Peugeot Club Danmark
Teknik => Elektronik => Emne startet af: KSHHDK efter 05. Juli 2021, 19:39
-
Heeeej franske hoveder :)
For at få fartpilot aktiveret, ser det ud til at jeg skal have udskiftet den kontakt der sidder på bremsepedalen, da den nuværende kun har 2 ledninger, og der skal monteres en med 4 ledninger - spørgsmålet er så, hvorhen går de to ekstra ledninger? :)
-
Den ene er tændings+ den har du allerede i en af de eksisterende ledninger, jeg plejer bare at luse den over til en af de frie ben, det andet ben går til motorstyringen. Hvilket ben på motorstyringen du skal bruge, afhænger af model, årgang og motor.
Holt
-
Hej Holt,
Stelnummeret er: VF32AKFWF44308299
DAM er: 1016781
Det er en 206 1.4i fra sidst i 2004.
Hvad skal du ellers bruge af informationer, for at kunne fortælle hvilken ben på motorstyringen, at det andet ben skal tilsluttes?
Mvh KSHHDK
-
Det forstår jeg ikke, en 206 fra DAM nummer 9811 og frem burde have en hvid bremsekontakt med 4 ledninger, er du sikker på du ikke ser på koblingskontakten?
Hvis den rent faktisk mangler ledningen, skal jeg vide hvilken motorstyring du har i bilen, den tid hvor man bare kunne slå de oplysninger op ud fra stelnummer er desværre forbi.
Holt
-
Rettet: DAM nummeret er 10167
Kan det passe at den hedder Sagem S2000? :)
Men ja, jeg har tjekket af flere omgange, og der sidder kun en sort kontakt, hvorfra der går to ledninger ud - én grøn og én rød/lyserød.
-
Det kan sagtens være en Sagem S2000. Jeg har fundet en kommentar i min lommebog hvor der står at en 1.4 benzin fra 2002 har bremsekontakten tilsluttet M1 og koblingskontakten til F1 i det brune stik. Du kan lige prøve at tjekke om koblingskontakten rent faktisk går til F1, så skulle resten være ret sikker.
Holt
-
Fandt lige tid i mellem regnbygerne, til at tjekke lidt op på det. Den eneste kontakt jeg kan se, er den der sidder på bremsepedalen, hvor der som sagt kun går 2 ledninger ud fra. Der sidder ingen kontakt på koblingspedalen, men kan se at der er et par huller, hvor det godt kunne se ud til, at der kan sidde en kontakt eller to.
Hvordan finder jeg ud af hvilken der er M1 og F1 i det brune stik?
-
Når du tager stikket af motorstyringen og kigger på siden der vender mod styringen, står der numre på tværs 1,2,3,4 og bogstaver på langs A-M det kræver måske en lup at se. Nu har bilen vel E-gas (elektrisk gasspjæld) ellers nytter det lige som ikke noget. Koblingskontakten skal sidde i et hul på omkring 15mm, der monteres en holdering i hullet, og koblingskontakten skubbes ind i ringen.
Holt
-
Det er sådan et spjældhus der sidder på min, om det er e-gas ved jeg ikke.
-
Så kan du godt glemme alt om at kode original fartpilot, der skal jo være noget andet end din højre fod til at give gas når fartpiloten er aktiv. De fleste biler fra omkring 02 og frem har en elektrisk speederpedal og en servomotor til at aktivere gasspjældet, altså ingen gaskabel, men der er nogle få der har bibeholdt kablet lidt længere, og din er desværre en af dem.
Man kan montere et universal sæt fartpilot styring hvor der sidder en enhed og trækker i gaskablet, det kan virke helt fint, jeg har haft det på min tidligere bil. Man kan endda få en original betjeningsarm der er bygget om så det ser originalt ud.
Det anlæg jeg havde hed AP500, men der findes også andre.
Holt
-
Okay, ja se så lærte jeg også noget nyt i dag. :D
Tænkte på, er det muligt at finde et elektronisk spjældhus og elektronisk pedal, og så montere det, eller er det helt umuligt?
-
Nu skal man passe på at kalde noget for umuligt, men det er bestemt ikke rentabelt med mindre du har en donorbil stående. Jeg er ret sikker på din motorstyring ikke har programmet til styring af hverken gasspjæld eller fartpilot, hvis du så skal skifte motorstyringen, skal du også skifte bsi boksen. Der vil mangle ledninger til E-gas både ved spjældhuset og speederpedalen, den nemmeste løsning på det vil være udskiftning af ledningsnettet. Som du nok kan forstå begynder det at blive ret så omfattende i forhold til at montere en AP500 der er beregnet netop til formålet.
Holt
-
Jo jo, selvfølgelig :D
Ja, så kan jeg godt se, at det måske ikke kan svare sig, sådan rent pengemæssigt. :)