Peugeot Club Danmark
Teknik => Elektronik => Emne startet af: Archie efter 20. September 2016, 15:50
-
For en måneds tid siden døde batteriet pludseligt og uden varsel på min 206 1.4 HDI. Bilen er en pendler og døde efter en times parkering. I forsøget på at starte bilen med nøglen, kom først en abs fejl samtidig med at motoren drejede igang. Jeg tænkte det måtte have været en fejl pga manglende spænding og efter jeg havde givet den noget gas et minuts tid, slukkede jeg bilen (i know) og ville så starte den med det samme. Denne gang døde batteriet HELT og aldeles. Al information om service osv forsvandt og ESP lampen satte igang. Abs lampen forsvandt.
Batteriet blev skiftet dagen efter og så var håbet at det var det. Men!
Bilen har været hos peugeot 4 gange nu for at blive udlæst. Og de kan ikke få forbindelse til bilen på en ordentlig måde. Den melder alligevel fejl på ratvinkelsensoren, så denne er blevet skiftet. (hele comm2000 enheden altså) Hjulene stod lige, alt er sporet, rattet er centreret og kørt fra yderstilling til yderstilling med tænding, uden tænding og i drift. Der er bakket, kørt ligeud og jeg kan ikke finde på flere tricks.
Det virkede ikke.
Abs pumpen med tilhørende esp boks er nu blevet skiftet. Alle bremser er blødt og fungerer.
Og stadig er der ikke hul igennem. Peugeot påstår aldrig at have set en bil opføre sig sådan, så jeg er meget betænkelig ved at skulle sende den på værksted så de kan bruge tiden på at lære lige denne fejl at kende. Og det bringer mig så herind..
Er der nogle af jer der har set eller hørt om noget lignende?
Af fejl (som værkstedet igen ikke ved "vedkende" sig, siden de ikke giver nogen mening på planet) er der indtil videre u1305 og senest en 8700ffff.
Med håbet om at det er noget simpelt..
-
de u koder plejer mange gange at høre ind under canbus spøgelses fejl, altså fejl der rent faktisk ikke er der.
Du kan prøve at at tage plus og minus kabel af batteriet, og føre dem sammen, det skaber så en slags kortslutning, nu tilslutter du batteriet igen, vent 3 minutter, start bilen. prøv at se om det kan hjælpe på fejlen, og evt kodningen af ratvinkel sensoren
-
pug407aut skrev:
de u koder plejer mange gange at høre ind under canbus spøgelses fejl, altså fejl der rent faktisk ikke er der.
Du kan prøve at at tage plus og minus kabel af batteriet, og føre dem sammen, det skaber så en slags kortslutning, nu tilslutter du batteriet igen, vent 3 minutter, start bilen. prøv at se om det kan hjælpe på fejlen, og evt kodningen af ratvinkel sensoren
Det har jeg lige prøvet. Jeg ved selvfølgelig ikke om det har givet "adgang" til fejlen idet jeg ikke har en planet ved hånden, men umiddelbart var der ingen effekt.
I mellemtiden har jeg skilt både det ene og andet ad og gået alle kabler og stik igennem mellem rat, ecu og bsi enheden og jeg kan ikke umiddelbart se hverken ir eller tæring.
-
Hos Peugeot ??? Er det yngste lærlingen der har leget med Diag/pp2000 ???
Jeg kan se, at der ikke er mindre end 3 muligheder i Diag for valg af en Peugeot 206.
Den klassiske (fejl 40) er, at der i diag/pp2000 vælges forkert 206 af de 3 muligheder der er.
Det der så sker, er at der meldes "ingen dialog" med en eller flere computere.. Fx. com 2000.
Så er der stelkablet.. Men de/det er vel tjekket for brud eller dårlig forbindelse ???
Sådan som du beskriver hvad der skete første gang, så lugter det langt væk af evt. dårlig stel. Især hvis batteriet ikke var synderen..
Et reg. nummer eller sidste 8 cifre i dit stelnummer, ville via et opslag, MÅSKE fortælle lidt mere om netop DIN dyt ;)
Mvh Mikael
-
mikhan skrev:
Hos Peugeot ??? Er det yngste lærlingen der har leget med Diag/pp2000 ???
Jeg kan se, at der ikke er mindre end 3 muligheder i Diag for valg af en Peugeot 206.
Den klassiske (fejl 40) er, at der i diag/pp2000 vælges forkert 206 af de 3 muligheder der er.
Det der så sker, er at der meldes "ingen dialog" med en eller flere computere.. Fx. com 2000.
Så er der stelkablet.. Men de/det er vel tjekket for brud eller dårlig forbindelse ???
Sådan som du beskriver hvad der skete første gang, så lugter det langt væk af evt. dårlig stel. Især hvis batteriet ikke var synderen..
Et reg. nummer eller sidste 8 cifre i dit stelnummer, ville via et opslag, MÅSKE fortælle lidt mere om netop DIN dyt ;)
Mvh Mikael
Hej Mikkel.
Jeg har været ved to forskellige peugeot værksteder (for at sprede ulykken) og begge steder stod de med samme problematik De kommer til 80% test og så stopper den. Der er intet udslag i ratvinkelsensoren og de kan ikke få lov til at kalibrere den. Jo mere jeg tænker over det, jo mere virker det som en software fejl, men hvad ved jeg.. Google er roden til alt ondt for amatørmekanikeren og jeg kan se alt det ballade der er med peugeot´s computere. :/
Jeg har lagt mærke til at de, for at få forbindelse til bilen, fortæller planet at de sidder ved en anden bil end den aktuelle. Jeg ved ikke hvad det betyder.
Jeg har gået stel igennem alle de steder jeg kan komme i nærheden af det, og det virker solidt. Men jeg kunne bruge noget af dagen på at lave bedre stel
De sidste 8 cifre lyder 47783986
Venligst
Danni.
