Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: klinto75m efter 04. August 2018, 20:23
-
Har en Peugeot 406, vi endelig har fået liv i efter 1 år, hvor den har stået stille.
Vi var henne og ordne ledningsnettet i motorrummet siden flere ledninger var gnavet over, og renset alle stik.
Den starter fint, og tager 800 omdrejninger når den står i tomgang.
Men lige så snart vi begynder at give den lidt gas, så halter den efter. omkring mellem 1500-2000 omdrejninger hoster den, og kan ikke tage mere end max 2000 omdrejninger ca.
Motorlampen lyser ikke, og med testeren er der ingen fejlkoder.
Nogle der kan have en ide om hvad der er galt?
Mvh Marius
INFO OM BILEN:
Peugeot 406 2.0 HDI 110hp
Motortype: RHZ
Dieselpumpe og ECU: BOSCH
Fra 2001
Kørt 370.000 km
Stelnr: VF368ERHZF81350369
ECU: BOSCH EDC15C2 v. 2 fra 1999 med tilhørende BSI
Ting der er prøvet:
Udskiftning af knastaksel- samt krumtapføler
udskiftning af tandrem
udskiftning af brændstofstemperaturføler
Ledningsnettet i motorrummet er tjekket igennem og repereret
udskiftning af hovedrelæ
Info om problemet:
Kan ikke tage mere end 2300 omdrejninger. Når vi prøver hoster den, og udstødningsgassen er hvid/blå af uforbrændt diesel.
Når vi rammer de 2000+/- omdrejninger er brændstofstrykket på 612 Bar.
Den går rigtig fint i tomgang om indtil vi når de 1500-2000 omdrejninger.
Ingen fejlkoder.
-
Jeg er bange for du ikke får meget hjælp hvis du ikke fortæller lidt mere om bilen. alt vi ved er at det er en 406, intet om brændstof eller motorstørrelse. Det ideelle ville være sidste 8 tal i stelnummer eller reg nummer, så kan vi selv finde alle relevante oplysninger.
Holt
-
Det kan jeg godt se Holt. Er dog ikke helt sikker på hvor stelnummeret sidder (arbejder normalt ikke i biler) Den er pt. ikke registreret.
Har opdateret tråden med hvad jeg selv lige kan komme i tanke om skulle være relevant
-
Har du prøvet at accelerere langsomt?
MvH
Flimmer
-
Stelnr findes i bunden af forruden.. du kan se det udefra. Bilens venstre side så vidt jeg husker..
mvh
-
flimmer skrev:
Har du prøvet at accelerere langsomt?
MvH
Flimmer
Ja, det gør ingen forskell overhovedet.
Stelnr findes i bunden af forruden.. du kan se det udefra. Bilens venstre side så vidt jeg husker..
mvh
Stelnr er: VF368ERHZF81350369
og siden jeg fandt registrereings atesten er registreringsnummeret: AV17260
Jeg har også taget fuld målinger i forbindelse med samme tråd på den internationale Peugeot forum. Så her er linket til PDF filen: https://www.docdroid.net/IZN37N3/s.pdf
-
Den starter fint, og tager 800 omdrejninger når den står i tomgang.
Men lige så snart vi begynder at give den lidt gas, så halter den efter. omkring mellem 1500-2000 omdrejninger hoster den, og kan ikke tage mere end max 2000 omdrejninger ca.
Jeg har prøvet noget ligne, der var tandremmen hoppet en tand.
Der var heldigvis ikke sket nogen skade på motoren, så den blev taktet ind igen. problem var løst.
Kan ikke sige om det er det samme på din, men det er da værd og tjekke om den er taktet korrekt.
Martin
-
MJeppesen24 skrev:
Den starter fint, og tager 800 omdrejninger når den står i tomgang.
Men lige så snart vi begynder at give den lidt gas, så halter den efter. omkring mellem 1500-2000 omdrejninger hoster den, og kan ikke tage mere end max 2000 omdrejninger ca.
Jeg har prøvet noget ligne, der var tandremmen hoppet en tand.
Der var heldigvis ikke sket nogen skade på motoren, så den blev taktet ind igen. problem var løst.
