Peugeot Club Danmark
Teknik => Elektronik => Emne startet af: jesperyogi efter 25. April 2018, 21:48
-
Hej bøvler lidt med en 207 1,6hdi fra 05.
Den døde pludselig tilbage i november, og vi fandt aldrig en fejl på bilen dengang. pludselig efter 3 uger springer den i gang igen og køre nogle måneder igen.
Nu vil skidtet så ikke starte igen, fik disse fejl denne gang:
P1351 forvarmer
P0490 egr
P1162 egr
P0409 egr
P0401 luftmassemåler.
Kan slette alle fejl på nær P1351, den kommer igen.
Vi kan umildbart måle at 2 gløderør er defekte.
Men burde den ikke kunne starte med disse fejl???
Er ved at få grå hår af den bil, ryger snart til huggeren
-
Prøv og tag stikket af egr´en også se om den kan starte.
-
Prøvede at tage stikket af uden resultat. men efter jeg havde monteret den igen sprang bilen lige i gang og gik så ud igen
-
hvad er stel nr. på bilen?
-
VF3WE9HXC34053431
-
P0409 - Signal for kopiering af den elektriske EGR-ventils position : Ventilen sidder fast under initialisering
P0492 - Signal for kopiering af EGR-ventilens position : Forskel i positiv kreds
P1162 - Signal for kopiering af EGR-ventilens position : Ventil sætter sig fast under kørsel
P0401 - Fejl i luftkredsløb : Den målte luftmængde er højere end referenceværdien
Udfra de fejl den ligger, vil jeg jo mene at egr´en står piv åben hele tiden.
Prøv og afmontere egr, se om ventilen sidder fast. kan jo evt. lave en komponent test mens den er afmontere og se om ventilen bevæger sig.
Men er ret sikker på at fejlen, vil blive rettet med en ny egr.
Martin
-
vil også sige det problem lyder mest som en EGR :) men som martin skriver. pil den af og se om den står åbent og ventilen er groet fast og ellers kokset til
-
Jeg vil ikke mene bilen overhovedet ikke kan starte med åben egr, den vil bare have dårlig trækkraft.
Holt
-
Enig med Holt, måske du lige skulle overveje at tjekke fuel forbindelser
-
Så er der skiftet EGR, fejlene ved EGR er væk men bil vil stadig ikke starte...
Nogen der nogle gode råd, er lidt på bar bund med denne franskmand!!
-
Har tjekket brændstof forbindelser. Kan ikke finde noget, syntes også det ser id til trykket bliver fint højt ved at køre den i starteren
-
Vil så sige jeg har haft flere hvor egr´en har været skyld i at en bil ikke vil starte, med præcis de samme fejl. Eller i andre sammen hæng, men jeg skal ikke gøre mig klog på det. Bare min erfaring med disse biler.
jesperjogi - Hvordan ser de andre parametre ud ?
Martin
-
P1351 ser man næste altid med testeren. Det er en gløderør/eller relæfejl.
Den alene forhindre ikke at bilen ikke starter. Men så længe der er denne fejl, så udløser fejlen bl.a. at partikelfilteret ikke kan regenerer. Hvilket igen giver andre problemer.
-
Har kigget lidt på den fine bil i dag.
Den levere ingen diesel til dysserne. men når jeg sætter testeren på kan jeg se trykket skulle stige???
Har så målt på stikket til højtrykspumpen den viser 1,2v tager jeg så stel fra batteriet er der 12,6v. Så noget tyder på at der er en stel der ikke er go.
Har herefter gået alle stelforbindelser jeg kunne finde igennem, uden den store resultat...
er der nogen der har pin data på motorstyringen, så jeg kan måle i stikkene om der er noget, eller det er en boks det er galt med??
-
https://mega.nz/#!cUZW1bRD!px5c5qBRva0a4XpxosqQvUNFlm_8-me3L6kmJ1wMT1U
Diagram på ecu.
"1208" er højtrykspumpen.
Martin
-
Tusind tak
Men nu må i lige rette mig hvis jeg er helt på gyngende grund.
G4 og H4 er det stel der til boksen, her er der 0,01 ohm i modstand på dem begge. Så stel forbindelser til boks ok
Men der er stadig kun 1,2V mellem M2 og M4. men tager jeg stel fra batteriet er der 12v...
Nogen der har et bedre bud end det er boksen der driller....
-
Ekstra spørgsmål..
4050 er det måske vandbeholderen?
1310 hvad er det??
-
Du skal måle i forhold til stel.
4050 - føler for vand i brændstof (vandudskiller)
1310 - luftmængdemåler
Her er et diagram over måleværdigerne.
https://mega.nz/#!xdpBQApR!Tb-DiYX8cxyZ2SN4-Qk69HYam4fwEf-LMulOdxWL7w8
Martin
-
Tusind tak for hjælpen. Har nu løst først fejl.
