Peugeot Club Danmark

Arkiv => Peugeot snak (arkiv) => Emne startet af: nick7 efter 12. August 2012, 20:54

Titel: hylen mellem gearskift
Indlæg af: nick7 efter 12. August 2012, 20:54
Jeg har en 407 2.0 hdi fra 2004 som har kørt 235000.
Den er begyndt at give en hyle lyd når jeg skifter fra 1 gear og til 2 gear. jeg mener kun den gør det når den er kold.
Er der nogen som ved hvad det kan være?
mvh nick
Titel: RE: gear
Indlæg af: Guppy efter 13. August 2012, 00:09
Start med at chekke gearolie - Syncromeshen kan godt hyle hvis den mangler olie - og det starter gerne når den er kold. (Baseret på viden fra noget ældre biler ):)
Titel: RE: hylen mellem gearskift
Indlæg af: nick7 efter 13. August 2012, 19:36
er der en prop et sted eller skal der computer til at tjekke det?
Titel: RE: olie
Indlæg af: Guppy efter 13. August 2012, 23:29
Det ser ud til at nogle modeller er smurt for livstid, har lagt en PDF her;
http://peecee.dk/upload/view/379414

Og derfor ingen prop har (Så lærte jeg det) Men en gearkasse der mister meget olie er jo som udgangspunkt ogå utæt et sted. Det er jo ikke noget man render og skifter som motorolie.

Men du ka' jo kigge tegningen, og din gearkasse for at se evt. lækager.

Er ikke klar over om det kan fanges på computer, at den mister olie
Titel: RE: hylen mellem gearskift
Indlæg af: Holt efter 14. August 2012, 06:20
Der står ikke at den ingen prop har, men at den ingen niveauprop har, det betyder at al olie aftappes og korrekt mængde måles op inden påfyldning. Den kan jo også have mistet olie ved arbejde på hjulophæng, hvor trækakslen kan glide ud af gearkassen.

Holt
Titel: RE: prop
Indlæg af: Guppy efter 15. August 2012, 00:05
Jo!! Men nu er det vel niveauproppen man plejer at efterfylde igennem, netop for at se når der er nok. Men intet "Ordkløveri"herfra. Du Holt har ret i at olien kan komme ud mange steder, men vi taler jo om en del olie, som ingen tilsyneladende har set forsvinde. Men ! På med handsken og gi' den olie som der står i vejledningen, så er det vel hurtigt opklaret om fejlen er manglende olie  :)
Titel: RE: hylen mellem gearskift
Indlæg af: Ole S efter 15. August 2012, 15:56
Hej
Efterfyldning kan jo foregå andetsteds, mener min gamle mi16 skulle have det igennem en prop i toppen, der hvor kablet til bakspærren (hedder det mon det:|) gik ned.
Titel: RE: hylen mellem gearskift
Indlæg af: KHJ efter 15. August 2012, 22:32
Problemet er de gearkasser der ikke har niveu prop kan du ikke efterfylde på da du ikke ved om den mangler noget  , en kontrol kan kun ske ved at aftappe al olien og fylde korrekt mængde igennen baklyskontakten
Titel: RE: olie
Indlæg af: Guppy efter 16. August 2012, 00:33
Ja! der er sgu mange steder man kan få olien ind - ka' vel i sidste ende bare bore et hul (Alu-Spånerne skulle da gerne bare gnaskes af tandhjulene - og hvem ved? Måske den holder op med at hyle når der kommer lidt guf i den - referer her til gamle råd mod hylende differentialer/Gearkasser - put noget bananskræld eller strimlet cykelslange ind i kassen)- men uden prop eller pejle pind er man lidt på herrens mark :o Men hvis nu der stadig findes en bundprop, samt at man kan finde udluftningen :) Ka' man jo starte med en aftapning og derefter påfylde: 2,6L (ESSO EZL 848/ TOTAL H6965, SAE 75W/ 80W) Eller tilsvarende ;) jeg prøver at være lidt konstruktiv - fremfor dette udvikler sig til en Seebach Melodi "Olieprop eller Ej" :)
Titel: RE: hylen mellem gearskift
Indlæg af: Ole S efter 16. August 2012, 16:51
Hej
Er det dit alvor med cykelslange osv i gearkassen.:o:o:o


Citér
Guppy skrev:
Ja! der er sgu mange steder man kan få olien ind - ka' vel i sidste ende bare bore et hul (Alu-Spånerne skulle da gerne bare gnaskes af tandhjulene - og hvem ved? Måske den holder op med at hyle når der kommer lidt guf i den - referer her til gamle råd mod hylende differentialer/Gearkasser - put noget bananskræld eller strimlet cykelslange ind i kassen)- men uden prop eller pejle pind er man lidt på herrens mark :o Men hvis nu der stadig findes en bundprop, samt at man kan finde udluftningen :) Ka' man jo starte med en aftapning og derefter påfylde: 2,6L (ESSO EZL 848/ TOTAL H6965, SAE 75W/ 80W) Eller tilsvarende ;) jeg prøver at være lidt konstruktiv - fremfor dette udvikler sig til en Seebach Melodi "Olieprop eller Ej" :)
Titel: RE: jada
Indlæg af: Guppy efter 16. August 2012, 23:17
Ja Da! :) Der sidst i tresserne og først i halvfjerdserne var der vist ikke meget der var smurt for livstid hehe :D Specielt hvis det var engelske biler man kørte i "Dryp Dryp" Har med stort held haft gummistrimler i både gearkassen på en Triumph og i bagtøjet på en Vauxhall :) Tror dog ikke det er noget jeg vil anbefale her, da tolerancerne i moderne biler nok er blevet lidt finere i dag. Men jo! Det fandt sted :)