-
Bilens data
Produktlinje 206
DAM nr. 11418 88 2 0137
1. reg.dato 2008-02-20
NRE e2*2001/116*0311*05
Generel information
PRODUKTTYPE PRIVATBIL
KOMMERCIEL TYPE/KOMPONENT TYPE PEUGEOT
MODEL 206
KARROSSERITYPE SEDAN 5-DØRS
UDSTYRSNIVEAU LAV-LAV
MOTOR DIESEL TURBO DV4TD
TRANSMISSION MEK. GEAR 5
LAKTYPE FARVE METALLAK
KARROSSERIFARVE EZR - FARVE GRÅ ALUMINIUM
INDTRÆK TYPE TAVOC XBOX "XJ" TRIM
FARVE PÅ BEKLÆDNING "FX"
GEARKASSE (TEKNISKE DATA) BVM MA5 / O
MOTOR (TYPE) MOTORTYPE DV
EKSTRA MONOGRAM UDEN EKSTRA MONOGRAM
EKSTRA MONOGRAM, DIVERSE XBOX
MONOGRAM UDEN MONOGRAM
Bilens data
UDSTYRSNIVEAU LAV-LAV
LAKTYPE FARVE METALLAK
KARROSSERIFARVE EZR - FARVE GRÅ ALUMINIUM
INDTRÆK TYPE TAVOC XBOX "XJ" TRIM
FARVE PÅ BEKLÆDNING "FX"
GEARKASSE (TEKNISKE DATA) BVM MA5 / O
STYRETØJ SERVOSTYRING IKKE VARIABEL
SPEEDOMETERDREVSUDVEKSLING CT 21 X 18
Forsyning Motor
MOTOR DIESEL TURBO DV4TD
DÆKSEL BRÆNDSTOFTANK ALU-TANKDÆKSEL
FØLER FOR VAND I DIESELOLIEFILTER UDEN DETEKTOR VAND I BRÆNDSTOFFILTER
MOTORBLOK (MATERIALE) CYLINDERHUS ALUMINIUM
BRÆNDSTOF BRÆNDSTOF
ANTI-FORURENING (MOTOR) EURO 4 ANTIFORURENINGSNORM (MOTOR)
FORFILTER MONTAGE UDEN FORFILTER
MOTOR (TYPE) MOTORTYPE DV
KATALYSATOR KATALYSATOR 2 KOMPONENT PLADE NEDERST 50PPM
OLIEKØLING VANDVEKSLER/MOTOROLIE
MOTOR KØLING KØLER EP:27 21 DM2 PAS 1,1 UDEN FORBINDELSESSTYKKE
OPVARMNING AF EGR UDEN OPVARMNING GASKREDS DÆKSEL
BRÆNDSTOFAFBRYDER MED AFBRYDELSE AF BRÆNDSTOFTILFØRSEL
REOSTAT MED REOSTAT
AUTO-DIAGNOSE EOBD AUTODIAGNOSE "EOBD" MED ACCELEROMETER
UDSTYR (ANTI-FORURENING) EGR-VENTIL
ANTI-FORURENING TEKNIK BIL EURO 4 TEKNISK ANTIFORURENINGSNORM
PARTIKELFILTER UDEN PARTIKELFILTER
VENTILATOR 1 BLÆSER MED 2 HASTIGHEDER 250W 70W AERO
KANISTER UDEN OPSAMLING BENZINDAMP
TILKNYTTET VARIANT INDSPRØJTNING BOSCH INDSPRØJTNINGSSYSTEM
TANKFILTER FILTER I INDVENDIG BEHOLDER
SPJÆLDHUS (LUFTINDSUGNING) UDEN SPJÆLDHUS (INDSUGNINGSLUFT)
STOP OG START UDEN STOP OG START
Gearkasse Transmission
TRANSMISSION MEK. GEAR 5
GEARKASSE (TEKNISKE DATA) BVM MA5 / O
UDVEKSLINGSFORHOLD CP 17 X 64
SPEEDOMETERDREVSUDVEKSLING CT 21 X 18
HJULTYPE STÅLFÆLG 14’’
SIKKERHEDSLÅS GEARKASSE UDEN SIKKERHEDSLÅS GEARKASSE
DIFFERENTIALE (HUS) DIFFERENTIALE 68
DÆK (STØRRELSE, TYPE) IKKE FORSTÆRKET DÆK 175/65 R14 82T
MONTEREDE HJUL HJUL 5 TOMMER 1/2
HJUL (TYPE) MONTAGE HJUL STÅL
GEARKASSE TYPE MEK. GEAR MA
Affjedring Styretøj Bremser
ABS-SYSTEM ABS
KRÆNGNINGSSTABILISATOR BAG KRÆNGNINGSSTABILISATOR BAG DIA. 19
RATLÅS RATLÅS STANDARD
STYRETØJ SERVOSTYRING IKKE VARIABEL
KRÆNGNINGSSTABILISATOR FOR KRÆNGNINGSSTABILISATOR FOR DIA. 20
HOVEDBREMSE ELEKTRONISK BREMSEFORDELING
BREMSETYPE IKKE-VENT. SKIVER FORAN/TROMLER BAG
AFFJEDRING AFFJEDRING NORMAL
ESP UDEN ESP-SYSTEM
TILKNYTTET VARIANT BREMSER ABS TEVES MK70
STYRETØJ (FUNKTION) MED SERVOSTYRING
PEDALER (TYPE) ALUPEDAL
Karrosseri Udstyr
HORN HORN STANDARD
ANTENNE ANTENNE TAG KORT
DÆKSEL BRÆNDSTOFTANK ALU-TANKDÆKSEL
DEKORATION (SELVKLÆBENDE) KANTLISTE BAG I MAT SORT
SIDE PYNTELISTER (FORM)S BESKYTT.LISTER SIDE INDFARVEDE
SIDE PYNTELISTER (DIMENSIONER) SIDELYGTER + SKØRT PEUGEOT
HJULKAPSEL (TYPE) CUBA 8 HULLER 14’’
EKSTRA BESKYTTELSE (UNDER MOTOR) UDEN EKSTRA BESKYTTELSE UNDER MOTOR
SUPPLERENDE FUNKTION SIDESPEJL SIDESPEJL NEDFÆLDELIGT MANUELT
RØRHALE MED PYNTELISTE UDGANG UDSTØDNING
SIDESTØJDÆMPNING TIL MOTORRUM STØJDÆMP FORPLADE+MOTORHJELM+MOTORBLÆSERGR.
