Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Asger-P efter 21. April 2021, 13:53
-
Hejsa
Grundet et manglende ben, så kører jeg i en 307 SW Automatic fra 2004-2005.
Den er begyndt at have for mange omdrejninger i forhold til det gear den kører i, hvis jeg havde haft
samme symptomer i min gamle Saab 900, så ville jeg have skiftet koblingen, men jeg er ny i denne
Peugeot verden og i særdeleshed til automat gear.
Skifter man kobling på en bil med automat gear på samme måde som på en med manuelt gear ?
Gode råd modtages med tak
Venlig hilsen
Asger
-
Hvis man skal skifte koblingsplader i en automatgearkasse er det som regel i forbindelse med en komplet renovering af gearkassen. Koblingspladerne ligner mest af alt dem der oftest sidder i en motorcykel. Nu skriver du ikke hvor langt din bil har kørt, men et ofte overset punkt er udskiftning af olien på sådan en gearkasse, det kan gøre underværker, men det er ikke alle værksteder der kan klare opgaven, da der skal laves en gennemskylning hvis det skal være rigtig godt.
He er en video over hvordan en automatgearkasse virker. https://www.youtube.com/watch?v=u_y1S8C0Hmc&ab_channel=Lesics
Holt
PS: der findes også manuelle gearkasser med automatisk skift, her sidder der en almindelig kobling med en elektrisk udløser, men den findes så vidt jeg ved kun sammen med mindre motorer end din 2 liters.
-
Tak for svaret Holt
Min bil har kørt ca. 220.000
-
Så er det også på høje tid at få skiftet olien hvis det ikke er gjort før, det burde du kunne se i servicebogen.
Holt
-
Tak for svaret Holt
Det er så "kun" 211.000 km, men det gør nok ikke den store forskel.
Jeg kan ikke se noget i servicebogen om at olien er blevet skiftet, så det er nok ved tiden.
Fin video i øvrigt, men den fortæller jo ikke hvordan gammel olie kan få koblingen til at glide ?
Hvordan ved jeg hvem der kan skifte olie og skylle gearkasse ?
Venlig hilsen
Asger
-
Alle koblingsplader i en automatgearkasse er oliebadet, så standen af olien har meget at gøre med alle funktioner af gearkassen, hvis den mangler olie vil den også have svært ved at trække bilen op i fart, da det er den samme olie der er i converteren som i resten af gearkassen.
Vi er nok kommet til det punkt hvor google er bedre til at forklare de forskellige funktioner i en automatgearkasse, jeg har personlig aldrig rodet med en.
Hvis du søger "automatgearkasse service" kan du se om der dukker et firma op i nærheden af dig, da vi ikke ved hvor i landet du befinder dig, er det svært at anbefale et værksted.
Holt
-
Nu så jeg lige på din profil at du hører til i Horsens Julesminde området, der ligger et firma der hedder Dansk Automatgear Teknik i Børkob http://dansk-automatgear.dk/
Jeg kender på ingen måde firmaet og har ingen forudsætninger for at anbefale dem, men det er da et sted at starte.
Holt
-
Dem ringer jeg til i morgen.
Tak for hjælpen
Venlig hilsen
Asger
-
Når først den er begyndt at glide, så vil skift af olien typisk ikke hjælpe, her vil det være en renovering der skal til.
Du skal så lige være ops på, at en renovering af gearkassen, koster 25-30.000 kr
ps hvis du prøver at få skiftet olien, eller renoveret gearkassen
så må olien for guds skyld i være RØD, skal være brunlig
-
Hejsa
Jeg syntes lige at jeg vil komme med en update.
Olieskift har hjulpet !!
Umiddelbart efter olieskiftet var der ikke nogen forskel at mærke, men hen over en 14 dage tre uger
så hjalp det og nu skifter den gear som den skal og glider ikke længere koblingen.
P.s. DANSK AUTOMATGEAR TEKNIK i Børkop fortalte, at det med at skylle gearkasse, var et stunt fabrikanterne
havde fundet på, for at tjene flere penge på service, han havde aldrig set en effekt af at gøre det.
Tak for hjælpen
Venlig hilsen
Asger
-
Man "skyller" gearkassen for at få "al" gammel olie ud. Når du blot tager bundproppen, får du ikke al olien ud, blot en "servicemængde".
Hvis det blot er et alm. olieskift som er udført - og med gearskiftproblemstillingen in mente, ville jeg nok overveje et kortere interval til næste olieskift.