Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Jack M efter 22. Februar 2016, 17:58
-
Hej folkens
Bilen er en 306 1,6 HDI
I fredags satte bilen ud under kørsel med disse to fejl:
(http://i1168.photobucket.com/albums/r488/Jack_Moeslund/3b4f6b32-24f7-4896-9b26-af4fa292b798_zps1v32owow.jpg)
I dag satte bilen ud igen med denne fejl:
(http://i1168.photobucket.com/albums/r488/Jack_Moeslund/310669a2-1cec-4e33-aee3-83790ed3fc2d_zpsg5tu7qgl.jpg)
Begge gange kunne bilen bare startes igen og køre videre med en motorlampe, slettes fejlene forsvinder motorlampen selvfølgelig..
Nogle ideer til hvad det kan være?
-
Jeg går ud fra det er en 407 ? men mener ikke en 8HX ligger i sådan en ? jeg tror det er EGR ventilen der laver fejlen har du nogen P koder på fejlene ? og så er der fejl køleventilator efter hvad der står
-
Ja 407, ramte da vist lige den forkerte tast,, det er en 9HZ der ligger i den ;)
Så du tænker den på "rail pressure, air flow and egr repeat" alt skulle være forårsaget af egr ventilen? Men hvordan kan det værre bilen sætter ud ?
-
Jeg har desværre ingen P koder lige her og nu, jeg har glemt min diagbox hjemme så det er lige en universal tester jeg har sat på som ikke kommer med P koder men kun beskriver fejl
-
Har du ingen actia tester/Diagbox
-
Jo, og det er det første jeg smider på den når jeg kommer hjem i morgen,, eller i hvert fald har med i bilen så jeg er klar til når den kommer igen..
Det er en fejl der er kommet og gået to gange nu,, pt er den væk..
-
Koden hedder P1586,, giver det nogen ide ?
-
Det kune tyde på at det er EGR ventilen der er brændt hul op til elektronikken, eller skruerne der holder hætten over elektronikken der er gåed løse, og de 2 ting føre til ny EGR ventil.
Hvor gammel er den EGR ventil du har på bilen, hvis den er blevet udskiftet på et tidspunkt, hvilet mærke og hvor er den købt
-
Ja p koden taler for EGR ventil som årsagen , den deler forsyning sammen med mængderegulator og railsensor , luftmassemåler og den kan få det hele til at gå ned , bilen hugger hvis EGR ventilen står åben eller delvis som blæser ind i indsugningen samtidig med der er turbotryk , det udmønter sig i huggeri , manglende trækkraft dårlig start , hvis du ser på dit print står der det er en 8HX (90 hk)
-
Jeg tror 8hx er fordi det er en universal tester der læser lidt forkert hvad det angår,, da jeg kom hjem i dag og sagte den anden på med diagbox står der 9hz, ligeledes gør der i stel nr osv :)
Anyway, jeg var ved at skide en snemand i dag, undskyld mit sprog, jeg ligger bag en lastbil med 90 på motorvejen, ser endelig mit snit til at komme ud i overhalingen,, da jeg er ved lastbilen "hus" er jeg ca oppe på 120km/t, der lyder et brag og motoren satte ud (meget ubehageligt).. Jeg fik Falck til at køre den hjem til mig hvor jeg tog egr af, hele stillet var fyldt med vand :O hvor det kommer fra tør jeg ikke gætte på, men tænker det kommer fra egr køler som danner kondens der efterfølgende er suget op i elektronikken i egr... Jeg havde tilfældigvis en gammel egr til at ligge som jeg har smidt på, nu køre den helt som den skal :)
-
Pug407aut - fik da slet ik svaret på dut spørgsmål,, den egr da er gået sad på den motor jeg satte i for et års tid siden, så om den har været skiftet før må jeg være et svar skyldig på.. Mærket er valeo så det fejler i hvert fald intet.. Men der er hul ned igennem på en eller anden måde
-
Det er meget normalt der går hul igenem op til elektroniken i EGR ventilen på 1.6eren
-
Det er første gang jeg oplever det på 250000 km,, men så er jeg den erfaring rigere :)
-
Hvis der slides hul i toppen af selve motoren på EGR ventilen er det fordi gummi bøsningerne til luftfilterkassen er gnasket i stykker så lægger den sig ned på ventilen har set det flere gange
-
Det skal jeg da lige se efter :)