Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Pe 407 efter 16. September 2016, 15:53
-
Hej , jeg har en peugeot 407 2,2i årg 2007 og har opdaget at begge de yderste drivakselmanchetter er revnet
Er de svære at skifte og er der nogen der har erfaring med de manchetter man påsætter uden at tage knokkelleddet af ?
Vh Pe407
-
Det er noget skidt de universale manchetter
-
Hej Pug
Tak fordi du altid er klar med et godt råd,har faktisk også købt de andre ,men har gået og tænkt om det er et bøvl med at skifte dem , har du nogen erfaring med det ?
Vh Pe 407
-
Hej!
Jeg har et antal gange i min hjemmemekaniker karriere anvendt de manchetter der skal limes sammen med stor success. Det kræver omhyggelighed og præcision, men når de først er monteret holder de ganske fint. Min datters gamle pug 106 som jeg skiftede på for ca 4 år siden kører endnu med 2 limede. I alt tror jeg jeg har monteret 10- 12 stykker af slagsen.
mvh
-
Hej Superpjok
Tak fordi du også er god til et komme med gode råd , jeg har hørt både godt og dårligt om dem , men jeg tror også som du er inde på at det handler om at være omhyggelig og grundig
Vh Pe 407
-
Der findes også noget smart.. Brugte det engang til en Mazda 323 til yderste manchet.
Et lokalt værksted havde en speciel luftdreven 4 klo. Den kunne udvide den tynde del af mancheten, således at den kunne krænges over "krydset".. Samt et udvalg af manchetter i passende størrelse.
Det krævede bare at, nederste bærerkugle blev løsnet, så drivakslen kunne komme fri..
Aner ikke hvor det kan lånes/købes ;) Men det findes..
-
Hej Mikhan
Tak for rådet,ja det var måske også en mulighed , ved du forresten hvor svært det er hvis man skal ha knokkelleddet af,eller andre der har prøvet det ?
Vh pe 407
-
Pe 407 skrev:
Hej Mikhan
Tak for rådet,ja det var måske også en mulighed , ved du forresten hvor svært det er hvis man skal ha knokkelleddet af,eller andre der har prøvet det ?
Vh pe 407
Nej desværre ikke på en PSA.. På Mazda´en skulle det bare have et kraftigt slag.. Der sad bare en slags "låsering" på "akslen" der låste.
Men det er der nok nogen kloge der ved mere om ;)
Finder man den rigtige "forhandler", (muligvis Ebay/ England ???) så kostet en spritny/renoveret drivaksel ikke meget.. Og HAR du kørt længe med en ødelagt manchet, så er det værd at overveje.
Mvh Mikael
-
Ja den slags har jeg også hørt om og så er der nogle man skal bruge låsetang til
og ja det burde der vel være herinde
Vh pe 407
-
Forresten Mikhan jeg har købt en testadapter :)
Vh Pe 407
-
Det er nemt nok i venstre side, når nederste bærekugle er fri, fjerner du simpelthen hele trækakslen, dette dræner så gearkassen for olie, men den har sikkert godt af en gang frisk olie alligevel.
Du sætter trækakslen op i en skruestik, du spænder cirka midt på, så skærer du resterne af den defekte manchet af, og tørrer det værste fedt væk (hvis der er noget tilbage) så tager du et stykke fladjern eller lignende egnet våben, ligger enden lige hvor aksel og led er samlet, og giver den et velrettet slag med en håndhammer, dette plejer at få leddet til at smutte af akslen, så sørg for noget den kan lande på, eller få en hjælper til at gribe.
Med nogle manchetter følger en ny låsering, det er vigtigt at presse låseringen ind i sporet fra to sider, når leddet skal på igen, ellers skal der bruges vold, og det ender som regel i en knækket låsering, her er en hjælper også ganske velegnet.
Højre side er egentlig det samme, men trækakslen har her et støtteleje, og det kan være ret besværligt at få lejet ud af huset, der sidder to m7 bolte og holder lejet på plads (hvis en 407 er som Peugeot er flest) disse skal som minimum løsnes og drejes, de har et specielt hoved med en pal til den ene side.
Når akslen er ude, foregår resten nøjagtig som med venstre side.
God arbejdslyst, og held og lykke med projektet, uanset hvilken løsning du vælger.
Holt
PS: Jeg prøvede engang at lave en spændeanordning omkring højre trækaksel, for at undgå at tage akslen af, det gik ikke så godt, inderste led var ved at skilles ad, da det hele gav sig, så hvis du vil prøve det, skal du have noget der spænder bedre end det jeg havde fået fabrikeret
-
Hej Holt
Tusind tak for en god og udførlig forklaring :):)
Det får mig faktisk til at synes mere om ideen med dem der bare krænges på og limes
Vh Pe 407
-
Pe 407 skrev:
Forresten Mikhan jeg har købt en testadapter :)
Vh Pe 407
????? Diag interface ??? ;)
-
Jeg har ikke haft behov for den slags før , men syntes nu at jeg måtte prøve at sætte mig bare en lille smule ind i det så det blev en Launch X431 Plus
-
Købte her i danmark komplet ny HØJRE drivaksel. Komplet med nye led/manchetter. Inkl. det midterste leje til min Xsara. + 2 liter gearolie og ny pakdåse til gearkassen.
Under 1000 kr uden depositum.
Til den pris gider jeg ikke knokle med fedt/lejer/manchetter og ødelagte knoer. ;) ;)
-
Her er det fulde navn på den
Launch X431 EasyDiag 2.0 / PLUS For Android/IOS OBDII Code Diagnostic Scanner
-
Nej det var en meget fornuftig pris du gav
-
Men Superpjok's billige hurtige løsning tiltaler mig ;)
Pe 407
-
trækakslen skal ikke tages af, men derimod tøjres med en båndstrammer, og så giver du bare det yderste led et par venlige dask på bagsiden.
og køb den originale bløde manchet, og ikke den hårde uoriginale da de ikke holder
-
Hej Pug
Tak for rådet,gælder det begge sider ?
Vh Pe 407
-
Pe 407 skrev:
Hej Pug
Tak for rådet,gælder det begge sider ?
Vh Pe 407
Det er bare i venstre side.
-
Venstre trækaksel har ingen mellemleje. Så den skal fastholdes som pug407 aut. skriver.
Højre aksel HAR et mellem leje, så det forhindre at akslen smutter ud af gearkassen.
(Jeg ville dog også fastholde højre aksel, som beskrevet for venstre aksel. For at undgå at mellemlejet (nr. 5) flytter sig/ tager skade ) Efter princippet "livrem OG seler" ;)
Begge Venstre/Højre set indefra førersædet ;)
Bemærk nr 3 på billedet.. Der ser du den "låsering" der holder "krydset" fast på akslen.. Du BØRSKAL altid udskifte denne. Muligvis knækker den gamle, når du "dasker" krydset af ??
Køb evt. komplet nr. 3 sæt hos Peugeot. 346 kr sæt inkl moms originalt pr. side.. Er ens H/V
(http://i.imgur.com/p12iBQe.png)
-
Hej Pug
Tak for svaret
Vh Pe407
-
Hej Mikhan
Tak for udførlig god forklaring og gode billeder
Vh Pe 407