Peugeot Club Danmark

Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Speechsupply efter 12. September 2016, 22:43

Titel: Risk of filter blocking
Indlæg af: Speechsupply efter 12. September 2016, 22:43
Vil følgende opdatere tråden i takt med at processen forløber.

I dag fik kærestens 207 SW 90HK Diesel (10') en fejlmeddelse i centerkonsollen "Risk of filter blocking".
Desværre havde T-hansen og lign. lukket så jeg smed bilen ud på motorvejen og kørte i 3. med 3500 -4000 omdr. uden at forsøge mig med additiver.

Umiddelbart har den fint bundtræk og en god diesel økonomi ved 110 km/t i 5. på flad vej.

 - Kan man manuelt uden PP2000 fremprovokerer en regenerering?
 - Hvis additiver og belastningskørsel ikke virker vil jeg forsøge at afmontere og vaske filtret a la youtube instruktioner.

Stay tuned B)
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: Autoholm efter 13. September 2016, 09:20
Jeg har kunnet måle 50 grader højere temperatur i mit filter ved 2500 omd i forhold til 3500.
Vil anbefale at du kører på motorvej ved 2500 i 20 min. når du får den meddelelse. Dette giver det bedste regenerering. Den regenerer først når den er driftsvarm 90 grader. Så de 20 min. gælder fra driftsvarm.
Du behøver intet andet gøre.
Det er normalt at den skriver sådan hvis den ikke har kunnet regenerere ordentligt.  
Det står vist også i instruktionsbogen.
:)
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: Speechsupply efter 13. September 2016, 11:08
Alright det er jo interessant information. Det må jeg lige prøve. Forslag til gode additiver til fornuftige penge?
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: Autoholm efter 13. September 2016, 15:14
Bell add har meget godt, men du har ikke brug for noget. Bilen tilfører selv additiv fra sin egen tang. Du får besked når den mangler.
Kør normalt og tag så en tur som beskrevet når du får den meddelelse i display. Du skal nok få besked i display hvis der er andet. :)
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: Speechsupply efter 13. September 2016, 15:39
Den er nu kørt både til og fra Århus. En tur på +30 min. hver vej. Ingen forskel, lampen lyser stadig og giver samme advarsel i displayet.

Er næste skridt afmontering og rensning af DPF eller skal den scannes med en PP2000 først. Har læst at et defekt gløderør kan udlæse samme fejl - kan det af-/bekræftes?
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: pug407aut efter 13. September 2016, 17:20
Prøv at se om der rent faktisk er mere additiv i tanken, for hvis det er med pose, så kan der godt gå hul på posen.

prøv at lave en aktivator test på additivpumpen.
Du kan også lave en regen med testeren, men du får kun lov til det hvis der ikke er fejl i motorstyringen.

Nej, et defekt gløderør giver ikke fejl i display.
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: Autoholm efter 13. September 2016, 21:25
Går ud fra at bilen har været slukket og startet igen.
Hvis lampen stadig lyser er det et problem. Det skal udlæses med diagbox og du skal se under parameterudlæsninger på partikkelfilter.
Du kan udlæse hvor langt der har været mellem de sidste regenereringer.
Det er lidt kompliceret. Måske er filteret fyldt og kan udskiftes. Der kan også mangle additiv eller additiv pumpe kan være defekt.
Du kan se under differencetryk. Med slukket motor skal det være nul.
Ved du hvor langt filteret har kørt?
Diagbox/pp2000 inden du skiller noget ad. Det kan være en defekt difftryksensor som viser difftryk ved stoppet motor.
mvh
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: Speechsupply efter 14. September 2016, 13:58
Citér
Ved du hvor langt filteret har kørt?
Bilen har lige rundet de 240.000 og tvivler på at det har været skiftet tidligere. Købte den brugt, og med en forholdsvis veldokumenteret servicebog. (ingen beskrivelse af partikelfilter skift).

