Peugeot Club Danmark
Teknik => Undervogn => Emne startet af: Steen# efter 14. Juni 2025, 18:28
-
Hej,
Vi har store problemer med at få tryk på bremsepedalen efter flere forsøg på udluftning på en Peugeot Partner 1.6 109HK benzin fra 2005 der har kørt 150.000 km.
Vi skiftede bremsecylindre bag og bilen måtte stå et par dage indtil vi fandt de rigtige bremserørsnipler.
Efterfølgende har det været helt umuligt at få tryk på bremsepedalen. Vi har læst forskellige vejledninger på nettet; taget sikringen ud til ABS systemet mens vi udluftede etc. men intet har virket.
Er der nogen der kan pege os i den rigtige retning, eventuelt med link til til en god "tutorial"?
På forhånd tak,
Steen
-
Der er vist noget om at man skal bruge en tester til formålet.
-
Hej,
Vi har store problemer med at få tryk på bremsepedalen efter flere forsøg på udluftning på en Peugeot Partner 1.6 109HK benzin fra 2005 der har kørt 150.000 km.
Vi skiftede bremsecylindre bag og bilen måtte stå et par dage indtil vi fandt de rigtige bremserørsnipler.
Efterfølgende har det været helt umuligt at få tryk på bremsepedalen. Vi har læst forskellige vejledninger på nettet; taget sikringen ud til ABS systemet mens vi udluftede etc. men intet har virket.
Er der nogen der kan pege os i den rigtige retning, eventuelt med link til til en god "tutorial"?
På forhånd tak,
Steen
Hvis systemet har været løbet tør for bremsevæske skal i næsten med garanti, aktivere ABS-enheden med en egnet tester, i udluftningsproceduren.
Jeg kan ikke se hvad fjernelse af sikringen til samme skulle hjælpe, snarere tværtimod.
På nogle modeller skal der sættes overtryk på bremsevæskebeholderen for at få væsken igennem. THansen har sådan et sæt til overkommelig pris.
Hvordan har i luftet ud?
-
Tusind tak for svar!
Vi har luftet ud med en alm. bremseudlufter, højre bag, venstre bag, højre for og venstre for - og sikret os der var rigeligt med bremsevæske i bilens bremsevæskebeholder.
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/bremsevarktoj/bremseudluftere/bremseudlufter-2000038111
At ABS'en kunne drille fandt vi senere ud af via søgning på nettet. Vi checkede væske mellem hovedbremsecylinder og ABS og det var fint og uden luft.
Kan der være en defekt på hovedbremsecylinder?
Er det denne udlufter du tænker på SR?
https://www.thansen.dk/vaerktoj-forbrug/vaerktoj/luftvaerktoj/bremseudlufter/bremseudlufter-800ml-hubitools/n-233543639/pn-233515043/
-
Den du har linket til er vist en suger.
Man skal på nogle biler sætte overtryk på bremsevæskebeholderen, typisk ca. 2 bar
-
Tak, jeg prøver denne https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/bremsevarktoj/bremseudluftere/bremseudlufter-manuel-2000044343 (https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/bremsevarktoj/bremseudluftere/bremseudlufter-manuel-2000044343)
-
Tak, jeg prøver denne https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/bremsevarktoj/bremseudluftere/bremseudlufter-manuel-2000044343 (https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/bremsevarktoj/bremseudluftere/bremseudlufter-manuel-2000044343)
Den ser god ud. Hvis låget passer, fås det næppe meget bedre i det prisleje.
Lad os høre om udstyret virkede og om det løste dit problem.
-
Jeg har lige skiftet abs modul på en Citroën C3, så den var naturligvis tømt for bremsevæske, man bliver nødt til at have en tester på der kan lave udluftningsproceduren, en original tester fortæller dig trin for trin hvad der skal gøres og tvangsstyrer abs pumpen nogle gange undervejs. Jeg tror jeg havde 5 liter bremsevæske gennem systemet før al luft var ude, efter et par liter begyndte jeg at genbruge da det var helt rent. Du skal helst være i stand til at åbne begge sider samtidig på hhv for og baghjul, det er hvad testeren foreskriver. Det kræver også to mand.
Holt
-
Så lykkedes det at få udluftet bremserne, uden brug af tester. Det tog flere omgange men Biltema udlufteren, sat til 2 bar, var en kæmpe hjælp og kan anbefales! Låget passede fint!
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/bremsevarktoj/bremseudluftere/bremseudlufter-manuel-2000044343
Tusind tak for svar!
-
For en anden gangs skyld.
Tag et tynd stykke plastik læg det under låget på hovedbremsecylinderen,
skru låget godt fast, så kan i skille rør og slanger ad uden at systemet løber tør.
Hilsen Biavleren
-
For en anden gangs skyld.
Tag et tynd stykke plastik læg det under låget på hovedbremsecylinderen,
skru låget godt fast, så kan i skille rør og slanger ad uden at systemet løber tør.
Hilsen Biavleren
Smart! Tak! :-)