Peugeot Club Danmark
Teknik => Elektronik => Emne startet af: KDyS efter 20. Juni 2018, 11:26
-
Da mit stik/kabel til blæser modstand er smeltet skal jeg have nyt kabel installeret og gamle fjernet.
er der nogen der har billede af hvordan og hvad der skal skilles ad omkring kabineblæser mv. for at få kable fri, da ikke kan få det fri toppen omkring blæser, har fået afmonteret alt bag blæser/ac consol.
Stelnummer: VF33ERHYB83503647 307 HDI 90HK
-
Jeg skal igennem det samme og desuden skifte sikringen. Jeg har pillet inddækning af i førersiden.
YouTube har ikke givet meget, så jeg vil også meget gerne se billeder 😊
-
Afmontere handskerummet, gir god plads.
Martin
-
Hej Martin
har jeg gjort, nå jeg kikker fra handskerum side gå ledning igennem midt i over mod fører siden og op til blæser modstand, det er den del jeg sloges med lige pt. da jeg ikke kan få ledning frem eller tilbage og alt er koblet fra ledning.
får nyt ledningsnet til kabineblæser mv. i morgen fra peugoet.
-
Jesper her er uk video jeg fandt og forsøgte at følge https://www.youtube.com/watch?v=TpY2xJz3MYg
regner med selv at lave en når jeg ved hvordan det skal skiftes
-
Super cool hvis du laver en video og tak for link.
Dem jeg har studeret på YT, er rimelig forskellige, synes jeg.
Fra førersiden er der ikke umiddelbart noget at se af det jeg leder efter.
Måske må jeg bare pille noget mere fra hinanden, så giver det måske sig selv.
-
handskerum pilles ud, klap under ratstamme, og skillle blæser konsol ad så du kan komme til og pille ledninger af, også følger du ledningen og piller de forskellige stik af og husk at slå knap til "til Recirkulation luft i kabine, den åbner adgang til blæser modstand" inden du skiller blæser konsol ad.
-
Tak
Kan man teste blæser modstanden, så man ved om den er defekt?
-
Med tester kan man aktivere blæseren, men ikke hvis modstanden er defekt. Nu ved jeg ikke om det er samme type so på en 406, hvor modstanden og viklingerne er synlige - her kan men med det blotte øje se, om modstanden er rustet over, men på en 406 sidder den let tilgængeligt foran køleren.
VH
-
Jeg kan stadig ikke finde blæsermodstanden.
Jeg har adgang til blæsermotoren nu.
Passagersiden hvor spjældet åbnes og fanerne sidder. Recirkulation er åben, men der er ikke noget på nogen af siderne af spjældet.
Førersiden med bagstykket af blæsermotoren hvor der sidder et stik oppe og et nede. Ingen af stikkene eller ledningerne er smeltede eller ser ødelagte ud.
Problemet er at kabineblæseren slår fra efter nogle minutter og kan startes igen efter lidt tid.
Om det i det hele taget er blæsermodstanden, ved jeg ikke.
Edit:
Der er åbenbart flere udgaver til samme bil. Nogen har modstanden indbygget, så nu skal jeg bare finde ud af hvilken type der sidder på min bil.
-
Forskellen ligger i om bilen har klimaautomatik eller simpel køling som de kalder manuel aircon, din har det sidste, og blæsermodstanden sidder inde i kanalen ved recirkulationsspjældet, du stikker hånden ind i hullet, her finder du modstanden der frigøres ved at dreje den 1/4 omgang, så kan du trække den ud af hullet med ledningen stadig monteret.
Holt
-
tjek evt. mine billeder/video'er fra mit projekt med nyt ledningsnet.
https://www.facebook.com/profile.php?id=521178293&sk=photos&collection_token=521178293%3A2305272732%3A69&set=a.10157488101023294.1073741837.521178293&type=3
-
Hvis man vil undgå at stikket smelter igen, så holder man vinduer lukket når blæseren køre på fuld styrke. :)
-
Jeg kan se jeg tog fejl af trådstarter og Jesper, så måske Jesper har klimaautomatik, og dermed ingen blæsermodstand, her bliver hastigheden styret af elektronik der sidder i en halvmåneformet køleplade på selve blæseren.
Holt
-
Tak, jeg er vild med alle jer der kommer med kvalificeret hjælp og gode råd, så selvskruere som mig kan komme videre med projekterne! :-)
Jeg overvejede kort at starte en ny tråd.
Min må være en bil med klimaautomatik (har "auto" knap i panelet).
