Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: antu efter 11. November 2013, 18:01
-
Hej Forum,
Jeg har nu kæmpet med rystelser i min nyindkøbte Peugeot 406 HDI 2.0 i snart 5 måneder, og det driver mig snart komplet til vanvid.
Bilen ryster ved kørsel med bestemte omdregningstal, og har udfald i tomgang(misfire). (Som en benziner der mister tænding)
Det er særligt på motorvej når omdregningerne ligger mellem 2100 - 3000 rpm. - altså 110 km/t. - ?km/t. i femte gear at rystelserne er mærkbare. Det er ikke fra rattet, men hele bilen.
Hvis jeg kører 110 km/t. i fjerde, bliver rystelserne mærkbart reduceret. Her stiger omdregningstallet også til lige omkring 3000 rpm.
Disse ting er testet eller skiftet:
Hjul og fælge er forsøgt med 3 forskellige sæt.
Trækaksler er skiftet på mistanke til brugte med lavere(189t.km).
Tværgående stabilisator arme bag inkl. 4 hjulsudmåling.
Nederste motorophæng.
Komplet nye bremser, skiftet på mistanke om at de hang.
Og senest lækagest og een dyserep. af returløb., da bilen havde svært ved at starte.
1. Hos Bosch synes de at jeg skulle have alle dyser i testbænk og renovere dem som ligger udenfor tolerancer. Tilbud kr. 10.000
2. Hos Peugeot og andre, synes de jeg skal skifte svinghjul. Inkl. kobling tilbud kr. 11.000.
Bilen har kostet 32.000 + foreløbig 25.000 i rep.(tårnlejer, håndbremsekabel, batteri...osv.)
Hvilken af de to reparationer ville i starte med?
Alle forslag eller råd er meget meget velkomne :0)
Med venlig hilsen den fortvivlede :|
-
Hej
Forsvinder rystelserne helt når du lader den rulle i friløb.
-
Ja, hvis jeg kobler ud virker det som om rystelserne forsvinder, eller bliver mærkbart reduceret.
Hvis jeg bare slipper speederen, synes jeg det virker som om rystelserne fortsætter.
De er max ved omkring 2500 omdrejninger i både 4 og 5. gear på motorvej med konstant hastighed, men kan også mærkes ved jævn acceleration i 3.op mod 70 km/t. igen max rystelser ved 2500 omdrejninger og med mere end 3.000 omdrejninger synes rystelserne at aftage.
-
Jeg har lidt det samme problem, ved min er det i 5 gear omkring de 105-110 og i 6 gear ved lidt mere i timen. Men det mærkes dog kun når jeg holder den på de bestemte km/t.
Min onkel skal se den efter når han får tid, men undre mig hvad det kan være. Så følger lige med her :)
-
Har i fundet en løsning?
-
først vil jeg også google spørgsmålet, og jeg vil tage til Peugeot værksted, det koster ikk noget, at få et bud på, hvad der kan være galt!
-
Hej
Min har samme fejl og har svært ved at finde fejlen:(
Det er også en 406 men med en 2,2 hdi motor. mellem ca. 2300-2600 omdr. begynder motoren og ryste. i starten troede jeg det var dæk og eventuelt fælge, så de er skiftet komplet, men har fundet ud af at jeg kan få den til at ryste i fri gear ved ca. 2300-2600 omdr. så er drivlinien jo udelukket. kobling og swinghjul er blevet skiftet, men hjalp ikke:(
Har du fundet fejlen på din:)
Mvh. Henning
-
Tilføjer lige, at der ikke nogle fejl at udlæse og bilen har været på rullefelt og alle HK er hjemme, så jeg er ret sikker på at dysserne samt brændstoftryk er ok ellers ville den mangle Hk. Det er når motoren går med ca. 2300-2600 omdr. at den ryster ellers er den rolig..
Mvh. Henning
-
Hejsa,
Sorry for den noget sene opdatering, men jeg har drøftet problemet i mange fora, og ikke husket at opdatere alle.
Bilen blev solgt, og jeg har købt en ny HDI ;)
Den viste sig at have samme problem, men i langt mindre grad.
Nye dysser har reduceret rystelserne rigtig meget(fik det til vennepris).
De få rystelser, som er tilbage håber jeg skyldes fejl på dæk eller fælge.
Quickpot har lovet at gå rigtigt ind i sagen og prøve forskellige ting. De mener der kan være en fejl på eet eller flere dæk.
Der er nu byttet om på for og baghjul, og jeg venter stadig på at få testet på motorvej.
Det er også underligt, at bilen generelt kører markant bedre, - med færre vibrationer om morgenen? :|
Men det kan altså være mange ting som giver disse rystelser. Dyserne var helt klart den største synder, på rystelser i området 2-3.000 omdr.
Jeg har bestilt EGR blændplade, i håbet om at det også kan hjælpe.
M.v.h. Andy
-
Jeg tror i skal se på svinghjulet evt et defekt motorophæng
-
Jeg har haft problemer med det nederste remhjul på min 406 2,0 HDI.