Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: iversen84 efter 31. August 2017, 21:27
-
Hej i kloge hoveder!
Jeg har en Peugeot 308SW 1,6 (92HK) fra 2010 har kørt 196.000 km.
Jeg kører dagligt ca. 100 km på arbejde og hjem igen, ca 50 km på motorvejen
Nu er bilen begyndt at skrive at partikkelfilter muligvis er tilstoppet og jeg skal opsøge værksted. Jeg fik påfyldt eolys væske ved ca. 180.000 km.
Hvor lang er holdbarheden på et partikkelfilter?
Kan jeg mon nøjes med at købe en rens?
Og hvor finder jeg evt billigst et nyt partikkelfilter?
-
Inden du tænker i "nyt partikelfilter", så få endelig en Diagbox tester på dytten.
Den kan opklare HVORFOR du får den melding.
Bl.a:
Er der stadig væske på ?? (rest mængde)
Hvornår var sidste regenerering af filteret. ?? Evt. hvor ofte er det sket ??
Tilstand af partikelfilteret ?? ( Modtryk og askefyldning )
Andre årsager ??
Med nævnte tester, så kan der i reglen også gennemføres en "tvungen regenerering"
;)
-
Du skal huske at den tvunget regenerering kan du kun lave hvis du ikke har nogle fejl i motorstyringen ;) men den regenerere selv alligevel når du køre en god tur på motorvejen..
Du kan med en tester også se gennemsnittet mellem de seneste 5 regenereringer, et nyt filter ligger typisk på 6-700 km mens en dårligt ligger væsentlig længere nede...
Hvad angår dit km antal vil det ikke undre mig at det er tid til at skifte filter,, men som Mikael også siger, tester på og se på alle parameterne inden du bevæger dig ud i en dyr rep hvis du ikke selv laver det :)