VINDUESVISKER FOR VINDUESVISKER FOR UDEN REGNSENSOR
VINDUESVISKER BAG VINDUESVISKER BAG
LYGTEVISKER UDEN FORLYGTESPULER
BLÆNDPROP FRONT DÆKKEPLADE FORAN
TAGRUDE UDEN TAGVINDUE
KOFANGER INDFARVET SPORT FOR+BAGKOFANGER MED LISTE
PLASTINDERSKÆRM (STÆNKKLAP) STÆNKLAP FOR + BAGHJUL
TAGBAGAGEBÆRER MONTAGE UDEN LANGSGÅENDE TAGBAGAGEBÆRER
TÅGELYGTE TÅGEFORLYGTER
SPEICALLYGTE (DOBBELT OPTIK) FORLYGTE DOBBELT PARABOL
SIDESPEJL (VENSTRE SIDE) SIDESPEJL FØRER MANUEL BETJ
SIDESPEJL (HØJRE SIDE) SIDESPEJL PASSAGER MANUEL BETJ
RESERVEHJUL NØDRESERVEHJUL
UDVENDIGT TILBEHØR UDV.GREB+INDFARV. SIDESPEJLE+KROM BAGKLAPSLISTE
SIDESPEJL (FØRERSIDE) SIDESPEJL M. ENKELT GLAS
SOLTAG FAST TAG
KOFANGER LISTE LISTE KOFANGER FARVE SOM KARROSSERI
BAGRUDE (TYPE) BAGRUDE OPVARMET
RUDE (FORM) TONET
BAGESTE TREKANTRUDE (TYPE) UDEN SIDERUDE BAG
RUDE (TYPE) FORRUDE IKKE ATERMISK
Indvendigt udstyr
INDTRÆK TYPE TAVOC XBOX "XJ" TRIM
TYVERIALARM UDEN TYVERIALARM
CIGARTÆNDER CIGARETTÆNDER FORAN
NAKKESTØTTE BAG UDEN NAKKESTØTTE BAG
NAKKESTØTTE FOR NAKKESTØTTE FOR JUSTERBAR
BAGSÆDE BAGSÆDE NEDFÆLD. MONOBLOK
BAGAGESKJUL UDEN BAGAGEAFDÆKNING
SIKKERHEDSSELE BAG SIKKER.SELE BAG 3 SELESTRAM 3-PUNKTS
SIKKERHEDSSELE FOR PYROTEKNISK SELESTRAMMER UDEN ALARM
KLIMA (OMGIVENDE TEMP.) LANDE, TEMPEREREDE
GEARGRADUERING GRADUATION I KM/T
KOMFORTUDSTYR (FARTGREB) HÅNDTAG I PASSAGERFORDØR
OMDREJNINGSTÆLLER OMDREJNINGSTÆLLER MED VISER
RADIOUDSTYR STRØM MODT.ANTENNE HØJT. FOR/BAG DISKANT
KONSOL KONSOL MED VARME BAG
FØRERSIDE (FØRERPLADS) VENSTRESTYRET
FJERNBETJENING FJERNBETJENING MED FORBEDRET RÆKKEVIDDE
TILSKUDSVARMER VARMESYSTEM EKSTRA AUTOMATISK
LYS I OPBEVARINGSRUM UDEN LYS OPBEVARINGSRUM
LYS I BAGAGERUM/LASTRUM BETJ AUTO LYS BAGAGERUM ELLER LASTRUM
UDSTYR TIL INSTRUMENTBORD NON SOFT QUICKSILVER PANEL + GRÅ KNAP
DIVERSE INDVENDIGE LYS UDEN DIVERSE INDVENDIGE LAMPER
INSTRUMENTGRUPPE (TEKNISKE DATA) SKIVE M. ALU BAGGRUND OP TIL 210 KM/T EL. 135 M/H
HØJTTALER 4 HØJTT. FOR (2 DISKANT + 2 FOR) + 2 BAG
BESKYTTELSESOVERTRÆK MED BATTERIBESKYTTELSE
RADIO BETJENING FJERNBETJENING RADIO UDEN CD-FUNKTION
HØJDEREGULERING HØJRE FORSÆDE UDEN HØJDEJUSTERING I PASSAGERFORSÆDE
JUSTERING VENSTRE FORSÆDE FAST SIDESTØTTE FØRER
JUSTERING HØJRE FORSÆDE FAST SIDESTØTTE PASSAGER
HØJDEJUSTERING FØRERSÆDE UDEN NEDFÆLDNING FORSÆDE FØRER
NEDFÆLDNING HØJRE FORSÆDE UDEN NEDFÆLDNING FORSÆDE PASSAGER
ELEMENTER TIL INDVENDIG BEKLÆDNING MALIVLIES TAG PH1 B + P1 B STOLPE
DISPLAY FOR UDETEMPERATUR UDENDØRSTEMP.MÅLER
CD UDEN MONTAGE COMPACT DISK
OPBEVARINGSRUM UDEN OPBEVARINGSBOKS
NAVIGATIONSSYSTEM UDEN NAVIGATIONSSYSTEM
RUDEHEJS BAG RUDEHEJS BAG MANUEL BETJ
FORRESTE RUDEHEJS, FØRERSIDE RUDEHEJS FOR FØRER EL-BETJ
FORRESTE RUDEHEJS, PASSAGERSIDE RUDEHEJS FOR PASSAGER EL-BETJ
DISPLAY DISPLAY (UR OG/ELLER T°)
UR UDEN UR
OLIEMÅLER OLIESTANDSMODTAGER
SÆDEVARMEELEMENT SÆDE IKKE-OPVARMET
FORRESTE SIDEAIRBAG UDEN SIDEAIRBAG FOR
PASSAGER AIRBAG AIRBAG PASSAGERSIDE
TRIPCOMPUTER UDEN TRIPCOMPUTER
UDSTYRSPAKKE UDEN UDSTYRSPAKKE
SIDESPEJL (OPVARMET) SIDESPEJL EL-OPVARMET
FRAKOBLING AF AIRBAG AIRBAG MANUEL AFBRYDELSE
INDVENDIGT DØRGREB (UDSEENDE) KROM DØRGREB + NEUTRAL LISTE
LYGTEJUSTERINGSMOTOR FJERNINDSTILLING FORLYGTER
AFDÆKNING FORSÆDE ///
SOLSKÆRM FOR FØRER+PASS-SIDE (UDEN INDSKRIFT)
OPBEVARINGSRUM (FØRERPLADS) HANDSKERUM + KROM GREB
RADIO RDS CD-SYSTEM "RD3"
AIRCONDITION KØLING SIMPEL
FARTPILOT UDEN FARTPILOT
HØJDEREGULERING VENSTRE FORSÆDE SÆDEPUDE FØRER PARALLEL INDSTILLING
REOSTAT MED REOSTAT
OPBEVARINGSRUM (ANDRE) RUM I FORDØRE
MÅTTE (UDSEENDE) UDEN EKSTRA MÅTTER
FØRERAIRBAG AIRBAG FØRERSIDE
SIDESPEJL (FØRERSIDE) SIDESPEJL M. ENKELT GLAS
OPBEVARINGSRUM LASTRUM UDEN NET I BAGAGERUM
MÅTTE DILOUR F550 TÆPPE
TIDSRELÆ KABINELYS FAST TIMER
KONTAKT TRANSPONDER
TILPASNING BEKLÆDNING KROMGEARKNOP+LÆDERMANCHET
FORSTÆRKER EQUALISER UDEN FORSTÆRKER EQUALIZER
LÅSEKNAP LÅS SIMPEL + AUTOMATISK
BAGRUDE (TYPE) BAGRUDE OPVARMET
BAGESTE TREKANTRUDE (TYPE) UDEN SIDERUDE BAG