 
Citér
Prøv at se om der rent faktisk er mere additiv i tanken, for hvis det er med pose, så kan der godt gå hul på posen.
Jeg kan umiddelbart ikke finde dokumentation på hvor tanken/posen skal sidde... På en 307'er ser den ud til at sidde ved venstre baghjul.
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: Jack M efter 14. September 2016, 14:51
hvor er du fra i verden ? måske nogle herinde kan hjælpe dig
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: Speechsupply efter 14. September 2016, 21:18
Midtjylland. Randers, Århus, silkeborg området
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: Jack M efter 15. September 2016, 09:26
Citér
Speechsupply skrev:
Midtjylland. Randers, Århus, silkeborg området


PB sendt ;)
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: Speechsupply efter 08. Oktober 2016, 15:09
Opdatering

Jeg har nu langt om længe fået mit interface cable hjem og installeret Diagbox.
Diagbox har nogle problemer med at finde ECU'en (så det skal jeg have kigget på) men dette (se nedenfor) er hvad jeg har fået skrevet ud indtil videre.
Umiddelbart tyder meget på at partikelfiltret er ved at være lidt "slidt". Den forsøger i hvert fald at regenerere det konstant. Om det er filtret eller et andet sted at fejlen ligger.. det vides ikke. Jeg vil forsøge at undersøge det nærmere.
 
Particle filter information:
Engine speed                771 rpm
Vehicle speed               0 Kph
Particle filter status        Invalid
Regeneration assistance request Inactive
Catalytic converter upstream
temperature -40 °C
Catalytic converter downstream
temperature 72 °C
Difference in pressure between
particulate emission filter
input/output
0.0 MBar
Air temperature 22 °C
Coolant temperature 51 °C
Air volume flow 380 M3/h
Inlet air heater throttle open cycle
ratio 0 %
Post-injection flow 0.00 mm3/stroke
Post-injection phasing 0.3 °
Total additive quantity 106 G
Distance travelled since last
regeneration 16.0 Km
Average distance between the last 5
regenerations 28.0 Km
Activation of large power
consumers No
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: pug407aut efter 08. Oktober 2016, 15:40
Citér
Speechsupply skrev:
Opdatering

 
 
Particle filter information:
Engine speed                771 rpm
Vehicle speed               0 Kph
Particle filter status        Invalid
Regeneration assistance request Inactive
Catalytic converter upstream
temperature -40 °C
Catalytic converter downstream
temperature 72 °C
Difference in pressure between
particulate emission filter
input/output
0.0 MBar
Air temperature 22 °C
Coolant temperature 51 °C
Air volume flow 380 M3/h
Inlet air heater throttle open cycle
ratio 0 %
Post-injection flow 0.00 mm3/stroke
Post-injection phasing 0.3 °
Total additive quantity 106 G
Distance travelled since last
regeneration 16.0 Km
Average distance between the last 5
regenerations 28.0 Km
Activation of large power
consumers No


Nu når den viser minus 40 grader, så har du en defekt sensor der.
Hvis det er diagbox du bruger, så skulle der gerne stå hvor mange procent filtret er fyldt som der ikke kan fjernes med en regen
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: mikhan efter 08. Oktober 2016, 17:02
Et lille "allround" tip vedr. brugen af Diagbox/pp2000. (Gælder også Lexia til Citroen)

Alt efter din 207´s alder og din version af Diagbox, så er der i en diag version 7.76, ikke mindre end 4 valgmuligheder af en 207..

Rent praktisk, så stol ikke 100 % på det billede af modellen du vælger under Peugeot 207.

Specielt et "forkert" valg af model (her en 207) giver netop problemer med, at diag/pp2000 ikke genkender bilen korrekt. Med det resultat, at visse af bilens computere  "mangler" kontakt i diagnoseprogrammet.

Et gratis tip, når det sker, er at gå tilbage og FORSØGE et andet modelvalg. ;)
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: Speechsupply efter 11. Oktober 2016, 09:29
Citér
mikhan skrev:
Et lille "allround" tip vedr. brugen af Diagbox/pp2000. (Gælder også Lexia til Citroen)

Alt efter din 207´s alder og din version af Diagbox, så er der i en diag version 7.76, ikke mindre end 4 valgmuligheder af en 207..

Rent praktisk, så stol ikke 100 % på det billede af modellen du vælger under Peugeot 207.

Specielt et "forkert" valg af model (her en 207) giver netop problemer med, at diag/pp2000 ikke genkender bilen korrekt. Med det resultat, at visse af bilens computere  "mangler" kontakt i diagnoseprogrammet.

