Peugeot Club Danmark

Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: KCN efter 22. Februar 2025, 15:24

Titel: Undertryk i topdæksel VTI 1,2
Indlæg af: KCN efter 22. Februar 2025, 15:24
Hej Alle.

Når jeg skruer olie påfyldnings dæksel af, går motor ujævnt / næsten i stå.
Jeg kan konstatere at der er vaccum / undertryk i topdæksel. Normalt syntes der er et lille overtryk.
Peugeot 208 VTI 1,2 benzin Årg 2014

Nogle forslag til hvorfor.

Venligst
Kenneth
Titel: Sv: Undertryk i topdæksel VTI 1,2
Indlæg af: SR efter 24. Februar 2025, 10:33
Det kan skyldes en defekt PCV-ventil. (PCV = Positive Crankcase Ventilation = positiv krumtaphus udluftning)
Titel: Sv: Undertryk i topdæksel VTI 1,2
Indlæg af: KCN efter 03. Marts 2025, 23:24
Tak for svar, jeg vender tilbage når jeg har undersøgt det.
Bilen er i Odense, jeg er på Sjælland.

Kenneth
Titel: Sv: Undertryk i topdæksel VTI 1,2
Indlæg af: KCN efter 15. April 2025, 08:16
Hej SR +alle

Nu har jeg været i Odense, jeg medbragte PCV ventil (membran-fjeder -dæksel)  fra min kones 2008.
Adskilte PCV ventil på 208, den så fin ud, ingen revner, dog beskidt af olie/sod rester, monterede PCV fra 2008 - ingen ændring.

NB: 208 eren kommer jævnligt med katalysator fejl- kode P 0420 - denne resetter jeg, den bruger olie, ca. 500 mL / 4000 Km, dette mener jeg ikke er i overkanten.

Hvad laver det lille rør der går fra PCV ventil til indsugning, der er jo ingenting inden i røret.
På 2008 eren årg. 2017 er den ledning på røret.
På 208 eren årg 2014 er der ingen ldening på røret.

Hvad nu ?