Kan ikke sige om det er det samme på din, men det er da værd og tjekke om den er taktet korrekt.
Martin
Det vil jeg da lige tage et kig på når jeg engang kan få bilen indi garagen igen.
Har kigget målingerne igennem og kan se at diesel temperatur sensoren er i stykker, siden den viser -40 grader. Men selv når jeg har udskiftet den viser den det samme. Kan se at der er gennemgang i ledningerne op til sensoren?
Og kan se du kan aflæse nøglekoder på Fyn, hvor meget tager du for sådan en læsning, hvis jeg får bilen ud at køre?
Mvh Marius
-
Der skal vidst måles lidt mere, virker mærkeligt at en ny komponent viser det samme.
hvordan måler du henover de ledningner ?
Udlæsning af nøglekode gør jeg for 150kr
Martin
-
Har Haynes bogen hvor man kan se ledningsnettet på bilen, så har målt fra sensoren og til ECU. Den er taget fra en reservebil, men skulle være underligt at den ikke virke, men prøver en 3 jeg har liggende. Ellers vil jeg prøve tandremmen når jeg har mulighed for at få bilen ind i garagen igen.
-
Det vil sige du har ohm´et ledningen igennem ?
Hvis du kan fortælle mig hvilken ecu type der er i bilen, kan jeg finde måle værdier til dig.
Martin
-
Jeg har også taget fuld målinger i forbindelse med samme tråd på den internationale Peugeot forum. Så her er linket til PDF filen: https://www.docdroid.net/IZN37N3/s.pdf
Har lige kigget din målinger igennem, som du har linket til.
Er alle de live parametrer der er i udlæsningen, er det hvor motoren køre ? bare for at være sikker ?
For hvis det er når motoren køre. Så ville jeg tag et kig på den tandrem. I din udlæsning står der under krumtap og knast at de ikke er synkroniseret.
Martin
-
Det er mens motoren kører fordi hvis du kigger er throttle pedal på 99%. Men det gir jo også også mening hvorfor at motorlampen ikke lyser. Vil helt sikker tag et kig når jeg får garagen fri
-
MJeppesen24 skrev:
Det vil sige du har ohm´et ledningen igennem ?
Hvis du kan fortælle mig hvilken ecu type der er i bilen, kan jeg finde måle værdier til dig.
Martin
Havde fuldstændig overset det her indlæg. Men ja, jeg har ohm'et ledningerne igennem fra ECU og ned til temperatur sensoren.
Og det er en BOSCH EDC15C2
-
Står der hvilken variant det er 1, 2 eller 3 ?
-
MJeppesen24 skrev:
Står der hvilken variant det er 1, 2 eller 3 ?
Har lige fået kigget på det, og kan se det er variant 2. Dog er ECU fra en "Peugeot 406, 2.0 HDI, 1999" Da den originale brændte af. Ved ikke om det har noget at sige.
Snakkede også lige med den gamle, der er mere sagkyndig i biler end jeg er, og han synes lige jeg skulle forhøre mig og det ikke kunne være knastaksel- eller krumtapføleren der var synderen istedet for tendrammen.
Han mener det er mere sandsynligt. Men min påstand er at hvis en af de 2 er ude af drift burde motorlampen vel lyse. Men kan selvfølgelig også være jeg tager fejl.
-
Har bilen kørt med den nye (brugte) ECU ?
Det er selvfølgelig osse en mulighed, at en af de 2 følere er defekte.
En føler kan godt være defekt uden at motorlampen lyser.
Men det er bare min efaring der siger at det er tandremmen, men det kan sagtens osse være en af de 2 følere. Men du må igang med at fejlfinde lidt mere ;)
Her er et diagram
https://mega.nz/#!FEg3mKIL!oZkfM__5bWpVRKWgom_sJmOcCCi6kDxxMppZKNxpFF4
Martin
-
MJeppesen24 skrev:
Har bilen kørt med den nye (brugte) ECU ?
Det er selvfølgelig osse en mulighed, at en af de 2 følere er defekte.
En føler kan godt være defekt uden at motorlampen lyser.
