Peugeot Club Danmark

Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: RTCallesen efter 17. Oktober 2018, 10:09

Titel: Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi
Indlæg af: RTCallesen efter 17. Oktober 2018, 10:09
Hej Forum

Min ellers dejlige Peugeot 407SW 1.6HDi 110hk fra 04/2007 der har gået 195.000km, er begyndt at kunne glide i koblingen hvis man har været lidt hård ved hende, og så lugter hun også lidt.
Det kræver selvfølgelig en ny kobling, men hvordan med svinghjulet? Er der nogen måde at vide om svinghjulet er dårligt, uden at kigge hende for meget under skørterne? Eller bør man bare gøre det, da de har det med at være klar til udskiftning, og man alligevel har skidtet pillet fra hinanden?

Skifter det selv med en kammerat, så det er kun omkostninger til stumperne. Kobling koster ca 800kr, kobling og svinghjul ca 2700kr.

Tillægsspørgsmål! Tror den kommer standard med dobbeltmassesvinghjul, og hvis det skal skiftes, bør jeg så købe nyt dobbelt eller enkeltmasse?
Titel: Sv: Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi
Indlæg af: Kolbe efter 18. Oktober 2018, 06:33
Jeg ville skifte det, når det nu er et DM svinghjul og de bliver trætte.

Hvis du vil ombygge den til enkeltmasse, så har Autodoc et sæt med kobling og svinghjul til 2342kr
Titel: Sv: Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi
Indlæg af: superpjok efter 18. Oktober 2018, 08:39
Jeg skiftede til enkeltmasse svinghjul på en 406 HDI for nogle år siden - det fungerede perfekt!

mvh
Titel: Sv: Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi
Indlæg af: RTCallesen efter 18. Oktober 2018, 10:56
Hvor stor forskel er der i holdbarheden på enkelt og dobbeltmasse, og hvor stor forskel er der i komfort?

Regner med at købe dette sæt, som er dobbelt: https://www.bildeleshop.dk/sachs/1219780 (https://www.bildeleshop.dk/sachs/1219780)
Men det ville også være muligt at købe dette enkelt: https://www.bildeleshop.dk/valeo/1110369 (https://www.bildeleshop.dk/valeo/1110369)

De små 300kr i forskel er ikke relevant  :)
Titel: Sv: Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi
Indlæg af: superpjok efter 18. Oktober 2018, 14:39
Dobbeltmassehjul holder måske 2 -300000 km - afhængigt af træskoene.... enkeltmasse i princippet evigt.

Jeg syntes ikke der var forskel i komfort..

mvh
Titel: Sv: Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi
Indlæg af: RTCallesen efter 18. Oktober 2018, 15:45
Okay, det er i hvert fald også 100.000km mere end jeg beholder bilen, så tror det ender med en dobbelt masse :)

Takker mange gange for hjælpen.
Titel: Sv: Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi
Indlæg af: Holt efter 18. Oktober 2018, 22:16
I princippet er en dobbelt masse kobling mere skånsom ved gearkassen, specielt synkromesh ringene, da koblingspladen skal bringes op i samme hastighed som det gear man vælger, det er specielt belastende ved hårde nedgearinger. Koblingspladen til en dobbeltmasse kobling har ingen tunge ekstra dele i navet som pladen til en traditionel kobling, det gør den meget nemmere at sætte hurtig op i omdrejninger.
Jeg tror nu ikke det har den store betydning i moderne gearkasser, men det  var et problem i f.eks. gamle minier hvor synkromesh ringene kun har den halve diameter af moderne ringe, her ville en dobbeltmasse kobling have været en klar fordel, men det var vist ikke opfundet dengang.


Holt
Titel: Sv: Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi
Indlæg af: Kolbe efter 19. Oktober 2018, 07:09
Hvor stor forskel er der i holdbarheden på enkelt og dobbeltmasse, og hvor stor forskel er der i komfort?

Jeg synes at man godt kan mærke lidt ekstra "ryk" ved gearskift, så hvis jeg skal skifte svinghjul igen, bliver det tilbage til dobbeltmasse igen
Titel: Sv: Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi
Indlæg af: RTCallesen efter 19. Oktober 2018, 08:15
Tak for de ekstra svar  :D

Jeg holder mig til en dobbeltmasse, netop på grund af komforten.