Peugeot Club Danmark

Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: jorgen4892 efter 24. August 2016, 16:33

Titel: hjælp til fejlfinding
Indlæg af: jorgen4892 efter 24. August 2016, 16:33
jeg har en partner 2,0 HDI fra 2005.
For nyligt accellerede bilen vildt op, imens jeg kørte. Jeg slap speederen, bilen accellerde videre. Fik den drejet ind til siden. Slukkede motoren, hev nøglen ud, men motoren fortsatte med at tage vild mange omdrejninger. Der stod en kæmpe sort røgsky bagud. Efter et par minutter stoppede motren af sig selv, temperaturen var nu i det røde felt.
Falck kørte os hjem.
Oliestanden var forhøjet, og det er ikke noget jeg, eller andre har helt på.
DEr er ikke vand i olien, så bedste bud er ekstra diselolie...
Olien blev tappet af og den kunne køre hostende igen og efter et par kilometer forsvandt den sorte røg. Men det virker som om den kun kører på 3 cylindere.  Olie standen er nu steget lidt igen.
Er der nogen som har et bud på årsagen og hvordan den kan fastslåes ?
Titel: RE: hjælp til fejlfinding
Indlæg af: superpjok efter 24. August 2016, 17:23
Hej!
Mit bud er en vildfaren og derefter død turbo, men få lavet en fejludlæsning med parameterudmåling, så bliver du klogere :)
mvh
Titel: RE: hjælp til fejlfinding
Indlæg af: flimmer efter 27. August 2016, 13:09
Hej.

For mig lyder det mere som om, at stempelringe er nedslidte eller meget utæt toppakning, det var da heldig at motoren stoppe igen selv ellers havde du en runaway, som kan ske på en diesel motor, når brandstof kommer ned til olie eller olie kommer op i stemplet og bliver antændt :)
Titel: RE: hjælp til fejlfinding
Indlæg af: HDI ejer efter 21. September 2016, 21:11
Du skulle da bare have bremset den ned i et højt gear og tvunget den i stå:)
Titel: RE: hjælp til fejlfinding
Indlæg af: pug407aut efter 21. September 2016, 23:06
Citér
HDI ejer skrev:
Du skulle da bare have bremset den ned i et højt gear og tvunget den i stå:)

Det er jo ikke rigtig til at gøre, når det er motorolie den får ind i forbrændingen :)