Men det er bare min efaring der siger at det er tandremmen, men det kan sagtens osse være en af de 2 følere. Men du må igang med at fejlfinde lidt mere ;)
Her er et diagram
[url]https://mega.nz/#!FEg3mKIL!oZkfM__5bWpVRKWgom_sJmOcCCi6kDxxMppZKNxpFF4[/url
Martin
Bilen har ikke kørt med den brugte ECU endnu. Da vi konstaterede den gamle defekt siden den ikke kunne starte med den i. Dog er det er stykke tid siden og en del reparationer siden. Så det kan da godt være den er gået i "Limp mode" på grund af den brugte ECU. Vil da lige prøve at smide den gamle i engang.
Vi undrede os bare over at det ville være tandrammen siden den kørte fint indtil dieselpumper stoppede med at virke. Så skal den have hoppet en tand i det vi har tændt motoren og testet på den.
Men det må kræve noget mere fejlsøgning som du siger. Dog har vi vores reservedels bil som vi kan prøve at stjæle nogle følere fra.
-
kom med en opdatering når du har fejlsøgt lidt mere.. så må vi tag den derfra.
Martin
-
Så har jeg fejlsøgt hvad jeg nu kunne nå inden mørkets frembrud. Har skiftet både knastaksel- og krumtap føleren så de er begge elimineret. Har dog lagt mærke til at hvis jeg trykker på speederen langsomt kan jeg godt nå omkring de 2500-2800 omdrejninger, ellers hvis man trykker hurtigt når den kun de 2000. Må lige få kigget på tandrammen når værkstedet er ledigt.(pt. Står mine forældres Kia carnival for skud)
-
Så kom bilend ind og den fik lidt kærlighed.
Vi fik skiftet tandrammen så den sidder i skabet nu. Jeg kan konstatere at temperatursensoren er i stykker, siden vi har prøvet at skifte den med en helt tredje nu og den virker som den skal.
Dog er knastaksel og krumtap føler stadig ikke synkroniseret.
Er der en måde jeg kan teste de forskellige følere, da jeg nu sidder med 2 af hver og det er ren gætteleg. Vil helt undlade at købe dele jeg allerede har i forvejen.
Udstødningsgassen er helt blå af uforbrændt diesel, hvis det kan give en indikation på hvad der er galt.
Den starter og tænder fint. Kører fint i tomgang og ingen fejlkoder.
Andre ideer?
-
Jeg har nu opdateret tråden med alt jeg lige kunne komme i tanke om vi har lavet ved bilen inden for det sidste stykke tid. Måske det kan give et bedre overblik over sagen.
Mvh Marius
-
Har du prøvet og udmåle div. føler med det diagram jeg sendte til dig ?
Har bilen kørt med den nye (brugte) ECU ?
Det er selvfølgelig osse en mulighed, at en af de 2 følere er defekte.
En føler kan godt være defekt uden at motorlampen lyser.
Men det er bare min efaring der siger at det er tandremmen, men det kan sagtens osse være en af de 2 følere. Men du må igang med at fejlfinde lidt mere ;)
Her er et diagram
[url]https://mega.nz/#!FEg3mKIL!oZkfM__5bWpVRKWgom_sJmOcCCi6kDxxMppZKNxpFF4[/url
Martin
-
Nå..
Så blev fejlen satme fundet, og holdkæft hvor føler vi os dumme.
https://imgur.com/a/AU97TIz
Hvis man ser på billedet ovenover, der hvor jeg har markeret med ringen, sidder der en klap som skal åbne så snart der kommer nok tryk i vacuum dåsen.(Så vidt jeg har forstået i hvertfald).
Da vi så kiggede en ekstra gang på vores reservedelsbil(Den vi tog ECU fra). Så har bilen satme ikke sådan en. Så når vi tog stikket fra den, så kunne bilen igen tage fulde omdrejninger.
Så det var under hele stykket en fejl 40(Eller noget af det var jo galt).
Men nu er den tæt på snart at komme ud og rulle en tur. Tag for den hjælp jeg har fået på forumet.
Skovl herfra, men nu virker lortet da :)