Et gratis tip, når det sker, er at gå tilbage og FORSØGE et andet modelvalg. ;)


Jeg brugte VIN nummeret til at identificerer bilen - så modelvalg er ikke aktuelt MEN
jeg læste (et andet sted på peugeotclub.dk) at man kan se ECU modellen ude i motorrummet og der identificerer hvilket valg man skal træffe. Pt. får jeg nemlig en liste på ca. 11 ECU'er.
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: mikhan efter 11. Oktober 2016, 15:10
Citér
Speechsupply skrev:
Citér
mikhan skrev:
Et lille "allround" tip vedr. brugen af Diagbox/pp2000. (Gælder også Lexia til Citroen)

Alt efter din 207´s alder og din version af Diagbox, så er der i en diag version 7.76, ikke mindre end 4 valgmuligheder af en 207..

Rent praktisk, så stol ikke 100 % på det billede af modellen du vælger under Peugeot 207.

Specielt et "forkert" valg af model (her en 207) giver netop problemer med, at diag/pp2000 ikke genkender bilen korrekt. Med det resultat, at visse af bilens computere  "mangler" kontakt i diagnoseprogrammet.

Et gratis tip, når det sker, er at gå tilbage og FORSØGE et andet modelvalg. ;)


Jeg brugte VIN nummeret til at identificerer bilen - så modelvalg er ikke aktuelt MEN
jeg læste (et andet sted på peugeotclub.dk) at man kan se ECU modellen ude i motorrummet og der identificerer hvilket valg man skal træffe. Pt. får jeg nemlig en liste på ca. 11 ECU'er.


Det er PRÆCIS hvad der sker når bilen ikke genkendes korrekt ;)

Nu oplyser du hverken bilens årgang, eller hvilken version af diagbox/PP2000 du anvender.

Så hit med de oplysninger ;)
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: Speechsupply efter 12. Oktober 2016, 17:29
Citér
mikhan skrev:
Citér
Speechsupply skrev:
Citér
mikhan skrev:
Et lille "allround" tip vedr. brugen af Diagbox/pp2000. (Gælder også Lexia til Citroen)

Alt efter din 207´s alder og din version af Diagbox, så er der i en diag version 7.76, ikke mindre end 4 valgmuligheder af en 207..

Rent praktisk, så stol ikke 100 % på det billede af modellen du vælger under Peugeot 207.

Specielt et "forkert" valg af model (her en 207) giver netop problemer med, at diag/pp2000 ikke genkender bilen korrekt. Med det resultat, at visse af bilens computere  "mangler" kontakt i diagnoseprogrammet.

Et gratis tip, når det sker, er at gå tilbage og FORSØGE et andet modelvalg. ;)


Jeg brugte VIN nummeret til at identificerer bilen - så modelvalg er ikke aktuelt MEN
jeg læste (et andet sted på peugeotclub.dk) at man kan se ECU modellen ude i motorrummet og der identificerer hvilket valg man skal træffe. Pt. får jeg nemlig en liste på ca. 11 ECU'er.


Det er PRÆCIS hvad der sker når bilen ikke genkendes korrekt ;)

Nu oplyser du hverken bilens årgang, eller hvilken version af diagbox/PP2000 du anvender.

Så hit med de oplysninger ;)



Diagbox er v7.62.
Bilen er fra 2010.  :)

Jeg var ellers ved at foretage et dyk ned i motorrummet.
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: mikhan efter 12. Oktober 2016, 18:49
Bilen årgang 2010 og diagbox V7.62 !!!!

Netop omkring en 2010  dyt, så får du med diagbox V7.62 MULIGVIS valget mellem at bruge enten diagbox eller PP2000 ??

Omkring 2009 til 10 så overlapper den nye diagbox og den gamle pp2000 hinanden. Således at begge muligheder MÅSKE er tilstede. ( Kan jeg ikke teste uden bilen )

Men PRØV, at vælge forskellige Peugeot modeller, frem for at taste stelnummeret som udgangspunkt.. Og selvfølgelig korrekt DAM nummer.

