Peugeot Club Danmark

Peugeot Club Danmark => Peugeot Snak => Emne startet af: Guppy efter 06. Marts 2017, 23:40

Titel: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: Guppy efter 06. Marts 2017, 23:40
Min kære 406 med såkaldt automatisk klima, må jeg sige varmer komplet elendigt her når det er koldt. Hue og vanter de første ca. 60 KM. Selv om temp står på max 30 grsder. Der er rigeligt kølevædske på. Men ved sq ik' li'e hvordan jeg skal gribe det an og hvad der styrer det, og håber derfor på svar/erfaringer fra andre. Den har altid varmet elendigt, prøvede vist med et indlæg sidste vinter uden held. Fik køle middel på for 3 år siden og om sommeren virker kølefunktionen stadig perfekt. Den gamle jeg havde uden aut klima, kunne man sidde i underhylere efter 5km kørsel, så det må da kunne lade sig gøre at hæve temperaturen bare lidt på det her automatiske L*** B)

Alle forslag, hvor tåbelige de så måtte lyde, modtages med tak og kyshånd
(Måske jeg stadig kan nå at redde ægteskabet B) ) Efter sædevarmen gik er hun godt nok blevet noget muggen når talen falder på 406'eren.

MVH F
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: Holt efter 07. Marts 2017, 06:14
Har du prøvet at skylle varmeapparatet igennem med en haveslange, så vandet bliver presset direkte gennem det. Ellers er der kun udluftning og måske en anden vandpumpe.
Det kan selvfølgelig også være spjældet der ikke kører ordentlig, jeg har engang måtte løsne servomotoren lidt på min, fordi det kilede fast så den ikke kunne bevæge sig.


Holt
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: pug407aut efter 07. Marts 2017, 19:59
hvor lang tid er motoren om at nå driftvarm/80 grader
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: 406st efter 07. Marts 2017, 21:42
Til sammenligning:
Vores med samme motor har en driftstemperatur på 90 grader jvf. nålen (som godt nok er lidt upræcis ifht pp2000-målingerne.
Den er driftsvarm efter små ca 8 min kørsel.
Med PP2000 kan man se om termostaten åbner mm.

VH
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: Guppy efter 09. Marts 2017, 11:08
Den bliver driftsvarm efter, ja ca 8 min, pilen lodret på 90 grader. Udluftede den sidste vinter uden nogen forbedring. Kan godt huske vi skyllede varmeapparater på gamle opel biler i sin tid. Men skulle det være nødvendigt når der vel er flow i radiatoren hele tiden ? Der er jo ingen hane der åbner og lukker for vand ? Og så gider jeg ikke rigtigt plaske med vand på den her årstid ;)
Så er der spjældet tilbage, og det kunne jo godt være det - Har læst om det spjæld og lukke mekanismen, men ikke selv haft æren af at rode med det. Hvis en sidder med et tip eller et link  om hvordan jeg nemmest kommer til at se om det åbner, vil jeg meget gerne ha' det. Al min roden med bil foregår i det fri lige nu, så det er sq koldt at sidde og skrue i flere timer. Det jeg  kan finde på YT er vist et andet spjæld - det jeg kan se under pollen filtret - men det kører fint (Står altid åbent - bruger ikke recirkulation, det dugger)
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: superpjok efter 09. Marts 2017, 13:02
Her er en beskrivelse af hvad der kan.... og hvordan ;-)
Til høflig selvoversættelse...


as you look at the heater housing.

top left is there air resurculating flap actuator

halfway up on the right side of the heater is the mixer actuator.

if the resurc one is in the closed postion you won't get any blown air from outside .

if the mixer is gone you will get either hot or cold air depending on where it went u/s.

these actuators are the same in appearence half metal clamped around half black plastic can't miss them

mvh
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: Guppy efter 09. Marts 2017, 18:50
Så er det med at finde "The heater housing" Er det noget med handskerummet ud og så grave sig frem? Kan se noget af det på YT men det forvirrer mig lidt at de (Englænderne) jo absolut skal ha' rattet og andet ragelse siddende i samme side - Så  en adskillelse ligner ikke min. Men det ender jo nok med at jeg må væk fra PC'en og ud i kulden, selv om det piner mig :)
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: 406st efter 09. Marts 2017, 19:37
Hvis du sender mig din mailadresse i en PM har jeg en lille hjælp til dig.

VH
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: Guppy efter 09. Marts 2017, 19:41
Citér
406st skrev:
Hvis du sender mig din mailadresse i en PM har jeg en lille hjælp til dig.

