Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: toyota efter 19. Juli 2016, 16:46
-
Hej
PÅ min bil, 407 1,6 hdi, er køleblæseren begyndt at starte på lav hastighed under kørsel hvilket køler bilen ned til ca. 67-68 grader ( målt med PP2000 ), den starter og stopper af sig selv, nogen der har et bud om hvor jeg skal kigge efter fejlen ? der er ingen fejl med PP2000.
pft
-
Det KUNNE være en begyndende kølevandsføler der fejler ???
Det vil PP2000 ikke registere før den er helt færdig.. Iøvrigt tager jeg altid det med et gran salt, HVAD både PP2000 og Lexia melder om temperatur.. Jeg HAR set helt urealistiske målinger..
-
Selv har jeg tænkt om det kunne være et relæ der hænger, sidder der et og hvor evt.
-
toyota skrev:
Selv har jeg tænkt om det kunne være et relæ der hænger, sidder der et og hvor evt.
Da blæseren både starter og stopper, så kan jeg næppe forstille mig en "relæfejl"
Dét ville nok give enten/eller ??? ;)
Du har vel ikke "luft" i kølesystemet ???
Og hvad siger måleren inde i bilen ?? ( OBS!! Den inde er ikke nødvendigvis særlig præcis )
Har du aircon/klimaanlæg i din dyt ???
En "træt" kølevandstermostat kunne MÅSKE lave de numre. Den koster ikke mange fedtøre
-
Ja der er klima på bilen, måleren lægger sig ned på lige omkring 70 grader når blæseren kører, lige så snart blæseren stopper, stiger temperaturen igen. Hvis blæseren kører og jeg stopper bilen i 5 minutter og starter bilen igen, så kører blæseren med det samme, men der skal lige gå ca 5 minutter, ellers kører den barer igen.
Jeg har ikke haft lavet noget på bilen der skulle kunne forårsagde luft i systemet så det tror jeg ikke.
-
Kan lige tilføje at jeg har prøvet med pp2000 at aktivere blæser på lav hastighed og den vendte tilbage med " aktivering defekt" høj hastighed ville den gerne.
-
toyota skrev:
Ja der er klima på bilen, måleren lægger sig ned på lige omkring 70 grader når blæseren kører, lige så snart blæseren stopper, stiger temperaturen igen. Hvis blæseren kører og jeg stopper bilen i 5 minutter og starter bilen igen, så kører blæseren med det samme, men der skal lige gå ca 5 minutter, ellers kører den barer igen.
Jeg har ikke haft lavet noget på bilen der skulle kunne forårsagde luft i systemet så det tror jeg ikke.
Jamen, jamen.. ;) De 70 graders visning er ikke unormalt under kørslen.. Dér ligger begge mine biler også, set på måleren inde.
Og husk.. Når du stopper motoren, så stopper vandpumpen jo også.. Og uden dén, så er der ingen cirkulation i selve motoren.. Og slet ikke køling via køleren.
Derfor stiger temperaturen i motoren klart, lige efter at motoren er stoppet. (eftervarme) Varmest i toppen, hvor føleren oftest sidder.. Mens kølerens temp. falder.
Hvis du så starter motoren igen efter fx. 5 min, så vil føleren starte med en høj registeret motortemperatur. Og så får blæseren besked på at starte. Og slukker så igen, når temperaturen i motoren igen er faldet. P.g.a. fornyet cirkulation gennem køleren..
Det faktum (cirkulation) er netop derfor, at man anbefaler, at lade en overvarm motor gå på tomgang. Og ikke stoppe motoren før temperaturen er faldet.. ( Undtaget HVIS der mangler vand/kølevæske på anlægget/blæser defekt )
-
Jamen, jamen.. ;) De 70 graders visning er ikke unormalt under kørslen.. Dér ligger begge mine biler også, set på måleren inde.
Og husk.. Når du stopper motoren, så stopper vandpumpen jo også.. Og uden dén, så er der ingen cirkulation i selve motoren.. Og slet ikke køling via køleren.
Derfor stiger temperaturen i motoren klart, lige efter at motoren er stoppet. (eftervarme) Varmest i toppen, hvor føleren oftest sidder.. Mens kølerens temp. falder.
Hvis du så starter motoren igen efter fx. 5 min, så vil føleren starte med en høj registeret motortemperatur. Og så får blæseren besked på at starte. Og slukker så igen, når temperaturen i motoren igen er faldet. P.g.a. fornyet cirkulation gennem køleren..
Det faktum (cirkulation) er netop derfor, at man anbefaler, at lade en overvarm motor gå på tomgang. Og ikke stoppe motoren før temperaturen er faldet.. ( Undtaget HVIS der mangler vand/kølevæske på anlægget/blæser defekt )[/quote]
Det er jeg helt med på, men den har altid vist 85 grader under kørsel, undtaget italien hvor den lå på 90-95 grader.... det er en ting der er kommet fra den ene dag til den anden, samtidig kan jeg se at brændstofforbruget er steget med ca. 1 km pr. liter.
Det der undrer mig er hvorfor, blæseren begynder at kører når der ikke er behov for det ? førhen har den kun kørt når den blev ( for)varm. Den kan stå på 85 grader og i det øjeblik blæseren starter, dykker nålen ganske langsom indtil den rammer de ca. 70 grader. Så kan jeg stoppe bilen i 5 minutter, starte igen og kører et par km. hvorefter blæseren igen starter temp daler endnu engang.
-
Blæseren SKAL køre når klimapumpen arbejder. prøv evt at slukke klimaanlæg for at tjekke om blæseren så ikke også slukker, det er termostaten der skal holde motortemperaturen oppe, hvis den ikke magter opgaven, er det nok byt til nyt.
Holt
-
I har fuldstændig ret, jeg har stirret mig blind på blæseren, har bestilt et nyt termostathus m. temp sensor og må prøve at montere denne og se hvad den siger.
-
Problemet fundet og løst, mikhan havde ret fra starten, havde en temp sensor på lager på arbejdet og prøvede at skifte den, og den opførte sig som den plejede på hele hjemturen....
Takker for hjælpen :)
-
toyota skrev:
Problemet fundet og løst, mikhan havde ret fra starten, havde en temp sensor på lager på arbejdet og prøvede at skifte den, og den opførte sig som den plejede på hele hjemturen....
Takker for hjælpen :)
Dejligt at du fik løst problemet.. Og ISÆR at du gad melde tilbage.. Dét mangler af og til i dette/ og andre forum ;)