Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Jens-Jakob efter 19. Juli 2017, 16:14
-
Hej.
Min gamle 406 HDi fra 1999 var pludselig ikke samarbejdsvillig mere i dag.
Den seneste tid har koblingen fedtet lidt ved f.eks. motorvejsafkørsel med 130 km/t og pedalen i bund. Men i dag er koblingspedalen gået i bund og kommer ikke tilbage uden hjælp. Jeg kan ydermere ikke få den i gear.
Er det definitivt en ny kobling eller kan det være slavecylinderen? Der er umiddelbart ingen lækager.
-
Det er vel næppe delene, der udgør den største udgift, så er det er vel en komplet udskiftning til, når nu gearkassen er afmonteret.
Vh
-
Umiddelbart som jeg ser det, er der to hydrauliske cylindre som kan skiftes ud afmontering af gearkassen. Det hører til historien, at det er et spørgsmål om enten reparation eller skrotning. Desuden har jeg glemt at fortælle, at koblingen på intet tidspunkt har givet mislyde fra sig.
-
Du kan jo starte med at tage slavecylinderen af og få en til at presse den i bund mens du træder på koblingen, så ved du på under 10 minutter om den virker eller ej ;) ingen grund til at skifte bare for at skifte :)
-
God idé. Jeg prøver at kigge på det.
-
hvis pedalen bliver nede vil jeg mene det er hovedcylinder der skal skiftes har prøvet det samme på en passat
-
Uden at have eksakt info om bilen. Mangler et reg. nr eller stelnummer ;)
Så:
1. Kan bilen koble ud efter pedalen er "fisket op" ???
Hvis JA, så tjek den returfjeder som i reglen sidder nede ved koblingspedalen.
Hvis NEJ, så tjek for nok bremsevæske på beholderen. Visse biler har fælles væskebeholder.. Og mangler der væske, så er bremserne prioriteret, så koblingen ryger først.
2. Er punkt 1. ok, så træd på koblingen, og se om koblingsarmen ved koblingshuset trykkes frem.
Gør den ikke det, så har du sikkert en dårlig slavecylinder eller hovedcylinder.
Går armen frem, men bilen kobler ikke ud, så har du nok en fejl i selve koblingen ??