Peugeot Club Danmark

Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: SUC efter 25. Marts 2019, 20:31

Titel: Peugeot 106 1.4. Revnet topstykke eller??
Indlæg af: SUC efter 25. Marts 2019, 20:31
Datterens 106'er begyndte at bruge vand og fik et skvæt engang imellem når hun kom på besøg. Sådan havde det været i et par år men for nyligt steg forbruget og hun måtte selv fylde vand på. Der kom mikro små bobler i kølevandet og trykket steg på systemet. Olien så fin ud.
Jeg har tidligere skiftet toppakning på den men synes altid at den brugte lidt vand. I vinteren 16/17 gik vandpumpen. Vingen gik løs.  Der blev motoren noget ophedet. Vandforbruget steg men jeg tog chancen og efterspændte toppen. Så faldt forbruget igen men forsvandt ikke. Nu har jeg hevet toppen af men kan ikke se synlige tegn på at pakningen skulle være defekt. På billerne ses aflejringer i forbrændingskammeret. Måske kalk? Ved udstødnings manifolden ses også aflejringer. Topstykket buer 2-2,5 tiendedele. Motoren kørte ellers problemfrit. Kun kørt 365000km.
Nogen forslag?
Titel: Sv: Peugeot 106 1.4. Revnet topstykke eller??
Indlæg af: pug407aut efter 25. Marts 2019, 23:31
Få topstykket raspet/planet og så en tilsvarene tykkere toppakning.
Titel: Sv: Peugeot 106 1.4. Revnet topstykke eller??
Indlæg af: SUC efter 26. Marts 2019, 06:11
Hvad tænker du om muligheden for at det kan være revnet?
Jeg bryder mig ikke om at jeg synligt kan se nogen fejl.
Er de 2/10 som det er skævt/buer, for meget til at det kan trækkes ned ved tilspændingen? Af ren nysgerrighed. Hvis jeg vælger at genbruge topstykket bliver det planslebet.
Titel: Sv: Peugeot 106 1.4. Revnet topstykke eller??
Indlæg af: pug407aut efter 26. Marts 2019, 12:28
Det skal være lige, så det med at spænde det ned er no go