Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Lyllar efter 31. Maj 2023, 08:02
-
Peugeot 206+ fra 2009 vil ikke starte. Der er skiftet dieselfilter og agr-ventil (der var fejlkode på agr-ventilen), men det hjalp ikke.
Når man erstatter fødeslange og returløb, lige før håndpumpen, med gennemsigtige plastslanger, og har dunken med diesel over motoren, er der ingen problemer, så bliver brændstoffet i slangen, og bilen starter uden problemer. Der er dog fine luftbobler i returslangen, når motoren kører. Lige så snart de rigtige slanger (fra/til tanken) kommer på, tømmes fødeslangen tilbage i tanken, og så kan bilen ikke starte. Er det en dyse eller sidder der en defekt returventil et sted?
I øvrigt er der en fejlkode p1113, hvilket skulle betyde at der ikke tilføres tilstrækkelig brændstof til den elektroniske dieselstyring...
-
Defekt brændstofpumpe?
-
Nej, der er kun højtrykspumpen, og den fungerer fint. Jeg troede, at der sad en pumpe i tanken, men det er kun tankmåler. Jeg talte med en kollega, og han snakkede om en trykregulator... men hvor sidder den, og kan man teste sådan en fætter? Den koster alligevel 1400,- hos autodoc.
-
Hvis du kunne starte den med den nævnte opsætning via dunk, så burde regulatoren være i orden. Fejlen må derfor ligge mellem tank og filter. Er du helt sikker på at der ikke er en pumpe integreret i tankmåleren?
-
Ja, jeg har haft splittet tanken ad, og der sidder kun tankmåler i aggregatet. Jeg købte et, fordi der stod dieselpumpe i beskrivelsen, men det burde thansen få ændret, for der er ingen i det nye heller.
-
Har du tjekket at der ikke el en utæthed i slangen mellem tank og den manuelle håndpumpe?
-
Der er ingen diesellækager fra tank til håndpumpe.. desværre, det havde været let at skifte
-
Når den har pumpebold har den ikke fødepumpe i tanken, er du helt sikker på der ikke er en lille utæthed ved filtret, bare det mindste og den mister sugeevnen,
Holt
-
Jeg er helt sikker, men er jeg nu også det... tjekker lige op fredag.
Jeg kan ikke umiddelbart se noget dieseludslip ved brændstoffilteret, men det behøver der måske heller ikke være?
Jeg havde en ide om en kontra-/reguleringsventil et sted efter luftpumpen, men før filteret. Også set i lyset af, at brændstoftilførsel over motorhøjde gør, at motoren kan starte og køre uden problemer. Jeg havde derfor en forestilling om, at førnævnte ventil måske var lettere defekt, og det derfor var sværere for brændstoffet at løbe retur opad.. eller rettere at det var lettere for den defekte ventil, at holde på brændstoffet, når det nu skulle opad.
-
Jeg har skiftet flere fødeslanger (fremløb) grundet revne, det vil gøre det du siger der med at der ikke kommer fuel frem samt at den vil tømme returen,, du kan jo evt prøve at tage slangen af i motorrummet og ved tanktilslutningen, herefter får du en til at holde en finger over slangen i motorrummet mens du selv puster i tankenden, så burde du kunne mærke at du opbygger et tryk.. en hel anden ting kan være at du har et filter i sugerøret i tanken, dem der har det har før set blive tilstoppet og dermed give det problem.
-
Det viste sig at være en defekt fødeslange efter dieselfilteret. Jeg gik efter en regulator, da jeg havde kigget på slangerne, men efter flere besvarelser på mit indlæg, kiggede jeg endnu engang på vejen fra tank til højtrykspumpen, og fandt en defekt fødeslange. En defekt jeg ikke havde forestillet mig, skulle kunne forårsage problemerne, men efter skiftet, startede bilen uden problemer
Tak for jeres hjælp alle sammen