Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Mimbam efter 19. November 2017, 16:00
-
Hel
Lan historie kort.
Bilen har i de sidste par måneder røget lidt ekstra ved koldstart.
Igår kom der en "Antipolution" error, denne har set før og så skulle bilen bare have en tur på motorvej med 130km/t i 4. gear og sag var den ged barberet :-)
Men denne gang var det anderledes da fejlen viste sig, Bilen kunne ikke tage gassen ikke komme over 2.000 rpm uden at brokke sig og da jeg prøvede mit gamle trik, blev motoren helt sur og lukkede ned!
Efter kort tid kunne jeg starte igen, men stadig med AP error og max 2.000 rpm.
Jeg satte OBD læseren på og udlæste disse 5 fejl.
- P0409 Exhaust Gas Recirkulation Sensor A Circuit
- P0401 Exhaust Gas Recirkulation Flow Insuficient Detected
- P1162, kendte testeren ikke teksten på?
- P0490 Exhaust Gas Recirculation Control Circuit A High
- P1351 IDM Input Circuit Malfunction/ Ignition Coil Control curcuit Hig Voltage.
Har jeg ret i den antagelse at jeg måske skal have en ny EDR ventil?
Eller er det måske en billigere fejl :(
M.v.h.
Christian
-
Hej!
Pkt 1 må du fortælle hvilken bil der er tale om, årgang, model, motorstørrelse, brændstof mv
Pkt 2 må du fortælle om du har brugt en Peugeot tester eller tilsvarende, ellers kan du ikke regne med resultatet
mvh
-
Hej
Bilen er en Peugeot 207 SW 2008 1.6Hdi 90HK 320.000km
Jeg har brugt en universal tester, samme som de anvender hos FDM testcenter.
-
Det tyder på at du har en defekt EGR ventil
-
Var også min første tanke og en ny koster jo heller ikke en bondegård og 330.000 km er vel også en god levetid for en EGR ventil.
Bilen skal på værksted på fredag og så må vi ses om værkstedet er enig med mig :-)
Jeg har set flere videoer på youtube om hvordan man renser en egr ventil ved at spraye noget rens in i indsugningen mens motorer går ca. 2000rpm. men det er vel ikke anderledes en hvis man bruger noget dieselrens en gang i mellem i brændstoffet!
Jeg melder tilbage hvad værkstedet siger og hvad der blev skiftet.
-
Alternativt kan man vel afmontere den og rense den med trykluft og en vatpind med lidt sprit eller lign. Det er vel et forsøg værd.
VH
-
Mimbam skrev:
Var også min første tanke og en ny koster jo heller ikke en bondegård og 330.000 km er vel også en god levetid for en EGR ventil.
Bilen skal på værksted på fredag og så må vi ses om værkstedet er enig med mig :-)
Jeg har set flere videoer på youtube om hvordan man renser en egr ventil ved at spraye noget rens in i indsugningen mens motorer går ca. 2000rpm. men det er vel ikke anderledes en hvis man bruger noget dieselrens en gang i mellem i brændstoffet!
Jeg melder tilbage hvad værkstedet siger og hvad der blev skiftet.
Og køb EGR ventilen originalt, da mange af de uoriginale ikke er for gode
-
Det blev ikke til et skift at EGR ventil!
En gammel mekaniker anbefale mig at købe to flasker Diesel system rens, ikke den billige fra Biltema, men et kendt mærke.
Kom de to flasker i tanken og fyld op med diesel derefter og kør en lang tur med relativt højt omdrejningstal, så skulle den ged være barberet.
Som sagt så¨gjort, kørte en tur til Kbh. fra Fredericia og tilbage igen på motorvejen i fjerde gear med 130km/t (ca. 3.500rpm) og ca 500 kr.
Og som et trylleslag, var der ingen motor alarmer mere og heller ikke et skud røg ved koldstart mere.
Hermed givet videre.
/Christian
-
Mimbam skrev:
Det blev ikke til et skift at EGR ventil!
En gammel mekaniker anbefale mig at købe to flasker Diesel system rens, ikke den billige fra Biltema, men et kendt mærke.
Kom de to flasker i tanken og fyld op med diesel derefter og kør en lang tur med relativt højt omdrejningstal, så skulle den ged være barberet.
Som sagt så¨gjort, kørte en tur til Kbh. fra Fredericia og tilbage igen på motorvejen i fjerde gear med 130km/t (ca. 3.500rpm) og ca 500 kr.
Og som et trylleslag, var der ingen motor alarmer mere og heller ikke et skud røg ved koldstart mere.
Hermed givet videre.
/Christian
Ja men på den tur, har du jo også opfyldt hvad dytten kræver, for at fuldføre en "regenerering" af filteret ;)
-
Motoren er en 1.6HDi uden partikel filter :-)
-
Mimbam skrev:
Motoren er en 1.6HDi uden partikel filter :-)
Ja men så er det ret sikkert ikke overfyldt ;)
-
Brændstoffilter udskiftet?
Mange tænker alt for "teknisk" og glemmer de banale ting.
Et næsten stoppet filter giver også udsættere og dårlig trækkraft