Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: LasseFrost20 efter 04. August 2016, 23:01
-
Hej alle,
Jeg ejer en Peugeot 207 GT med en lille 1,6 turbo benzin. Da jeg for nyligt har skiftet turbo grundet for lavt ladetryk før, oplever jeg nu at optrækket er ujævnt ved fuld gas, altså når jeg tvinger bilen til at lade for fuld tryk.
Turboen jeg har købt er en modificeret standard turbo, som den der sidder i fra fabrikken, dog hvor indsugningen er fræset lige, så den lidt koniske indsugning, er lige i stedet for.
Siden jeg har fået den på og prøvet at køre, er der den her underlige suge/puste lyd, som jeg ikke kan lokalisere, men jeg ved at samtidig med lyden er optrækket ujævnt. Lyden i skal bemærke, er når jeg giver den gas. Det er en slags "suu suu suu suu" - også kommer blow off ventil lyden.
Wastegaten står som på den gamle turbo jeg havde på. De eneste to ting jeg kan tænke mig til som forårsager problemet er enten wastegaten, eller ECU'en som på en eller anden måde driller, og lukker trykket ud fordi det er for højt.
Lyden kan høres i det nedenstående link.
https://vimeo.com/177133772
Jeg håber der er en der kan komme med et svar på hvad der forårsager dette.
På forhånd tak!
Vh
Lasse
-
Prøv at starte med at tage stikket af på luftmassemåleren og kør en tur
-
Har prøvet at tage stikket af, dette resulterede i at den gik i nødprogram og meldte "Depollution System Faulty", så desværre virkede det ikke. Har du andre forslag?
-
En parametermåling med tester, vil kunne måle hvor meget luft motoren får og hvor meget den skal have.
Det du skriver kunne godt tyde på at motorstyringen får forkert info fra LMM
-
Kan det ikke tænkes, at wastegaten skal justeres? Tænkte, at når nu turboen er lidt anderledes, om det kan få reguleringen af den til at gå i svingninger. Men det kan du jo også se på en parameter måling under kørsel.
-
Jeg prøver at få RH-motorsport til at sætte computer på den og rulle den, og håber de kan chippe den så den virker, eller i hvert fald måle hvad problemet ellers skulle være
-
Hej LasseForst20
Kan se at du er ikke den eneste med samme problem efter mod.
F.eks
Top end flat spot - when flooring it at 5k+ the engien would suddendly misfire and then have a huge boost surge.
Recommended changing the spark plugs and the coil pack, for all those with lack of power, you timing has slipped and you need modified timing parts, ie new tensioner, guides maybe new chain if it has stretched
-
Hej flimmer
Jeg tror desværre ikke det er hvad der er galt med min bil. Jeg fik skiftet knastkæde + kædestrammer og alt dertil og tændrør for cirka 5000 km siden. Hvis kæden har strukket sig og sprunget en tand over, ved jeg at computeren melder fejlen "Depollution Faulty" og går i nødprogram.
-
Årsagen er fundet:
Grundet modificeringen, kan turboen selvfølgelig suge mere luft, og dette gør at motoren rammer max luftmasse, som bliver registreret af ECU'en. Derfor skal bilen chippes om.