Peugeot Club Danmark
Teknik => Undervogn => Emne startet af: hagensen efter 18. December 2016, 21:27
-
Hej.
Jeg kører med michelin a5 vinterdæk dækkode 3115 de sidder på en 307 sw dækstr.195/65r15
, jeg syntes de larmer ekstem meget op til omkring 90 og der efter er støjen konstant op til omkring 140,
Er der andre der har haft problemer med sådan nogle dæk?
Er der et andet mærke/model i kan anbefale, skal køre langt kører ca 70000 hvoraf de 20000 er med vinterdæk og ca 100 km hver vej.
Mvh Henrik
-
Det er garanteret dine baghjul der er slidt hæl og tå, men a5eren støjer meget i sig selv når de er blevet slidt lidt.
Jeg vil anbefale dig at købe Goodyear ultragrip 9, det er det mindst støjsvage dæk på markedet
-
Har 2 kollegaer der køre med samme dæk og de støjer også helt vildt, så det er ikke kun dig, det er på nye biler og de har gjort det fra dag 1.
-
Tak for svar er ved at blive tosset i hovedet af dem, så må der 4 nye til
-
Det lyder skørt, at dæk, som har kørt en enkelt sæson à ca. 20.000 skal kasseres, mm. de er slidt ned eller helt skævt.
Slides dækkene hæl/tå, som der spørges til?
Kan man evt. overveje at bytte hjulene rundt for at udligne et skævt slid?
VH
-
406st skrev:
Det lyder skørt, at dæk, som har kørt en enkelt sæson à ca. 20.000 skal kasseres, mm. de er slidt ned eller helt skævt.
Slides dækkene hæl/tå, som der spørges til?
Kan man evt. overveje at bytte hjulene rundt for at udligne et skævt slid?
VH
På franske biler, der kan det ikke anbefales at flytte for til bag, hvis alligevel vil gøre det så skal man gøre det 1 gang om måneden, da de fleste franske biler laver hæl og tå på baghjulende.
Det er nu ikke fordi at trådstarters dæk bliver slidt skævt, men derimod opbygningen på Michelin alpin 5
-
Jeg har byttet rundt fra for til bag prøver at bytte tilbage og ser om det hjælper
-
Ved jævnligt at bytte rundt på dækkene kan man modvirke hæl og tå.
Jeg bytter dækkene på kryds for hver sæson, og på den måde har jeg nu slidt alle 4 ned samtidig uden at have problemer med hæl og tå.
Det kræver, at dækkene må rotere begge veje.
-
Nok en god ide men jeg slider et sæt dæk op på 2 sæsoner og michelin dækket er med v mønster og så skal det vendes på fælgen og så går ideen vel væk når de så kører samme vej rundt som før
-
Man vender aldrig over kryds, kun for og bag
-
pug407aut skrev:
Man vender aldrig over kryds, kun for og bag
Og hvorfor gør man ikke det ?
-
Kolbe skrev:
pug407aut skrev:
Man vender aldrig over kryds, kun for og bag
Og hvorfor gør man ikke det ?
Det er fordi så kommer dækket baglæns, med risiko for at flå banen af dækket
-
pug407aut skrev:
Kolbe skrev:
pug407aut skrev:
Man vender aldrig over kryds, kun for og bag
Og hvorfor gør man ikke det ?
Det er fordi så kommer dækket baglæns, med risiko for at flå banen af dækket
Hvis dækket ikke kan tåle at kører den anden vej uden at banen falder af, har der nok været noget andet galt med dækket.
Jeg har ikke hørt om det med kvalitets personsvogn dæk, men du ser nok flere end jeg gør pga dit arbejde.
Dem du har set har det været kval dæk eller goodride kval ?
-
Jeg har ikke selv set det på personvogn dæk, men har hørt det fra kolleger, men på lastvogns dæk det ser vi det tit
-
pug407aut skrev:
Jeg har ikke selv set det på personvogn dæk, men har hørt det fra kolleger, men på lastvogns dæk det ser vi det tit
Ja, på lastvogn og bus dæk har jeg også set at et regummeret dæk har smidt slidbanen, men kun de regummeret, mener ikke at have set et "nyt" lastvognsdæk gøre det.
-
Kolbe skrev:
pug407aut skrev:
Jeg har ikke selv set det på personvogn dæk, men har hørt det fra kolleger, men på lastvogns dæk det ser vi det tit
Ja, på lastvogn og bus dæk har jeg også set at et regummeret dæk har smidt slidbanen, men kun de regummeret, mener ikke at have set et "nyt" lastvognsdæk gøre det.
Jeg har også set nye lastvognsdæk smide banen, mest de små trailerdæk
nu om dage her hjemme så er det kun lokal bilerene der køre med koldbaner på trækhjulende.
varmebaner er stort set lige gode som nye dæk, og bliver brugt til trailer og trækdæk.
-
Michelin er på vej med nogle splinternye dæk, som måske kunne have interesse? De lyder i hvert fald ikke helt dumme :) http://www.bilstriben.dk/fremtidens-daek-mere-slidstaerke/