VH


Sendt
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: Ole S efter 09. Marts 2017, 21:52
Har du ikke mulighed for at mærke på slangerne til og fra varmeapparat.
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: Guppy efter 09. Marts 2017, 23:54
Citér
Ole S skrev:
Har du ikke mulighed for at mærke på slangerne til og fra varmeapparat.


Jo - Og de er godt varme - Men har jeg ikke ret i at der er flow gennem radiatoren hele tiden -altså ingen hane der åbner og lukker for det varme vamd- og valget ml. varmt og koldt kun styres af et spjæld ?. De giver i hvert fald mig en vis logik, da slangerne er ca. lige varme - så den kommer ikke af med noget inde i bilen. Hvis det var lavet på den gammeldags måde ville der jo nok være en væsentlig forskel på slangernes temperatur.
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: Guppy efter 09. Marts 2017, 23:56
Og tak til Claus for Haynes - Der var dog ikke så meget jeg blev klogere på, da jeg er mere til billeder end tekst. Men så vidt jeg kunne se var lige det med spjældende slet ikke dækket i Haynes
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: Guppy efter 09. Marts 2017, 23:58
Og hvorfor får man ikke mail når der er nyt på et indlæg man følger?? - Bruger Firefox og ved at dette forum vist helst vil man anvender explorer - specielt når man ændrer i sin profil
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: mikhan efter 10. Marts 2017, 10:19
Citér
Guppy skrev:
Og hvorfor får man ikke mail når der er nyt på et indlæg man følger?? - Bruger Firefox og ved at dette forum vist helst vil man anvender explorer - specielt når man ændrer i sin profil


MÅSKE ???

(http://i.imgur.com/wOZ6gTw.jpg)
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: Ole S efter 10. Marts 2017, 19:20
Citér
Guppy skrev:
Citér
Ole S skrev:
Har du ikke mulighed for at mærke på slangerne til og fra varmeapparat.


Jo - Og de er godt varme - Men har jeg ikke ret i at der er flow gennem radiatoren hele tiden -altså ingen hane der åbner og lukker for det varme vamd- og valget ml. varmt og koldt kun styres af et spjæld ?. De giver i hvert fald mig en vis logik, da slangerne er ca. lige varme - så den kommer ikke af med noget inde i bilen. Hvis det var lavet på den gammeldags måde ville der jo nok være en væsentlig forskel på slangernes temperatur.


hvis slangerne er ca lige varme, ser jeg kun to muligheder. varmeapparatet er stoppet til med snask, eller spjældet åbner ikke.
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: Guppy efter 11. Marts 2017, 04:38
Ja der tænker jeg jo så omvendt - Hvis slangerne er lige varme, tilgang og afgang, så siger det mig at der da må være godt flow gennem radiatoren. Hvis der var væsentlig forskel kunne det vel nærmere tyde på tilstopning. Med mindre der er monteret en shunt-ventil der åbner hvis ikke der er gennemgang i radiatoren. Det tvivler jeg dog på er monteret, og har helle ikke set det før. Tror jeg fortsætter med "Spjældanalysen" Vender tilbage med nyt når jeg får min krop ned i den højde der kræves for en adskillelse af det :)

PS! Mine mail adviseringer var endt i spam-mappen - Det plejer de dog ikke gøre. Men det er vel et led i terrorbekæmpelsen :)
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: mikhan efter 11. Marts 2017, 12:08
Citér
Guppy skrev:
Ja der tænker jeg jo så omvendt - Hvis slangerne er lige varme, tilgang og afgang, så siger det mig at der da må være godt flow gennem radiatoren. Hvis der var væsentlig forskel kunne det vel nærmere tyde på tilstopning. /quote]

Der falder din teori til jorden. Hvis begge slanger er lige varme, så er der ingen afkøling i varmeapparatet.. Eller kun meget lidt.

Måske en spjæld fejl ?? Men er der meget lidt flow gennem varmeelementet, så kan begge slanger sagtens være varme.. Endda meget varme.

På samme måde som hvis du åbner en vandhane i køkkenet. Fuldt tryk på det varme vand, eller bare en svag stråle, så mærkes vandet lige varmt ;)
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: Guppy efter 12. Marts 2017, 13:45
Citér
mikhan skrev:
Citér
Guppy skrev:
Ja der tænker jeg jo så omvendt - Hvis slangerne er lige varme, tilgang og afgang, så siger det mig at der da må være godt flow gennem radiatoren. Hvis der var væsentlig forskel kunne det vel nærmere tyde på tilstopning. /quote]

Der falder din teori til jorden. Hvis begge slanger er lige varme, så er der ingen afkøling i varmeapparatet.. Eller kun meget lidt.