RUDE (TYPE) FORRUDE IKKE ATERMISK
RAT RAT LÆDER 3 ARME
LÅSEANORDNING OPBEVARINGSRUM RUM UDEN LÅS
VENTILATOR 1 BLÆSER MED 2 HASTIGHEDER 250W 70W AERO
Elektricitet
GENERATOR GENERATOR KLASSE 15
HORN HORN STANDARD
BATTERI BATTERI L2 400
FJERNBETJENING FJERNBETJENING MED FORBEDRET RÆKKEVIDDE
STARTER STARTER KLASSE 4
LYS I OPBEVARINGSRUM UDEN LYS OPBEVARINGSRUM
LYS I BAGAGERUM/LASTRUM BETJ AUTO LYS BAGAGERUM ELLER LASTRUM
SPECIALLYS UDEN SPECIELT LYS
DIVERSE INDVENDIGE LYS UDEN DIVERSE INDVENDIGE LAMPER
SUPPLERENDE FUNKTION SIDESPEJL SIDESPEJL NEDFÆLDELIGT MANUELT
MULTIPLEX-SYSTEM MONTAGE MULTIPLEKS
TÅGELYGTE TÅGEFORLYGTER
LYGTEJUSTERINGSMOTOR FJERNINDSTILLING FORLYGTER
SPEICALLYGTE (DOBBELT OPTIK) FORLYGTE DOBBELT PARABOL
Udstyrsproducenter
TILKNYTTET VARIANT BREMSER ABS TEVES MK70
TILKNYTTET VARIANT INDSPRØJTNING BOSCH INDSPRØJTNINGSSYSTEM
Diverse
VARIANT KRITERIE, KUNDEKONCEPT XBOX
ALM. DIESELMODEL ATMOSFÆRE NORMAL
FØRSTEHJÆLPSKASSE UDEN FØRSTEHJÆLPSKASSE
FØRERSIDE (FØRERPLADS) VENSTRESTYRET
STIK RADIOAFLYTNING UDEN TILBEHØRSSTIK
SIDEKOLLISION DØR MED STØDABSORBERING
NØGLESÆT 1 NØGLE PLIP HF + 1 UNIK HOVEDNØGLE
KØRSEL BONNE ROUTE ///
UDVENDIGT TILBEHØR UDV.GREB+INDFARV. SIDESPEJLE+KROM BAGKLAPSLISTE
HASTIGHEDSKONTROL UDEN FARTOVERVÅGNING
ADVARSELSTREKANT UDEN ADVARSELSTREKANT
-
Læser jeg ovenstående data korrekt under "affjedring, styretøj, bremser" ved at man først nævner eks ESP og dernæst om bilen er udstyret med dette eller ej? Ligesom "tyverialarm uden tyverialarm"?
Hvis så, er det så en konflikt at bilen HAR esp mens data siger at det har den ikke?
-
[/quote]
Hej Mikkel.
Jeg har været ved to forskellige peugeot værksteder (for at sprede ulykken) og begge steder stod de med samme problematik De kommer til 80% test og så stopper den. Der er intet udslag i ratvinkelsensoren og de kan ikke få lov til at kalibrere den. Jo mere jeg tænker over det, jo mere virker det som en software fejl, men hvad ved jeg.. Google er roden til alt ondt for amatørmekanikeren og jeg kan se alt det ballade der er med peugeot´s computere. :/
Jeg har lagt mærke til at de, for at få forbindelse til bilen, fortæller planet at de sidder ved en anden bil end den aktuelle. Jeg ved ikke hvad det betyder.
Jeg har gået stel igennem alle de steder jeg kan komme i nærheden af det, og det virker solidt. Men jeg kunne bruge noget af dagen på at lave bedre stel
De sidste 8 cifre lyder 47783986
Venligst
Danni.[/quote]
Hej Danni..
Nu skal jeg passe på med at spille FOR klog ;)
Men når jeg laver en "simuleret" test på diag/pp2000 UDEN at jeg har tilslutning til din bil, så er der klar forskel på hvilken af de 3 mulige 206 der vælges.
Når bilen ikke er koblet til min computer, så giver det klart, IKKE et entydigt svar
Men alt efter valget af de 3 modeller 206 (på dit stelnummer) så giver det ene valg KUN pp2000. Det andet valg af model, giver ret til at benytte Diagbox.
Ingen af valgende giver det problem Peugeot fortæller. Men et forkert valg af model, PLEJER netop at give dèn/dè fejl Peugeot fortæller.. At bilen IKKE genkendes korrekt, og dermed er der ikke "dialog" til visse af bilens computere.
At deres diagnose går i stå ved 90 % tyder på, at DÈ har et softwareproblem med deres udstyr.
Normalt går diagnosen IKKE istå ved fx. 90 %. Den fuldføres normalt, men viser bare "ingen dialog" med de computere der ikke er korrekt kontakt til. Evt. fordi den ikke genkendes, p.g.a. forkert 206 modelvalg.
Bemærk at ALT ovenstående er et GÆT ;)
Mvh Mikael
-
Hej Danni..
Nu skal jeg passe på med at spille FOR klog ;)
Men når jeg laver en "simuleret" test på diag/pp2000 UDEN at jeg har tilslutning til din bil, så er der klar forskel på hvilken af de 3 mulige 206 der vælges.
Når bilen ikke er koblet til min computer, så giver det klart, IKKE et entydigt svar
Men alt efter valget af de 3 modeller 206 (på dit stelnummer) så giver det ene valg KUN pp2000. Det andet valg af model, giver ret til at benytte Diagbox.
