Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Hamsekv efter 23. Maj 2025, 19:57
-
En dag jeg kørte i mi 206'er,blev den meget varm,og jeg kom vand i kølervæske beholder,og siden den dag,har motor ikke været over 55 grader,,,kan det være pga vand i stedet for kølervæske ????
På forhånd tak for svar
Er forvirret
Skal jeg bare hælde kølervæske på igen,eller hvad kan der være sket
-
Det er nok nærmere dit termostathus der har givet op, jeg har før skiftet et hus hvor tværbjælken havde sluppet ved den røde markering, så er termostaten konstant åben og giver samme fejl.
Rent kølemæssig kan du sagtens køre ren vand, kølemidlet er der til at forhindre frostsprængning og korrosion i systemet
-
Jeg kan til fulde tilslutte mig Holt' forklaring - termostaten står formentlig åben.
Hvis du udskifter huset, der ser ud til at være af komposittypen jf. billedet fra Holt - for at spare dig for penge hejser jeg lidt flaget, spænd varsomt!!!
Så vidt jeg husker skal dem med stålpakning kun spændes 10 Nm, dvs. ved jysk håndmomemt, model meget let :-)
Spænd på kryds og start på midten af huset (lige som med topstykker etc.)
Bruger den vand nu?
Jeg har set samme symptomer ved defekt toppakning (TU motor), hvor den dog viste 70 grader C - 55 grader C indikerer mest en åben termostat.
-
Det er nok nærmere dit termostathus der har givet op, jeg har før skiftet et hus hvor tværbjælken havde sluppet ved den røde markering, så er termostaten konstant åben og giver samme fejl.
Rent kølemæssig kan du sagtens køre ren vand, kølemidlet er der til at forhindre frostsprængning og korrosion i systemet
Ved du hvor mange liter kølervæske den skal have
Tak
-
Hvis du køber 2 liter ELF Autosupra koncentrat burde det være fint (eller tilsvarende)
Det skal fortyndes med vand (helst demineraliseret vand).
Her kan du indtaste bilens reg. nr. og få oplyst alle væsketyper: https://nordic.totalenergies.com/da/services/totalenergies-olieguide