Det er gratis at forsøge. Og det sker af og til, at der så pludselig er hul igennem til alle bilens computere. Fordi den så genkendes korrekt ;)
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: Speechsupply efter 12. Oktober 2016, 18:57
Yes der er hul igennem.
Nu ser det hele noget bedre ud. Faktisk var det slet ikke nødvendigt med VIN nr.
Jeg valgte 207Can på listen (de to andre er VAN og 207i). (Efterfølgende prompter den selv frem og beder en godkende VIN nummer. Og det passede.)

Ganske som du beskriver får jeg valget mellem PPS og Diagbox. Når jeg trykker på PPS sker der dog ikke det store... Sååå jeg har bare brugt Diagbox.

Det lykkedes mig at få følgende data spyttet ud:

Engine speed 803 Rpm
Particle emission filter load 31 %
Catalytic converter downstream
temperature < 100 °C
Total weight of additive contained in
the particle filter 108 G
Volume of additive remaining in the
reservoir 1284 Ml
Exhaust differential pressure 4 mbars
Intake air temperature at the air flow
sensor 27 °C
Inlet air temperature at manifold 27 °C
Air flow volume 20 Kg/h
Average distance between
regenerations over the last 5 cycles 205 km
Distance travelled since the last
regeneration 77 km
Vehicle speed 000 Kph
Engine coolant temperature 48 °C
Measured injected flow 8.24 mg/impulse
Additive adding system fault: Addition of additive not possible

Jeg lavede også en POMPE_MUX_MGI Parameter test som viser:
Current quantity of additive
contained in the reservoir 35 %
Amount of additive in the additive
tank 630 ml
Volume of additive when new 1.80 litre(s)
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: mikhan efter 13. Oktober 2016, 09:11
Dejligt.. Jeg elsker at få ret ;)

Og ja.. Jeg anvender helst den med at vælge en model, frem for at starte med at taste et stelnummer.. Det sidste har jeg sjældent held med.

Og en god indikation på at den rigtige bil er fundet, er netop at programmet selv læser korrekt stelnummer. (Holder dog ikke altid)

Men programmet genkender jo den eksakte bil, ved en kombination af stelnummer og DAM nr.

Hvorfor valget PP2000 ikke rigtigt giver noget, ved jeg ikke.. Men det arbejder ofte mere "sløvt" i opstarten af PP2000, end Diag gør.. Så MÅSKE ?? kræver valget PP2000 bare at man giver det den nødvendige tid.

Mvh Mikael
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: Speechsupply efter 13. Oktober 2016, 22:17
@mikhan,

Kan du ud fra de data jeg har lagt op se noget? Eller skal jeg have udlæst flere informationer?
Jeg prøvede at køre en aktuator test af additiv pumpen og den lød til at køre korrekt. Det undrer mig lidt at den så skriver i standard parameter udskrivning at "addition of additive not possible"
Titel: RE: Risk of filter blocking
Indlæg af: mikhan efter 14. Oktober 2016, 08:53
Citér
Speechsupply skrev:
@mikhan,

Kan du ud fra de data jeg har lagt op se noget? Eller skal jeg have udlæst flere informationer?
Jeg prøvede at køre en aktuator test af additiv pumpen og den lød til at køre korrekt. Det undrer mig lidt at den så skriver i standard parameter udskrivning at "addition of additive not possible"


Her må andre træde til.. Jeg aner intet om det system ;)

Et totalt ukvalificeret GÆT kunne være.  At "addition of additive not possible" blot betyder, at dette ikke er muligt på testtidspunktet. Måske fordi betingelserne for dette ikke passer. Fx. at bilen ikke har nået den motor temperatur der kræves ???
"Engine coolant temperature 48 °C" er ikke særlig varmt ?? Ej heller " Catalytic converter downstream temperature < 100 °C"

Jeg ville nok prøve som foreslået i svar 1 på side 1. Altså en rask tur for at få temperaturen op omkring de 90 grader. Og så foretage samme test.. Evt. mens du/I kører. (med en hjælper selvfølgelig) ;) Og se om "addition of additive not possible" ændre sig til " possible"

Du har tydeligvis stadig væske på bilen.. Ca. 35 % af de max. 1,8 liter. = 0,63 liter.