Ingen af valgende giver det problem Peugeot fortæller. Men et forkert valg af model, PLEJER netop at give dèn/dè fejl Peugeot fortæller.. At bilen IKKE genkendes korrekt, og dermed er der ikke "dialog" til visse af bilens computere.
At deres diagnose går i stå ved 90 % tyder på, at DÈ har et softwareproblem med deres udstyr.
Normalt går diagnosen IKKE istå ved fx. 90 %. Den fuldføres normalt, men viser bare "ingen dialog" med de computere der ikke er korrekt kontakt til. Evt. fordi den ikke genkendes, p.g.a. forkert 206 modelvalg.
Bemærk at ALT ovenstående er et GÆT ;)
Mvh Mikael[/quote]
Hvis ikke de kan finde ud af at vælge den rigtige model kan jeg godt se løbet er kørt allerede. :D Men kan de finde på at lave samme fejl på to forskellige værksteder?
Som beskrevet har han prøvet at vælge en anden bil (nok model han mener) end den han sidder i, og så kan han godt se noget mere. Det stemmer godt overens med det du fortæller.
Han har prøvet flere forskellige computere, dvs 2, men de lavede begge samme nr.
Er der nogen herinde i nærheden af Silkeborg der kan lave en udlæsning? Jeg bryder mig ikke om at gå ned til peugeot og spille klog. :D
Jeg er ved at gå stel igennem og jeg undrer mig lidt over modstanden jeg møder. Fra batteri til motor er der lige knap en ohm, dvs mere eller mindre direkte forbindelse. Men hopper jeg over på diverse sikringsbokse, før sikringerne, ligger de alle stabilt på 4,3. Det virker højt for hvad der skulle menes at være et direkte kabel. Skal jeg til at pille ledningerne fra hinanden måske?
I øvrigt, bare spil klog! Bilen skulle være synet for over en måned siden, så jeg er ved at være på den. :D
-
Archie skrev:
Læser jeg ovenstående data korrekt under "affjedring, styretøj, bremser" ved at man først nævner eks ESP og dernæst om bilen er udstyret med dette eller ej? Ligesom "tyverialarm uden tyverialarm"?
Hvis så, er det så en konflikt at bilen HAR esp mens data siger at det har den ikke?
Ja jeg begynder også at undre mig lidt ;)
Du opgiver 8 sidste cifre i dit stelnummer til 47783986 Når de 8 cifre tastes i Peugeot Service Box, så dukker der ganske rigtigt en Peugeot 206 SEDAN 5-DØRS 1.4 HDi 70 Manuel gearkasse 5 op dér.. Men uden ESP.
Og det fulde stelnummer dukke også op. Når det fulde stelnummer tastes på nummerplade.net, så eksisterer din bil ikke ???
Så enten mystik eller også er de 8 cifre ikke korrekte. ;)
Og hvis diagbox/pp2000 ikke selv finder stelnummeret, så det skal tastes manuelt,og det er forkert, så SKAL det gå galt. For bilen genkendes ikke korrekt.
-
mikhan skrev:
Archie skrev:
Læser jeg ovenstående data korrekt under "affjedring, styretøj, bremser" ved at man først nævner eks ESP og dernæst om bilen er udstyret med dette eller ej? Ligesom "tyverialarm uden tyverialarm"?
Hvis så, er det så en konflikt at bilen HAR esp mens data siger at det har den ikke?
Ja jeg begynder også at undre mig lidt ;)
Du opgiver 8 sidste cifre i dit stelnummer til 47783986 Når de 8 cifre tastes i Peugeot Service Box, så dukker der ganske rigtigt en Peugeot 206 SEDAN 5-DØRS 1.4 HDi 70 Manuel gearkasse 5 op dér.. Men uden ESP.
Og det fulde stelnummer dukke også op. Når det fulde stelnummer tastes på nummerplade.net, så eksisterer din bil ikke ???
Så enten mystik eller også er de 8 cifre ikke korrekte. ;)
NOTE TO SELF: Vask din bil!
Jeg beklager.. Enten skal jeg have briller, eller mere tålmodighed. Jeg var sikker på at tallet var korrekt siden jeg sad og kiggede på billedet af stelnummeret, men sørme om ikke jeg havde læst et 0 som 8.
-
Det mere korrekte (også ifølge nummerplade.net) er således vf32a8hza 47783906
Pokkers også..
-
Archie skrev:
Det mere korrekte (også ifølge nummerplade.net) er således vf32a8hza 47783906
Pokkers også..
Så fik den ESP ;) ;)
Og med et stelnummer fra en bil UDEN ESP, så tror pokker at Diag/pp2000 ikke kan finde ESP´en..
