Peugeot Club Danmark

Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: bastrup efter 27. April 2017, 15:24

Titel: 308 cc
Indlæg af: bastrup efter 27. April 2017, 15:24
hej.. kan det være rigtig at den bruger 2-3 liter olie på 8 mdr. og hvad kan det evt. være. og er det evt. noget som dækkes under garantien. den er købt i august sidste år hos C A Larsen.
Titel: RE: 308 cc
Indlæg af: 406st efter 27. April 2017, 17:47
Hvilken motor ligger i den og hvor mange km har den kørt?

Vh
Titel: RE: 308 cc
Indlæg af: Jack M efter 27. April 2017, 18:30
Og hvor mange km har du kørt på de 8 måneder ?
Titel: RE: 308 cc
Indlæg af: bastrup efter 28. April 2017, 13:38
Hej. Da vi købte den havde den kørt 127000 og nu har den kørt 132500 så det vil sige ca 5500 km på siden august mdr. Og det er en 1,6 sport fra '09 med 150 hk.
Titel: RE: 308 cc
Indlæg af: basilhot efter 28. April 2017, 14:59

En 1.6 THP er meget glad for at bruge olie. 2-3 liter lyder dog ret voldsomt på 5500 km.
Er du helt sikker på du kører på den rigtige olie? Det har en del at sige på den motor
Titel: RE: 308 cc
Indlæg af: bastrup efter 28. April 2017, 15:07
Bruger noget der hedder Castrol edge professional C4 5w-30. Ved ikke om der er en anden der er bedre.
Titel: RE: 308 cc
Indlæg af: 406st efter 28. April 2017, 17:10
Det olieforbrug lyder absolut ikke rimeligt i mine ører.


VH
Titel: RE: 308 cc
Indlæg af: AXE1 efter 28. April 2017, 17:19
Den skal køre på: Total Quartz Ineo First 0w/30  PSA. Nummer: B71 2312
Hvis det er en: 5FY.   EP6DTS  Motor der ligger i den, og det lyder som om det er sådan en.
Titel: RE: 308 cc
Indlæg af: basilhot efter 28. April 2017, 17:45
Citér
AXE1 skrev:
Den skal køre på: Total Quartz Ineo First 0w/30  PSA. Nummer: B71 2312
Hvis det er en: 5FY.   EP6DTS  Motor der ligger i den, og det lyder som om det er sådan en.


Ja, det er den olie der er den rigtige. Dog mener jeg det er 5w/30 den skal køre på
Titel: RE: 308 cc
Indlæg af: AXE1 efter 29. April 2017, 07:39
Citér
basilhot skrev:
Citér
AXE1 skrev:
Den skal køre på: Total Quartz Ineo First 0w/30  PSA. Nummer: B71 2312
Hvis det er en: 5FY.   EP6DTS  Motor der ligger i den, og det lyder som om det er sådan en.


Ja, det er den olie der er den rigtige. Dog mener jeg det er 5w/30 den skal køre på

Det skal den ikke, jeg brugte en hel del tid på Peugeot i går aftes og det er rigtig nok at den også kan køre på 5w/30 men ikke på det danske marked.
At det så kan være en god ide at prøve Den samme olie i en 5w/30 hvis den bruger olie, det er en anden sag.
Men en ting er helt sikkert, den må kun køre på en MEGET god olie og skift gerne tit, det løser jo nok ikke problemet nu, men som forebyggelse kan det anbefales at skifte før den selv siger til eller få intervallet sat ned
Titel: RE: 308 cc
Indlæg af: bastrup efter 29. April 2017, 10:57
Citér
bastrup skrev:
vil det af hjælpe at den bruger olie og eller er der en pakning der skal skiftes. Og er det under garantien eller skal jeg bare selv få det lavet. Og mange tak for alle de svar. Jesper
Titel: RE: 308 cc
Indlæg af: Ole S efter 29. April 2017, 13:04
Altså med det olieforbrug, forsvinder det et sted hen. Der er kun 2 muligheder, enten drypper den nedenud, går jeg ud fra ikke ertilfældet, eller æder motoren det, og så vil jeg gætte på at den ofte ryger ret kraftig blåt bagud.

Det er umuligt at sige, hvad fejlen er, men du skal regne med at det er en dyr reperation, hvis et værksted skal klare det.
Titel: RE: 308 cc
Indlæg af: basilhot efter 29. April 2017, 15:37

Det er vigtigt at en THP motor får den HELT rigtige olie. Hvis den kører på en billig skod olie så kan det være der problemet ligger.
Jeg ville nok starte med at køre derhen hvor du har købt bilen. "Problemet" er ikke opstået fra den ene dag til den anden