Måske en spjæld fejl ?? Men er der meget lidt flow gennem varmeelementet, så kan begge slanger sagtens være varme.. Endda meget varme.

På samme måde som hvis du åbner en vandhane i køkkenet. Fuldt tryk på det varme vand, eller bare en svag stråle, så mærkes vandet lige varmt ;)


Nææhh! Ikke enig - enig om det kan være en spjældfejl, og vil stadig meget gerne vide hvor jeg skal lede efter det spjæld. Enig i der ikke foregår afkøling i legemet. Men så tror jeg også enigheden ophører. Med min viden om kedelteknik/varmeoverførsel så vil jeg påstå at en stor mængde vand af en given temperatur til hver en tid vil bære mere energi/varme end end en mærkbar mindre mængde. Skulle jeg sætte min hånd under den varme køkkenhane ville jeg også foretrække mindst muligt vand ud af hanen :)

Men skidt med vi ikke er enige ;) Bare en ville fortælle mig hvor f***** jeg finder det spjæld
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: mikhan efter 12. Marts 2017, 14:04
Enig eller ej ;)

Det er et faktum at ældre varmeelementer af visse årsager ( måske tæring ?? ) lader vandet smutte direkte mellem indløb og udløb. Uden at tage den normale vej gennem hele elementet. I de tilfælde, så er der næsten samme temperatur på indløb og udløb. Uden at bilen varmer en snus.

Det var sådan set det jeg mente ;)

Men på visse biler, så KAN man bedre se diverse spjæld, hvis man afmontere luftindtagsgitteret ude ved forruden.. (dog uden garanti )
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: Guppy efter 14. Marts 2017, 00:11
Citér
mikhan skrev:
Enig eller ej ;)

Det er et faktum at ældre varmeelementer af visse årsager ( måske tæring ?? ) lader vandet smutte direkte mellem indløb og udløb. Uden at tage den normale vej gennem hele elementet. I de tilfælde, så er der næsten samme temperatur på indløb og udløb. Uden at bilen varmer en snus.

Det var sådan set det jeg mente ;)

Men på visse biler, så KAN man bedre se diverse spjæld, hvis man afmontere luftindtagsgitteret ude ved forruden.. (dog uden garanti )


Jo - men hvis det er tilfældet så vil vandmængden jo også være den samme ind/ud og temperaturen dermed den samme. Da jeg var i lære (1977) var der stadig reson i at reparere ting i stedet for at skifte dem, og kan huske vi fik loddet nye elementer ml. top og bund på kølere/Varmelegemer ved et firma der havde specialiseret sig kun i det. Dette var naturligvis spændende at kigge på når de gjorde. Det jeg vil frem til er: Den måde elementerne var opbygget på i 1977 gav absolut ingen mulighed for at det du skriver kan lade sig gøre. Ved godt det er mange år siden, og elementer sikkert er anderledes i dag. Men hvis vandet i sådan et bar skulle ind og vende, ville det ikke blot kræve en utæthed, men også at der pludselig blev direkte forbindelse ml. kamrene i nærheden af slangetilslutningerne. Jeg har aldrig set det ske men som sagt er jeg også gammel ;)

Leder videre efter mit spjæld - og input ang. dette er stadig velkomne.

MVH Flemming
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: Morten Francis efter 31. Oktober 2017, 16:12
Hej Flemming.

Fandt du nogen sinde det spjæld, og har du fået varmen tilbage i bilen? Jeg har samme problem nu.
Kun fesen varme.
Titel: RE: Fesen varme 406 1.8
Indlæg af: Guppy efter 02. November 2017, 01:00
Hej Morten

Nej, frøs resten af sidste vinter, og besluttede at det var skønnere at pusle med om sommeren, hvilket så heller ikke blev til noget. Der gik lidt fnidder i indlæggene her, mener det var Holt der nævnte spjældet, men det lykkedes mig aldrig at finde noget brugbart. Det kunne jeg så måske selv være kommet med hvis jeg havde gidet at skille det ad.

Jeg gjorde noget andet for ikke så længe siden. Jeg kørte bilen varm og lod den stå i tomgang. Så åbnede jeg udluftningsskruen (Kan ikke huske om der sidder to) Men den ved varmeslangen jeg antog var afgang, længst mod bilens venstre side. Så fik den lov at stå og snøvle i  ca 1½ time. Og jeg bilder mig faktisk ind at den varmer meget bedre nu. Men det kommer jo først på rigtig prøve når det bliver koldt.

Tror ikke jeg kommer i gang med at lede efter det spjæld, da jeg nok skifter bil inden for kort tid (Har arvet :) )

Men det med udluftningen er nemt prøvet, og husk selvfølgelig at toppe op med kølevædske under processen.