Bilens data
Produktlinje 206
DAM nr. 11419 88 2 0066
1. reg.dato 2008-04-07
NRE e2*2001/116*0311*05
Generel information
PRODUKTTYPE PRIVATBIL
KOMMERCIEL TYPE/KOMPONENT TYPE PEUGEOT
MODEL 206
KARROSSERITYPE SEDAN 5-DØRS
UDSTYRSNIVEAU XS LINE
MOTOR DIESEL TURBO DV4TD
TRANSMISSION MEK. GEAR 5
LAKTYPE FARVE METALLAK
KARROSSERIFARVE ETS - LAK GRÅ CENDRÉ
INDTRÆK TYPE STRIKSTOF KATLA + SOFIS MONOTON "N7"
FARVE PÅ BEKLÆDNING "FX"
GEARKASSE (TEKNISKE DATA) BVM MA5 / O
MOTOR (TYPE) MOTORTYPE DV
EKSTRA MONOGRAM UDEN EKSTRA MONOGRAM
MONOGRAM UDEN MONOGRAM
Bilens data
UDSTYRSNIVEAU XS LINE
LAKTYPE FARVE METALLAK
KARROSSERIFARVE ETS - LAK GRÅ CENDRÉ
INDTRÆK TYPE STRIKSTOF KATLA + SOFIS MONOTON "N7"
FARVE PÅ BEKLÆDNING "FX"
GEARKASSE (TEKNISKE DATA) BVM MA5 / O
STYRETØJ SERVOSTYRING IKKE VARIABEL
SPEEDOMETERDREVSUDVEKSLING CT 21 X 18
Forsyning Motor
MOTOR DIESEL TURBO DV4TD
DÆKSEL BRÆNDSTOFTANK ALU-TANKDÆKSEL
FØLER FOR VAND I DIESELOLIEFILTER UDEN DETEKTOR VAND I BRÆNDSTOFFILTER
MOTORBLOK (MATERIALE) CYLINDERHUS ALUMINIUM
BRÆNDSTOF BRÆNDSTOF
ANTI-FORURENING (MOTOR) EURO 4 ANTIFORURENINGSNORM (MOTOR)
FORFILTER MONTAGE UDEN FORFILTER
MOTOR (TYPE) MOTORTYPE DV
KATALYSATOR KATALYSATOR 2 KOMPONENT PLADE NEDERST 50PPM
OLIEKØLING VANDVEKSLER/MOTOROLIE
MOTOR KØLING KØLER EP:27 21 DM2 PAS 1,1 UDEN FORBINDELSESSTYKKE
OPVARMNING AF EGR UDEN OPVARMNING GASKREDS DÆKSEL
BRÆNDSTOFAFBRYDER MED AFBRYDELSE AF BRÆNDSTOFTILFØRSEL
REOSTAT MED REOSTAT
AUTO-DIAGNOSE EOBD AUTODIAGNOSE "EOBD" MED ACCELEROMETER
UDSTYR (ANTI-FORURENING) EGR-VENTIL
ANTI-FORURENING TEKNIK BIL EURO 4 TEKNISK ANTIFORURENINGSNORM
PARTIKELFILTER UDEN PARTIKELFILTER
VENTILATOR 1 BLÆSER MED 2 HASTIGHEDER 250W 70W AERO
KANISTER UDEN OPSAMLING BENZINDAMP
TILKNYTTET VARIANT INDSPRØJTNING BOSCH INDSPRØJTNINGSSYSTEM
TANKFILTER FILTER I INDVENDIG BEHOLDER
SPJÆLDHUS (LUFTINDSUGNING) UDEN SPJÆLDHUS (INDSUGNINGSLUFT)
STOP OG START UDEN STOP OG START
Gearkasse Transmission
TRANSMISSION MEK. GEAR 5
GEARKASSE (TEKNISKE DATA) BVM MA5 / O
UDVEKSLINGSFORHOLD CP 17 X 64
SPEEDOMETERDREVSUDVEKSLING CT 21 X 18
HJULTYPE STÅLFÆLG 14’’
SIKKERHEDSLÅS GEARKASSE UDEN SIKKERHEDSLÅS GEARKASSE
DIFFERENTIALE (HUS) DIFFERENTIALE 68
DÆK (STØRRELSE, TYPE) IKKE FORSTÆRKET DÆK 175/65 R14 82T
MONTEREDE HJUL HJUL 5 TOMMER 1/2
HJUL (TYPE) MONTAGE HJUL STÅL
GEARKASSE TYPE MEK. GEAR MA
Affjedring Styretøj Bremser
ABS-SYSTEM ABS
KRÆNGNINGSSTABILISATOR BAG KRÆNGNINGSSTABILISATOR BAG DIA. 19
RATLÅS RATLÅS STANDARD
STYRETØJ SERVOSTYRING IKKE VARIABEL
KRÆNGNINGSSTABILISATOR FOR KRÆNGNINGSSTABILISATOR FOR DIA. 20
HOVEDBREMSE ELEKTRONISK BREMSEFORDELING
BREMSETYPE VENTILEREDE SKIVER FORAN/TROMLER BAG
AFFJEDRING AFFJEDRING NORMAL
ESP MED ESP-SYSTEM
TILKNYTTET VARIANT BREMSER ABS TEVES MK60
STYRETØJ (FUNKTION) MED SERVOSTYRING
PEDALER (TYPE) ALUPEDAL
Karrosseri Udstyr
HORN HORN STANDARD
ANTENNE ANTENNE TAG KORT
DÆKSEL BRÆNDSTOFTANK ALU-TANKDÆKSEL
DEKORATION (SELVKLÆBENDE) KANTLISTE BAG I MAT SORT
SIDE PYNTELISTER (FORM)S BESKYTT.LISTER SIDE INDFARVEDE
SIDE PYNTELISTER (DIMENSIONER) SIDELYGTER + SKØRT PEUGEOT
HJULKAPSEL (TYPE) CUBA 8 HULLER 14’’
EKSTRA BESKYTTELSE (UNDER MOTOR) UDEN EKSTRA BESKYTTELSE UNDER MOTOR
SUPPLERENDE FUNKTION SIDESPEJL SIDESPEJL NEDFÆLDELIGT MANUELT
RØRHALE MED PYNTELISTE UDGANG UDSTØDNING
SIDESTØJDÆMPNING TIL MOTORRUM STØJDÆMP FORPLADE+MOTORHJELM+MOTORBLÆSERGR.