Jeg har fundet den halvmåneformede køleplade som reservedel på nettet.
Blæseren løber frit og uden modstand men hvis man kan købe en billig OEM kvalitet blæser for +/-500kr, skifter jeg det blæsermotor og modstand.
Lyder det ikke sandsynligt at det er modstand der er problemet, og at det vil løse problemet?
Og hvilken blæser kommer tættest på OEM (tænker fabrikant/mærke).
-
Blæseren kører fint på alle trin og styrker i ca. 2 minutter, derefter slår den fra.
Nu er blæseren ude.
Den halvmåneformede styring monteret på køleribberne i enheden er inspiceret og svær at tjekke?
Blæsermotor renset med trykluft - den kører fint uden for megen modstand.
Alle stik renset og fine, ingen tegn på overophedning.
Ledningsnet er målt igennem.
Hele molevitten er testet i det fri, og slår stadig fra efter ca. 2min.
Køleribber bliver rimelig lune.
Er det nu bare at skifte hele enheden og/eller den halvmåneformede elektronik?
Eller kan der være andet i spil?
Hvad tænker I?
-
Hej Jesper,
Min blæser har samme sygdom, jeg synes dog det virker ret tilfældigt hvornår den stopper og starter. Jeg har ikke haft den noget ude endnu, men jeg kan ikke fremprovokere fejlen ved at hive i ledningerne/stikkene.
Er det muligt at sætte strøm til blæseren udenom elektronikken? - for at afgøre om det er blæser eller elektronik der fejler.
Mvh Jens
2004 307 2,0 SW
-
Ja sikkert.
I princippet er det jo bare en (styret) motor.
Så kan du tjekke om selve motoren bliver meget varm.
Jeg tror dog det er styringen der fejler. Hvis man har auto klima og den halvmåneformede blæsermodstand, sidder der to transistorer forbundet til en køleplade. På min bliver de og kølepladen godt varme inden den slår fra. (min slår fra og tænder i et nogenlunde fast mønster).
Jeg har tænkt mig at lægge køleplade på is og se om den kører længere tid end de ca. to minutter den plejer.
Det er ikke til at se hvad der er thermosikring på mit printkort.
Jeg har ikke specielt meget lyst til at smide en tusse efter en OEM blæser enhed, hvis det Ikke helt sikkert er den.
-
Hvad siger din af spænding når du måler på stikkene?
Ud over 12 v og jord på det ene stik?
-
Angånde at tage blæseren ud.
http://www.peugeot206cc.co.uk/repair-206/206/info/gb/c5hg1af3.htm
Så siger den her mod uret for at løsne, men det kan jeg ikke få til at passe med bud andre steder.
-
Jeg satser på at kunne måle på den onsdag.
Vender tilbage 😊
Af = Med uret > 1:30
https://youtu.be/kGUaizOKD4A
-
Så lykkedes det da at få den løs. Kunne ikke dreje den med fingerne, så blev sur og tog en tang.😉 og ja den skulle med uret.
-
Fedt 😊
Hvad er så planen nu?
-
Satser på ny blæser tror jeg. Den gamle er fra slut 2002 så passer nok meget godt den er blevet træt af livet. Hvis så ikke det virker går jeg i panik😉
Og virker ikke helt let at skille den gamle ad.
-
Har satset på den her.
https://www.pkwteile.de/nrf/9592946
-
Go' pris, krydser fingre for at det virker og ellers er panik jo altid en mulighed 😁
Min var nu ikke så svær at skille ad, men jeg blev ikke væsentligt klogere af det.
Skriv lige om det spiller, når du har plobbet den nye i.
-
Skal jeg nok, vil tro den lander i starten af næste uge.
-
Lige en opdatering på den her, fik endelig den nye blæser hjem idag. Og vupti efter ca 15 min fuld blus på systemet igen.😉
Både auto og med manuel blæser. Så ja den gamle har været træt af livet.
-
Godt at høre!
Lækkert i den hér varme ;)
Jeg har ikke fået fat i en blæser til min endnu.
Skriver når der er nyt 😊
-
Opdatering
Så kører den umiddelbart uden at slå fra efter kort tid som før.
Jeg hev skidtet ud, vippede lidt på polerne i stikkene, gav det lidt kontaktspray og samlede igen. Stik og ledninger var fine og havde ikke været for varme.
Testede inden jeg samlede, og køleplade blev ikke varm som før.
Så det tyder på en dårlig stel i et stik.
(Jeg er ikke mekaniker/autoelektriker, men stadig nysgerrig).