Peugeot Club Danmark

Peugeot Club Danmark => Peugeot Snak => Emne startet af: SR efter 06. December 2025, 10:03

Titel: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
Indlæg af: SR efter 06. December 2025, 10:03
Hej

Jeg har brug for lidt sparring angående timing værktøj til en EP6/3F? motor.

Man kan købe diverse på nettet, herunder Temu m.fl. - som dette:
https://gm-tools.eu/36,engine-timing-tool-set-citroen-peugeot-mini-1-4-1-6-16v-vti-thp.html

- og så er der dette:
https://www.ebay.de/itm/127221097408?_trkparms=amclksrc%3DITM%26aid%3D777008%26algo%3DPERSONAL.TOPIC%26ao%3D1%26asc%3D20250528145717%26meid%3Dec66d20753f44d768144301b06dd3884%26pid%3D102790%26rk%3D2%26rkt%3D15%26mehot%3Dnone%26itm%3D127221097408%26pmt%3D0%26noa%3D1%26pg%3D4375194%26algv%3DRecentlyViewedItemsV2DWebWithPSItemDRV2_BP%26brand%3DLaser%26tu%3D01KBSE5B6P6Z9GDTVDJQWPBKYD

Som jeg lige kan se det, må den primære forskel være vinkelmåleren (den lille elektroniske kasse), ud over at værktøjet fra Laser nok er den professionelle udgave.

Mon der er en herinde, der vil dele hvad du selv bruger/har købt?

- og hvad bruger du til at holde igen, når krumtap skal spændes?

Jeg er faldet over dette værktøj, der ser ud til at løse opgave på krumtappen, når remhjulet er demonteret: https://mark-moto.pl/narzedzia-warsztatowe/blokady-rozrzadu/blokada-rozrzadu-bmw/blokada-walu-korbowego-bmw-n12-n14-n40-n42-n45-n46-n52

Titel: Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
Indlæg af: Holt efter 07. December 2025, 17:11
Jeg har et sæt der ligner det øverste meget, det virker udmærket , så har jeg et hjemmelavet sæt, men det virker kun til motorer uden variabel ventilløft (turbomotorer) jeg har også lavet en nøgle som den på det nederste link, men jeg bruger den ærlig talt ikke, hvis tappen fra sættet til at låse krumtappen ikke kan holde er det for ringe materiale, den sidder trods alt et stykke fra centrum.
Vinkelmåleren er kun til at se hvor meget kæden er ude af justering inden man sætter ny på.


Holt
Titel: Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
Indlæg af: Holt efter 07. December 2025, 17:16
Det er dette sæt jeg har.
https://www.aliexpress.com/item/32833815969.html
Det ser ud til det sæt du linker til kommer fra England, så skal man huske tolden oveni. Det jeg linker til sendes fra Spanien = ingen told.


Holt
Titel: Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
Indlæg af: SR efter 07. December 2025, 22:35
Tak, Holt

Fin detalje med EU/Non-EU og tak for linket. Jeg har bestilt et venindesæt ;-)

Har du mon også en ide om hvordan man "oversætter" Peugeots koder, f.eks. "3FA" til N14, N16, N18 - altså motormodelbetegnelser.

Jeg kan godt følge dig mht. den modholdsnøgle, men generelt bør man være lidt påpasselig med at benytte timingværktøjer som modhold, men da du nok har lavet flere af disse motorer(?) må du have erfaret at det kan fungere. Jeg er kylling og køber en nøgle :-)


Noget helt andet - af ren interesse.
Hvad er dine erfaringer med højtrykspumpen, benzin. Så vidt jeg har kunne finde ud af, skyldes de fleste fejl manglende olie.
Har du rodet med det og hvor køber du o-ringe og pakdåse mv.? Vil du i så fald dele data?
Titel: Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
Indlæg af: Holt efter 08. December 2025, 15:55
Angående at oversætte motorkoder er Google AI din ven, jeg spurgte på min kones motorkode og fik dette svar:
hvad modsvarer Peugeot 5fu hos mini
Peugeot motorbetegnelsen 5FU svarer hos Mini til motorerne med koderne N14 B16 A og N18 B16 A (specifikt versionen med 147 kW / 200 HK).
Begge er en del af den såkaldte "Prince"-motorfamilie, som er et samarbejde mellem PSA Peugeot Citroën og BMW.
Specifikationer for 5FU-motoren (også kendt som EP6CDTX):
Type: 1.6 liters firesylindret benzinmotor med turbolader og direkte indsprøjtning (THP).
Effekt: Typisk omkring 147 kW (200 HK).
Anvendelse hos Peugeot/Citroën: Findes i modeller som Peugeot 208 GTi, RCZ og Citroën DS3/DS4/DS5 med højere ydelse.
De tilsvarende Mini-motorer (N14 og N18) blev brugt i anden generation af Mini Cooper S og John Cooper Works (JCW) modeller fra cirka 2007 til 2013.

Jeg har heldigvis aldrig haft problemer med højtrykspumpen på nogle af de biler vi har haft i familien, og har derfor heller ikke rodet med o-ringe eller pakdåser.

Jeg undrer mig lidt over din kode 3FA, når jeg søger den får jeg at vide det er en gearkasse.


Holt