VINDUESVISKER FOR VINDUESVISKER FOR UDEN REGNSENSOR
VINDUESVISKER BAG VINDUESVISKER BAG
LYGTEVISKER UDEN FORLYGTESPULER
BLÆNDPROP FRONT DÆKKEPLADE FORAN
TAGRUDE UDEN TAGVINDUE
KOFANGER INDFARVET SPORT FOR+BAGKOFANGER MED LISTE
PLASTINDERSKÆRM (STÆNKKLAP) STÆNKLAP FOR + BAGHJUL
TAGBAGAGEBÆRER MONTAGE UDEN LANGSGÅENDE TAGBAGAGEBÆRER
TÅGELYGTE TÅGEFORLYGTER
SPEICALLYGTE (DOBBELT OPTIK) FORLYGTE DOBBELT PARABOL
SIDESPEJL (VENSTRE SIDE) SIDESPEJL FØRER ELEKTRISK BETJ
SIDESPEJL (HØJRE SIDE) ELEKTRISK BETJENT SIDESPEJL I PASSAGERSIDEN
RESERVEHJUL NØDRESERVEHJUL
UDVENDIGT TILBEHØR HÅNDTAG UDV+PYNT KLAP+SIDESPEJL INDFARV
SIDESPEJL (FØRERSIDE) SIDESPEJL M. ENKELT GLAS
SOLTAG FAST TAG
KOFANGER LISTE LISTE KOFANGER FARVE SOM KARROSSERI
BAGRUDE (TYPE) BAGRUDE OPVARMET
RUDE (FORM) TONET
BAGESTE TREKANTRUDE (TYPE) UDEN SIDERUDE BAG
RUDE (TYPE) FORRUDE IKKE ATERMISK
Indvendigt udstyr
INDTRÆK TYPE STRIKSTOF KATLA + SOFIS MONOTON "N7"
TYVERIALARM UDEN TYVERIALARM
CIGARTÆNDER CIGARETTÆNDER FORAN
NAKKESTØTTE BAG NAKKESTØTTE BAG JUSTERBAR
NAKKESTØTTE FOR NAKKESTØTTE FOR LEDDELT
BAGSÆDE BAGSÆDE SEPARAT NEDFÆLDELIGT
BAGAGESKJUL UDEN BAGAGEAFDÆKNING
SIKKERHEDSSELE BAG SIKKER.SELE BAG 3 SELESTRAM 3-PUNKTS
SIKKERHEDSSELE FOR PYROTEKNISK SELESTRAMMER MED ALARM
KLIMA (OMGIVENDE TEMP.) LANDE, KOLDE
GEARGRADUERING GRADUATION I KM/T
KOMFORTUDSTYR FARTGREB GREB I PASSAGERSIDE FOR + BAG + KROG
OMDREJNINGSTÆLLER OMDREJNINGSTÆLLER MED VISER
RADIOUDSTYR STRØM MODT.ANTENNE HØJT. FORAN
KONSOL KONSOL MED VARME BAG
FØRERSIDE (FØRERPLADS) VENSTRESTYRET
FJERNBETJENING FJERNBETJENING MED FORBEDRET RÆKKEVIDDE
TILSKUDSVARMER VARMESYSTEM EKSTRA AUTOMATISK
LYS I OPBEVARINGSRUM LYS SMÅTINGSRUM
LYS I BAGAGERUM/LASTRUM BETJ AUTO LYS BAGAGERUM ELLER LASTRUM
UDSTYR TIL INSTRUMENTBORD PANEL M.GLIMTENDE IKKE SOFT STOF + ALUKNAP
DIVERSE INDVENDIGE LYS UDEN DIVERSE INDVENDIGE LAMPER
INSTRUMENTGRUPPE (TEKNISKE DATA) SKIVE M. ALU BAGGRUND OP TIL 210 KM/T EL. 135 M/H
HØJTTALER 2 HØJTTALERE FOR
BESKYTTELSESOVERTRÆK MED BATTERIBESKYTTELSE
RADIO BETJENING UDEN FJERNBETJ RADIO
HØJDEREGULERING HØJRE FORSÆDE UDEN HØJDEJUSTERING I PASSAGERFORSÆDE
JUSTERING VENSTRE FORSÆDE FAST SIDESTØTTE FØRER
JUSTERING HØJRE FORSÆDE FAST SIDESTØTTE PASSAGER
HØJDEJUSTERING FØRERSÆDE UDEN NEDFÆLDNING FORSÆDE FØRER
NEDFÆLDNING HØJRE FORSÆDE UDEN NEDFÆLDNING FORSÆDE PASSAGER
ELEMENTER TIL INDVENDIG BEKLÆDNING JERSEY TAG PH2 + PH2 STOLPE
DISPLAY FOR UDETEMPERATUR UDENDØRSTEMP.MÅLER
CD UDEN MONTAGE COMPACT DISK
OPBEVARINGSRUM UDEN OPBEVARINGSBOKS
NAVIGATIONSSYSTEM UDEN NAVIGATIONSSYSTEM
RUDEHEJS BAG RUDEHEJS BAG MANUEL BETJ
FORRESTE RUDEHEJS, FØRERSIDE RUDEHEJS FOR FØRER SEKVENTIEL BETJ
FORRESTE RUDEHEJS, PASSAGERSIDE RUDEHEJS FOR PASSAGER EL-BETJ
DISPLAY DISPLAY (UR OG/ELLER T°)
UR UDEN UR
OLIEMÅLER OLIESTANDSMODTAGER
SÆDEVARMEELEMENT SÆDE OPVARMET
FORRESTE SIDEAIRBAG AIRBAG SIDE BRYST + LOFT
PASSAGER AIRBAG AIRBAG PASSAGERSIDE
TRIPCOMPUTER UDEN TRIPCOMPUTER
UDSTYRSPAKKE UDEN UDSTYRSPAKKE
SIDESPEJL (OPVARMET) SIDESPEJL EL-OPVARMET
FRAKOBLING AF AIRBAG AIRBAG MANUEL AFBRYDELSE
INDVENDIGT DØRGREB (UDSEENDE) KROM DØRGREB + NEUTRAL LISTE
LYGTEJUSTERINGSMOTOR FJERNINDSTILLING FORLYGTER
AFDÆKNING FORSÆDE ///
SOLSKÆRM FOR FØRER+PASS-SIDE (UDEN INDSKRIFT)
OPBEVARINGSRUM (FØRERPLADS) HANDSKERUM + KROM GREB
RADIO 2 HØJTTALERE FOR UDEN RADIOMODT.
