Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Fun Boy efter 08. Januar 2024, 07:48
-
Hej..
Jeg har en 508 2.0 SW 163 fra 2012, som mister ladetryk når motoren når drift temp.
Turbo + lambdasonde er skiftet, men får stadig samme fejl...
Når den hopper over i nødprogram, så køre den fint.
Er der nogle som har en ide om hvad der kan være galt ?
På forhånd tak.
-
Er aculatoren blevet justeret rigtigt?
-
Hej.
Det er den, men har desværre en teori om at det kan være mit partikelfilter, men hvordan undersøger man det, før man skifter det ?
-
Få lavet en udmåling med en egnet tester.
-
Hej.
Det er den, men har desværre en teori om at det kan være mit partikelfilter, men hvordan undersøger man det, før man skifter det ?
Hvorfor skulle det være partikelfilteret og hvad tænker du specfikt på som årsag?
Det er en fejl, der kun indtræder ved drifttemperatur - hvilket spreder mulighederne mere ud.
Der er nok andre der kan byde ind mere specifikt, men du burde med testeren kunne udlæse differenstryk før/efter filteret, hvilket kan indikere tilstanden.
Har du prøvet at søge på Youtube?
Her omkring test af differenstryksensor: https://www.youtube.com/watch?v=ySSwzYhJmLA
-
Så har der været tester på, og den siger lavt ladetryk, som skulle indikerer en utæthed. Men man kan ikke finde nogen utætheder, og både turbo og lambdasonde er skiftet.
Den mister stadig ladetryk, når den bliver driftvarm, og kommer typisk til udtryk hvis bilen bliver slukket i 2 - 3 min, og derefter genstarter. Men nu der kommer ingen motorfejl, som tidligere.
-
Defekt ladetryksregulator kunne være en mulighed. Tjek også alle spændebånd og slanger på indsugningen.
-
Da turboen blev udskiftet blev der så tjekket olietryk til turboen?
Hvor meget olie bruger motoren pr. 1000 km?
Du kan overveje at tilslutte en røggenerator mhp. lækagesøgning, f.eks. ala denne: https://www.ebay.de/itm/166040330486?epid=16063573901&hash=item26a8c660f6:g:TdIAAOSwGxRkzKgg&amdata=enc%3AAQAIAAAA4N7NDu%2BFCaTwjRiXeggHc1dLIo%2FkIjDZj227j8h4eRobW%2FOqxLyr78ktjSrx9acidllgwwFuVJh7rQWQdhyPvc5k5CCiaExH6HiLffXl%2B%2BLogLhU%2F0MbysPbVjJ6BtiBeqt8O5gqctHPnNOx7aStKnOqJMlKo25t4kVXu7PKpuxs9rIKzCy89z1MYZARdOwMGLuocsEiPEk%2FVSvKGd7ZI8rRHjojm34%2F%2F3nrGtI9TBHr2wsgjYOC3DBm0mq7LF7h1P8rbOPH9VZKRPH5S%2FHLaWJ2BrwLfZ00SUAjcbTKpg%2BH%7Ctkp%3ABFBMrPmInqhj
-
Hvis der er fejl (stoppet) partikkelfilter burde du få en alarm i tekstdisplayet, der er jo en differenstryksensor som giver alarm hvis der er for stort trykfald over filteret. det er en sort plasticdims med et stik og to slanger slangerne forbinder den med rør som er skruet ind henholdsvis over og under selve filteret.
Har du skiftet det lille filter som sidder på banjoskruen hvor olirøret som smører turboen er skruet på? ellers -- prøv det.
Måske er der utætte slangeforbindelse i det roderi af slanger som styrer actuatoren. -- Men det burde temperaturen vel ikke ha indflydelse på