Kunne ikke forstå at der var 12v på den ene ledning og 3,6v på den anden.
Når jeg så målte stel forbindelser på motoren og også pumpen var det lig nul ohm. Men fandt ud af at når der så kom strøm til kontakten, forsvandt stellet fra højtrykspumpen, så en lidt bedre stelforbindelse så var kontakten med igen.
Så bilen startede og kunne køre en tur i den, men der er sku næsten ingen trækkraft i den og den dør så på vej ind i indkørslen igen.....
Når jeg prøver på at starte den er det som om den prutter lidt men ikke nok til at slå i gang.
Mindes så at jeg havde lidt samme problem i en ford Cmax med psa motor. her havde den så gået lidt dårligt i tomgang og fandt ud af at dyssen på cyl. 3 var dårlig. så derfor skiftede vi den og bilen kørte perfekt igen..
Tænker så om ikke det er tænkelig at dette kan være fejlen her også. Men her har jeg jo så ingen ide om hvilken dysse det kan være. er der en nem metode til at tjekke dysserne på sådan en fætter her
-
Fedt du fandt fejlen.
Har du husket og lave en indkøring af den nye egr ?
dysserne kan du måske se med tester hvor meget de korrigere, ellers skal du tjekke hvor meget de læker (lækolie) hvis du kender til det ?
Martin
-
Bruger Delphi tester og lavede kodning/indkøring med den.
Men kan ikke se noget om dysserne på Delphi testeren....
Men da jeg kom hjem i dag springer den i gang. Og tænker jeg må kan trække stikket af den dysse der er dårlig og høre uændret motoromdr. Men nej det ændrede sig på alle dysserne.
Har før hørt om dette lækolie test hvor man med et sæt tjekker dieselmænge på returslanger. er det ikke det du tænker på.
-
Har før hørt om dette lækolie test hvor man med et sæt tjekker dieselmænge på returslanger. er det ikke det du tænker på.
Lige præcis Det er nemlig set før hvis en eller flere dysser sender for meget retur, så kan der godt være start besvær.
Har du enlig fået rettet fejlen med gløderør ?
Du burde næsten få fat i en PSA tester ;)
Martin
-
Jeg må nok ud og have sådanne lækolie sæt så.
Nej har ikke rørt ved gløderør endnu. Lige nu springer den i gang, men efter et stykke tid dør den og vil ikke starte. så kan den stå fra nogle timer til dagen efter og så starter den igen.
Den mangler dog trækkraft og når man gasser den op er det som om den har lidt svær ved at komme over 2500-3000 omdr. Men når den har rundet de 3000 flyver den lige op til maks.
Hvor meget mere kan jeg se med psa testeren. Ellers ænder det jo med man køber sig fattig i div testere
-
Ryger den meget når den dør?
-
jesperyogi skrev:
Jeg må nok ud og have sådanne lækolie sæt så.
Nej har ikke rørt ved gløderør endnu. Lige nu springer den i gang, men efter et stykke tid dør den og vil ikke starte. så kan den stå fra nogle timer til dagen efter og så starter den igen.
Den mangler dog trækkraft og når man gasser den op er det som om den har lidt svær ved at komme over 2500-3000 omdr. Men når den har rundet de 3000 flyver den lige op til maks.
Hvor meget mere kan jeg se med psa testeren. Ellers ænder det jo med man køber sig fattig i div testere
Har du tjekket om dyssernes koder passer sammen ?
Med psa - tester kan du se mange flere parametre, har osse selv delphi, ikke den bedste tester til peugeot.
Psa - tester (diagbox - lexia - PP2000 ) er den orginale tester til peugeot og citroen ;)
Martin
-
Hejsa
så er der lille update herfra. Den ryger lidt ikke voldsomt syntes jeg.
Men har fået et lækolie test sæt. Der er så ikke den store forskel øv øv.
Har haft taget nogle små ture i den på det sidste. Den kan køre 5-10 min så dør den og skal så stå nogle timer, så vil den igen.
Den er så også kommet en fejlkode P0088 Brændstoftryk for højt, men har kun kommet frem en gang.
Så fatter bare ikke lige hvad det er med den bil...
-
Nej har ikke tjekket koderne på dysserne. Men syntes heller ikke jeg har intresse i at få flere testere lige nu. Men skulle der være en i skive/Salling området der skulle have lyst til at smutte en tur til Thise og tage deres Peugeot tester med er de meget velkommen til at kigge på skidtet.
Prøver og ved hæfte billedet af lækolie testen. Tog 2 min i tomgang 30 sek ved ca 3000omdr og så 30 sek i tomgang
-
Spurgte tidligere om den ryger meget når den dør.
Har haft nøjagtigt samme problem og der var fejlen en dyse der åbnede helt op ind i forbrændingskammeret.
Helt de samme symptomer, startede fint, men døde når den blev halvlunken 3-4km kørsel - skulle så stå stille i en halv time så startede den fint igen