AIRCONDITION KØLING SIMPEL
FARTPILOT UDEN FARTPILOT
HØJDEREGULERING VENSTRE FORSÆDE SÆDEPUDE FØRER PARALLEL INDSTILLING
REOSTAT MED REOSTAT
OPBEVARINGSRUM (ANDRE) RUM I FOR+BAGDØRE + TASKE
MÅTTE (UDSEENDE) UDEN EKSTRA MÅTTER
FØRERAIRBAG AIRBAG FØRERSIDE
SIDESPEJL (FØRERSIDE) SIDESPEJL M. ENKELT GLAS
OPBEVARINGSRUM LASTRUM UDEN NET I BAGAGERUM
MÅTTE DILOUR F550 TÆPPE
TIDSRELÆ KABINELYS FAST TIMER
KONTAKT TRANSPONDER
TILPASNING BEKLÆDNING KROMGEARKNOP+LÆDERMANCHET
FORSTÆRKER EQUALISER UDEN FORSTÆRKER EQUALIZER
LÅSEKNAP LÅS SIMPEL + AUTOMATISK
BAGRUDE (TYPE) BAGRUDE OPVARMET
BAGESTE TREKANTRUDE (TYPE) UDEN SIDERUDE BAG
RUDE (TYPE) FORRUDE IKKE ATERMISK
RAT RAT LÆDER 3 ARME
LÅSEANORDNING OPBEVARINGSRUM RUM UDEN LÅS
VENTILATOR 1 BLÆSER MED 2 HASTIGHEDER 250W 70W AERO
Elektricitet
GENERATOR GENERATOR KLASSE 15
HORN HORN STANDARD
BATTERI BATTERI L2 400
FJERNBETJENING FJERNBETJENING MED FORBEDRET RÆKKEVIDDE
STARTER STARTER KLASSE 5
LYS I OPBEVARINGSRUM LYS SMÅTINGSRUM
LYS I BAGAGERUM/LASTRUM BETJ AUTO LYS BAGAGERUM ELLER LASTRUM
SPECIALLYS KØRELYS
DIVERSE INDVENDIGE LYS UDEN DIVERSE INDVENDIGE LAMPER
SUPPLERENDE FUNKTION SIDESPEJL SIDESPEJL NEDFÆLDELIGT MANUELT
MULTIPLEX-SYSTEM MONTAGE MULTIPLEKS
TÅGELYGTE TÅGEFORLYGTER
LYGTEJUSTERINGSMOTOR FJERNINDSTILLING FORLYGTER
SPEICALLYGTE (DOBBELT OPTIK) FORLYGTE DOBBELT PARABOL
Udstyrsproducenter
TILKNYTTET VARIANT BREMSER ABS TEVES MK60
TILKNYTTET VARIANT INDSPRØJTNING BOSCH INDSPRØJTNINGSSYSTEM
Diverse
VARIANT KRITERIE, KUNDEKONCEPT KLIMA
ALM. DIESELMODEL ATMOSFÆRE NORMAL
FØRSTEHJÆLPSKASSE UDEN FØRSTEHJÆLPSKASSE
FØRERSIDE (FØRERPLADS) VENSTRESTYRET
STIK RADIOAFLYTNING UDEN TILBEHØRSSTIK
SIDEKOLLISION DØR MED STØDABSORBERING
NØGLESÆT 1 NØGLE PLIP HF + 1 UNIK HOVEDNØGLE
KØRSEL BONNE ROUTE ///
UDVENDIGT TILBEHØR HÅNDTAG UDV+PYNT KLAP+SIDESPEJL INDFARV
HASTIGHEDSKONTROL UDEN FARTOVERVÅGNING
ADVARSELSTREKANT INDRETNING ADVARSELSTREKANT
-
Kender i det med at.. Jeg ved ikke hvordan jeg skal få startet den her, så jeg kan lige så godt sige det lige ud.
Jeg har rodet med bilen hele dagen. Batteriet er blevet pillet af, stelforbindelser er kørt igennem igen og igen og alt virker normalt. BSI har været ude, og i, og ude igen. Der er intet vand at spore, ingen nævneværdig ir og alle forbindelser virker solide. Men intet har virket. Ikke før nu.
Af ren frustration gav jeg op og koblede igen batteriet på og nu, uden at jeg har ændret noget siden sidst, VIRKER LORTET! Jeg har arbejdet på den spand i en måned og skiftet dele for 3000 kr uden at noget har virket, men nu virker det! Den bliver synet i morgen og så skal den fyres af. Jeg tør simpelthen ikke ha en bil der opfører sig så mærkeligt.
I har været fantastisk hjælpsomme! Det skal i have tak for!
-
Archie skrev:
Kender i det med at.. Jeg ved ikke hvordan jeg skal få startet den her, så jeg kan lige så godt sige det lige ud.
Jeg har rodet med bilen hele dagen. Batteriet er blevet pillet af, stelforbindelser er kørt igennem igen og igen og alt virker normalt. BSI har været ude, og i, og ude igen. Der er intet vand at spore, ingen nævneværdig ir og alle forbindelser virker solide. Men intet har virket. Ikke før nu.
Af ren frustration gav jeg op og koblede igen batteriet på og nu, uden at jeg har ændret noget siden sidst, VIRKER LORTET! Jeg har arbejdet på den spand i en måned og skiftet dele for 3000 kr uden at noget har virket, men nu virker det! Den bliver synet i morgen og så skal den fyres af. Jeg tør simpelthen ikke ha en bil der opfører sig så mærkeligt.
I har været fantastisk hjælpsomme! Det skal i have tak for!
Du skal nok ikke sætte den til salg HÈR ;) ;) Men dejligt at "lortet" nu virker..
-
mikhan skrev:
Archie skrev:
Kender i det med at.. Jeg ved ikke hvordan jeg skal få startet den her, så jeg kan lige så godt sige det lige ud.
Jeg har rodet med bilen hele dagen. Batteriet er blevet pillet af, stelforbindelser er kørt igennem igen og igen og alt virker normalt. BSI har været ude, og i, og ude igen. Der er intet vand at spore, ingen nævneværdig ir og alle forbindelser virker solide. Men intet har virket. Ikke før nu.
Af ren frustration gav jeg op og koblede igen batteriet på og nu, uden at jeg har ændret noget siden sidst, VIRKER LORTET! Jeg har arbejdet på den spand i en måned og skiftet dele for 3000 kr uden at noget har virket, men nu virker det! Den bliver synet i morgen og så skal den fyres af. Jeg tør simpelthen ikke ha en bil der opfører sig så mærkeligt.
I har været fantastisk hjælpsomme! Det skal i have tak for!
Du skal nok ikke sætte den til salg HÈR ;) ;) Men dejligt at "lortet" nu virker..
Jeg har en lokal forhandler med en meget generende køber, han kan få lov til at overtage problemerne. ;) Det er ellers en fin lille bil, men jeg har kun haft den siden maj og det er en rigtig mandagsbil indtil videre. :D
-
Og nu med det stelnummer.. Et 8 tal der skulle være et nul..
Så giver det mening. CITAT:
"Jeg har lagt mærke til at de, for at få forbindelse til bilen, fortæller planet at de sidder ved en anden bil end den aktuelle. Jeg ved ikke hvad det betyder."
Det ved du nu ;)
-
mikhan skrev:
Og nu med det stelnummer.. Et 8 tal der skulle være et nul..
Så giver det mening. CITAT:
"Jeg har lagt mærke til at de, for at få forbindelse til bilen, fortæller planet at de sidder ved en anden bil end den aktuelle. Jeg ved ikke hvad det betyder."
Det ved du nu ;)
Jeg har jo ikke givet dem nogen informationer når den har været på værksted. Der har de helt selv trukket al info, så den vil jeg ikke tage ansvaret for. :D