Peugeot Club Danmark
Arkiv => Peugeot snak (arkiv) => Emne startet af: origo efter 03. Februar 2009, 21:34
-
Hej
Er det normalt at der kommer små kliklyde fra ECU, altså motorstyreenheden? Det er en 406 fra 02 med 1,8 motor. Det kan høres bedst når man står udenfor med motorhjelmen lukket og i tomgang. Lyden minder mest om et relæklik, men syne bare aldrig jeg har hørt det før :| kliklyden følger motoromdrejningerne
-
sikker på det ikke er ventilstøj?
har ikke hørt motor endheden skulle larme på den måde.
-
det kommer der fra, prøver lige at pille den ud imorgen så jeg står med den i hånden.. da burde jeg bedre kunne høre det... og nej det lyder ikke som om det skulle komme fra ventilerne, men som sagt må lige have boksen ud imorgen...
-
nå det var åbenbart ikke fra ecu, men en dum brun vacuumdåse der sidder lige op af ecu kassen. Hvad er denne vakuumdåse til? Der går en slange fra luftindtag (spjældhuset) og ind til denne, og videre ind mod inderskærmenog vist nok ind i bilen (kan ikke helt se det). Der går også et strømstik ind i denne vakuumdåse
-
Det lyder som om det er ventilen til kulfilteret du har fundet. Se nedenfor en beskrivelse af dens formål/funktion.
---------------------------------------------------
Peugeot 406 1,8i - 6FZ - D9 - 2001-2004
Kulfilterventil:
Magnetventilen styrer en ventil, som åbner eller lukker luftslangen mellem kulfilteret og indsugningsmanifolden. Når magnetventilen lukker op, trækkes der luft ind igennem kulfilteret, som opsuger brændstoffet fra kulgranulatet, ind i indsugningsmanifolden. Brændstofdampene forbrændes i motoren. Magnetventilen aktiveres af kontrolenheden.
Kontrollér stikket/stikkene: Undersøg stikket/stikkene, og rengør eller reparér dem for at sikre, at der er forbindelse. Kontrollér modstanden:
Sluk for tændingen. Tag stikket af magnetventilen.
Mål modstanden mellem magnetventilens to stikben. Sammenlign med den foreskrevne modstand. Man kan også kontrollere magnetventilens funktionsdygtighed ved at tilføre dens to stikben batterispænding (magnetventilen skal "klikke").
Kontrollér forsyningsspændingen:
Sluk for tændingen. Tag stikket af magnetventilen.
Start motoren, og mål spændingen mellem den ene forbindelsesklemme og batteriets minuspol. Kontrollér den anden klemme – den ene af disse skal være den samme som batterispændingen. Er dette ikke tilfældet, kontrolleres ledningsføringen og – hvis disse forefindes – relæet og sikringen/sikringerne.
Kontrollér forbindelsen til ECU'en:
Sluk for tændingen. Tag stikket af magnetventilen og ECU'en.
Mål modstanden mellem den ene af de to forbindelsesklemmer og den tilsvarende klemme i ECU-stikket. Kontrollér den anden klemme – den ene af disse skal være under 1 ohm. Er dette ikke tilfældet, kontrolleres ledningsføringen. Kontrollér magnetventilens aktivering:
Slut oscilloskopet til ECU'ens signalledningsben og stellet. Sæt tænding på, og sammenlign med det viste billede.
-
tak for svaret KD, dvs den skal stå og klikke i tomgang? men hvad er egentlig formålet med denne ventil? virker den i tomgang, ved acceleration eller? kan ikke rigtigt forstå dens funktion.
og ydermere, er det en "sliddel" der skal skiftes ved service?