu når det er en 1.6 så kan det meget vel være stikket til rail tryk føleren, der ikke får 100 % forbindelse, prøv at klemme benene lidt så de får bedre kontakt, evt en omgang kontakt spray.
egr ventilen på denne motor har det med at sode til med evt defekt egr tilfølge
-
Endelig fandt jeg tid til at kigge på stikket til common rail. Umildbart kunne jeg ikke se noget synlig fejl på, dog havde jeg besluttet mig til at skifte den. Jeg fik loddet ledninger sammen og beskyttet samlinger med krympeflex. Nu kan jeg ikke starte bil overhoved. Har udmålt fejl og det viser sig at P0335 kommer hver gang jeg prøver at starte. Har tjekket stik til krumtapføler og den ser meget fint. Føler har jeg skiftet for 2 måneder siden.
Ved ikke om jeg skal prøve at skifte føler igen eller om jeg skal kaste mig at skifte ledninger fra boxen og til føler. Er der nogen der ligger med en el diagram så jeg ved hvilke klemmer op i boxen jeg skal fine?
På forhånd tak.